Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen

Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 18:46 #508031

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609

Bijlage image_2014-04-21.jpg niet gevonden


Voor de polyester deskundigen een vraagje:
Mijn (nieuwe) waterstag bevestiging komt net boven de waterlijn met twee 10mm rvs bouten naar binnen. Het polyester is daar best dik (een centimeter of twee), maar aangezien er aanzienlijke krachten op komen wil ik dat versterken/verdikken.
Wat kan ik t beste doen:
1) een hardhouten wig inlamineren met epoxy, matje erover en dan met carrosserieringen de boel vastzetten, of
2) met steeds grotere stukken mat een grotere dikte oplamineren met epoxy zodat ook de krachten worden afgevoerd naar een grote oppervlakte, of
3) een combi van beide, dus eerst een wig inlamineren en dan met meerdere matten oplamineren?
Of?

Ik dacht zelf aan optie 2). Een dikke cm oplamineren?

Ben benieuwd naar jullie tips.
12 mei gaat de boegspriet erop!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 18:54 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 18:57 #508036

Wat je wilt is dat de krachten via de twee 10mm bouten over een zo groot mogelijk romp oppervlak worden afgedragen. Dus die hardhouten wig is een goede optie. Alleen zou ik die niet van hardhout maken maar van meerdere lagen multiplex. Inplakken met katoenvezel verdikte epoxy. Dat vervolgens inpakken met glasweefsel en epoxy. Na uitharding daarvan overmaat gaten boren, bouten ontvetten en het geheel monteren met aerosil of katoen verdikte epoxy. Als dat ooit weer los moet lukt dat alleen door de bouten te verwarmen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:02 #508038

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hi Noballast, bedankt voor het advies.
Waarom de katoenverdikte epoxy en niet bijv glasbubbels? Daar heb ik nog een busje van staan namelijk ;)
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 19:03 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:08 #508039

MoonRiver schreef :
Hi Noballast, bedankt voor het advies.
Waarom de katoenverdikte epoxy en niet bijv glasbubbels? Daar heb ik nog een busje van staan namelijk ;)
Glasbubbles zijn geschikt voor een vul of plamuur toepassing. Een constructieve lijmverbinding in combinatie met hout maak je met katoenvezels.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:17 #508042

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
En je keuze voor multiplex boven hardhout?
Makkelijker verwerkbaar, of niet vettig en daardoor beter hechtend?

En hoe groot/lang zou de mat over de wig moeten reiken (ik neem aan in de trekrichting, dus vnl naar beneden)?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 19:36 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:29 #508044

MoonRiver schreef :
En je keuze voor multiplex boven hardhout?
Makkelijker verwerkbaar, of niet vettig en daardoor beter hechtend?

En hoe groot/lang zou de mat over de wig moeten rijken (ik neem aan in de trekrichting, dus vnl naar beneden)?
Ik vermoed dat de wig aardig dik wordt. Met multiplex kun je dat mooi opbouwen. Multiplex is een stabiel materiaal en dat is wat je wil hebben als je het geheel in de epoxy inpakt. Gezien de noodzakelijke dikte lijkt mij hardhout daarom minder geschikt. Wel een stevige RVS contraplaat onder de moeren gebruiken. De wig is voornamelijk verantwoordelijk voor het overbrengen van de krachten op de romp. De afdekking met glasweefsel (ca. 1000gr) is meer om er één geheel van te maken en uiteraard om het hout te beschermen. 10 tot 15 cm overlap op de romp moet genoeg zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:38 #508048

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Okee! Hier kan ik wat mee :-)
Bedankt!
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 19:38 #508049

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Of je nu wel of geen houten wig gebruikt, de functie is hetzelfde: de krachten van de bouten afleiden naar de romp. Om niet al te grote piekspanningen te laten ontstaan moet je een flink stijf oppervlak creëren. Met een ingelamineerde houten wig gaat dat een stuk sneller dan met glas en epoxy alleen. De aanpak die Noballast voorstelt sluit daar bij aan, prima dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 21 apr 2014 20:30 #508061

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Voordat je dat wigvormig blok er in plakt raad ik je aan unidirectioneel glasmat van ±10 cm breed en 80 cm lang over de binnenzijde van de romp te plakken doorlopend van stuurboord naar bakboord. Danwel 2 kortere lentes die elkaar in het midden overlappen. Daarbovenop plak je pas het blok multiplex of hardhout. De bouten gaan dan door het hout heen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 20:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 05:18 #508090

Even een ander geluid: Stel je niet té veel voor van de krachten die het moet hebben. De punt van je boot is door de vorm al oersterk. Wat ga je op de spriet voeren? Een gennaker? Dan is verstevigen niet echt nodig. Een vrij vliegend voorzeil? Ook niet echt. Een vast stag op spanning? Dan zou ik er voor de zekerheid wat tegenaan plakken.

Denk ook na wat je wilt breken in geval van het rammen van een steiger. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een gebroken waterstag boven een gespleten romp. Een houten wig kan precies dat doen, omdat het de romp uit elkaar kan drukken. Ik zou dan voor extra laminaat gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 05:31 #508095

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Goed punt, dat laatste van de steiger...
Ik dacht zelf aan een dunnere borstbout aan de waterstag dan de 12mm die erin past, zodat bij een te grote belasting die pen breekt en geen schade aan de romp ontstaat.
Maar bij de 'mast overboord test' van yachting monthly (zie youtube) was het bijzonden hoe veel kracht zelfs een dun plastic borgpennetje nog kan hebben!
Dus hoe dun kies je dan de rvs pen?
(Of een randje inzagen zoals het 'bereid je mast voor op breuk' topic :-) )

Overigens wordt het beslang op de waterlijn vooral op afschuiven belast, de stag trek op dat punt het oog onder een kleine hoek naar boven. De boegspriet wordt niet zo lang, en het punt van de waterstag zit ver in de kromme van de boeg.

Bijlage image_2014-04-22.jpg niet gevonden

Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 05:37 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 06:48 #508129

Duidelijk.

Ik zou, nu ik het plaatje zie, kiezen voor een rvs beslag op je boeg dat de kracht goed verdeelt.

Neem een strip RVS en laat er een ooag aan het eind aan lassen. Neem de strip 30 cm lang en boor er om de 5 cm een gat in. Zet het dan met 5 bouten in lijn achter elkaar vast. Zo verdeel je de kracht over 25 cm van je boeg. Eventueel aan de binnenzijde een vlak stuk maken voor de moeren en sluitringen, gewoon met katoen verdikte epoxie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 06:57 #508134

Noballast schreef :
MoonRiver schreef :
Hi Noballast, bedankt voor het advies.
Waarom de katoenverdikte epoxy en niet bijv glasbubbels? Daar heb ik nog een busje van staan namelijk ;)
Glasbubbles zijn geschikt voor een vul of plamuur toepassing. Een constructieve lijmverbinding in combinatie met hout maak je met katoenvezels.

Mee eens maar houdt wel rekening men het veranderen van de mengverhouding doordat je er vezels (= gewicht en volume) aan toevoegt (dat is het voordeel van die erg lichte glasbubbles waarmee dat meestal niet echt een rol speelt).
Dat moet je dus goed afwegen en uitrekenen want de mengverhouding bij epoxy telt heel precies.
Dan kun je beter dit spul nemen want dat is er speciaal voor:
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html
Scheelt ook weer geklieder.
Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 06:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 07:24 #508146

Yellow Boat schreef :
Mee eens maar houdt wel rekening men het veranderen van de mengverhouding doordat je er vezels (= gewicht en volume) aan toevoegt (dat is het voordeel van die erg lichte glasbubbles waarmee dat meestal niet echt een rol speelt).
Dat moet je dus goed afwegen en uitrekenen want de mengverhouding bij epoxy telt heel precies.
Dan kun je beter dit spul nemen want dat is er speciaal voor:
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html
Scheelt ook weer geklieder.
Ad
@Ad dit begrijp ik niet. Wat heeft het toevoegen van vulstoffen met de mengverhouding te maken ? Je mengt eerst harder en hars en daarna voeg je de vulstoffen naar behoefte toe. Met katoenvezels zal er niet veel veranderen en geeft een high-density resultaat, glasbubbles daarentegen geven een behoorlijke volume vergroting en resulteert dus in een low-density pasta. Voor hetzelfde volume heb je dus veel minder hars nodig.

Nog even een opmerking over het opschroeven van beslag. TS heet het over een oog dat boven de waterlijn zit. Het is natuurlijk wel aantrekkelijk om de bevestigingsbouten boven water te houden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterstag aangrijpingspunt aanbrengen 22 apr 2014 10:07 #508214

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
boarderbas schreef :
Duidelijk.

Ik zou, nu ik het plaatje zie, kiezen voor een rvs beslag op je boeg dat de kracht goed verdeelt.

Neem een strip RVS en laat er een ooag aan het eind aan lassen. Neem de strip 30 cm lang en boor er om de 5 cm een gat in. Zet het dan met 5 bouten in lijn achter elkaar vast. Zo verdeel je de kracht over 25 cm van je boeg. Eventueel aan de binnenzijde een vlak stuk maken voor de moeren en sluitringen, gewoon met katoen verdikte epoxie.

Dit is al het geval :)
Als je op de foto bovenin kijkt kun je het een beetje zien.
Er zit over de volle lengte van de boeg tot 15cm onder de waterlijn een 2cm brede halfrond rvs strip en net onder de witte streep zit er een lip opgelast voor de stag.
De strip zit om de 20 cm met schroeven vast, onder de lip zitten 2 rvs bouten naar binnen.

Net aan de binnenkant tot aan het kale polyester een flink stuk kaalgemaakt en er twee matten ingelamineerd met een paar extra lange lapjes in de trekrichting eroverheen. Als dat droog is ga ik een wig erop lijmen in laagjes multiplex en dan een lap om de boel af te dekken. Dan kun je de boot er volgens mij wel aan ophijsen :whistle:

Bijlage image_2014-04-22-2.jpg niet gevonden

Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl