Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lekkage

lekkage 23 apr 2014 08:45 #508521

  • a11je
  • a11je's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ik heb een Dehler Varianta 65 van 36 jaar oud. Vorige week merkte ik dat er water in de boot loopt door de stop die in de kajuitbodem zit.Geen idee waar het vandaan komt. Het schip is dubbelwandig. Ikkan het water proberen weg te pompem,maar wat doe ik dan? Hoe kom ik er achter waar het water vandaan komt. Het schip staat in de winter op de wal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 10:55 #508547

Ik heb een Dehler Optima 98AK...ongeveer dezelfde leeftijd,..en...dezelfde vloer gebrek nl.....NERGENS inspectie luiken en dus oud water in de bilgen.
Gelijk bij aanschaf maar eens inspectie luiken in de vloer gezaagd en alle oude vieze stinkende bilgwater van de afgelopen 30 jaar weggepompt. Nu ruikt de boot ook niet muf meer zoals ik dat vaak aantref in soortgelijke type schepen. Vooral bij de keuken en NAV hoek was het nodig. Nu nog een noodvloer (dekvloertje van 3 mm triplex over de bestaande vloer met inspectie luiken. (volgend jaar teak vloertje met luiken..) Wil je geen inspectie gaten boren, dan een gaatje van 10 mm her en der (vooral bij keuken en NAVhoek) en dan met een probe van een vacuum carterpomp de bilgen leegpompen. (als je ziet hoe goor het water is wat er dan uitkomt,..dan heb je denk ik zo een paar inspectie gaten alsnog gemaakt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 11:26 #508554

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18333
Welkom op dit forum A11je!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 11:36 #508557

  • a11je
  • a11je's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
En weet je ook waar het water vandaag komt of is dat gewoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 11:52 #508564

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18333
Water hoort buiten de boot, nooit er in. Het is dus niet 'gewoon'. Echter, bij sommige -vaak oudere- boten is het erg lastig om ook dat laatste lekje op te sporen en wordt een beetje water in de bilge wel geaccepteerd. Maar dan moet je het wel kunnen inspecteren en goed weg kunnen pompen en dat is bij jou blijkbaar niet het geval.

In veruit de meeste gevallen komt het water van boven, regen- en buiswater dus. Het is vaak moeilijk om te vinden waar het water vandaan komt. Verdachte plekken zijn de ramen, ankerbun, doorgestoken mast, wantputtingen, bouten van het dekbeslag, de romp-dek verbinding en de dekluiken. Met keukenpapier en een regenbui (of tuinslang) is soms de bron wel te achterhalen. Het speurwerk komt vaak ook neer op het elimineren van de mogelijkheden.

Maar je eerste zorg is het wegpompen van het bestaande bilgewater en daar is al over geschreven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 12:11 #508568

Vorige week merkte ik dat er water in de boot loopt door de stop die in de kajuitbodem zit. Geen idee waar het vandaan komt

Eeehm :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 23 apr 2014 13:35 #508582

Vervelend die dubbele bodems. Als je plek hebt zou ik meerdere inspectiedeksels monteren op strategische plekken = zover mogelijk uit elkaar. Als je in staat bent het vlak goed droog te maken zou je zoals IlCigno voorstelt keukenrol her en der neer kunnen leggen en van laag naar hoog je dek/opbouw nat te gaan maken. Telkens naar het papier kijken naar wanneer welke als eerst nat wordt.

Maar een Varianta heeft een kielmidzwaard toch? Is er een kans dat de zwaardbout of het haalmechanisme ergens lekt?

Succes!
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 13:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 24 apr 2014 07:47 #508827

Nachtvlinder schreef :

Maar een Varianta heeft een kielmidzwaard toch? Is er een kans dat de zwaardbout of het haalmechanisme ergens lekt?

Succes!

Precies , een kielmidzwaard. En dus zit de bout waarover het zwaard draait in de kiel en dus onderwater.
Alleen de zwaardval ( = dunne staalkabel) gaat wel vanuit de holle kiel naar de bilge en vandaar naar boven naar de maststeun (zo was dat tenminste bij de eerset Varianta's).
Die draad loopt in de blige tot boven de vloer door een dun rvs (kan ook aluminium zijn , dat weet ik niet meer) pijpje en dat kan ergens wel zijn doorgesleten.
Dan krijg je inderdaad vervelende lekkage in de bilge.
Overigens heb ik , toen ik een Varianta had , een paar van die ronde inspectiedeksels in de vloer gezet om bij de bilge te kunnen.
Maar dat was meer vooral voor de blikjes bier.... :laugh:
Ik zal nog eens rondsnuffelen want ik meen een keer ergens wat gezien te hebben over dat beruchte pijpje.
En ja hoor; hier staat dat in:
www.marina-team.de/pdf/ze10_schwertausb_va.pdf
Daar staat nog veel meer over de Varianta trouwens:
www.marina-team.de/ersatzteile.php?site=VARIANTA

Overigens heb ik destijds het zwaard eruit gesloopt en de zwaardgleuf in de kiel met lood volgepropt en afgedicht met epoxy.
Ook dat pijpje en die zwaardval zijn er dus af.
Nooit veel gemerkt van het verschil met en zonder zwaard en zelfs bij enkele wedstrijden in de voorhoede geeindigd (Giesbeek en Rijnrace van Vada in Wageningen)
Ad

Bijlage VARIANTA.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 24 apr 2014 07:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 24 apr 2014 08:26 #508839

Als je de bilgen ontdaan hebt van de meeste vloeistoffen,..in de vloer een klein gaatje boren (ca 6mm) daar een katoenen lont in steken. Door de luchtstroom trekt de lont het laatste beetje restwater ook uit je bilg. In mijn motorcompartiment heb ik zo op diverse moeilijk berijkbare plaatsen een stuk katoen inhangen (reep theedoek)bovenzijde ervan met een lijntje omhoogspannen. De warmte van de motor icm met de luchtstroom van de motorventilator resulteerd in een hele droge compartiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 24 apr 2014 09:29 #508866

De Optimaal schreef :
Als je de bilgen ontdaan hebt van de meeste vloeistoffen,..in de vloer een klein gaatje boren (ca 6mm) daar een katoenen lont in steken. Door de luchtstroom trekt de lont het laatste beetje restwater ook uit je bilg. In mijn motorcompartiment heb ik zo op diverse moeilijk berijkbare plaatsen een stuk katoen inhangen (reep theedoek)bovenzijde ervan met een lijntje omhoogspannen. De warmte van de motor icm met de luchtstroom van de motorventilator resulteerd in een hele droge compartiment.

Ehhh , het gaat hier over een Varianta 65 en die hebben geen inbouwmotor hoor.Zou denk ik niet eens passen.
Het probleem is gewoon om eerst het meeste water te kunnen verwijderen.
En Varianta's hebben nu eenmaal niet , zoals veel grotere zeiljachten , losneembare vloerpanelen.
Dat is destijds zo gemaakt omdat de Varianta als "onzinkbaar "werd verkocht vanwege de geheel gesloten luchtkasten onder de banken en de vloer , maar wel zonder schuimvulling (gelukkig!).
Alleen , met condens hebben E.G,v.d. Stadt en Willy Dehler kennelijk destijds niet gerekend.

En nog een vraag , heb jij een inbouwmotor met een ventilator?
Dat hebben alleen auto's hoor.
Of bedoel je een motorruimteventilator ? Alleen hebben de meeste boten met een inbouwdiesel zoiets niet eens omdat het eigenlijk alleen bij een benzinemotor zinvol en noodzakelijk is.
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2014 09:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: lekkage 24 apr 2014 09:45 #508870

1.)het ging meer om het idee dat een lont goed is om het laatste beetje vocht kwijt te raken en lucht circulatie door idd een motorcompartiment ventilator (compleet uitgeschreven) dit proces versneld.
2.) Ja ik heb een motorcompartiment met een VP diesel MD11C en ja daar heb ik een lucht toevoer en een afvoer ventilator ivm de dikke laag isolatie (geluidsisolatie)
3.) Lontprincipe heb ik bij alle inspectie luiken, ook in de salon bij de keuken en daar waar ik mogelijk restvocht kan verwachten.
4.) In de wintermaanden ook een lont in mijn roer (ja mijn roerblad heeft een stopplug met 3/8" draad)
5.) Ja ik heb dus een inbouw motor met ventilatoren ;-) zowel in de auto als in de boot....

Ontwerp van van der Stad en Dehler,....ik geloof niet dat mijn ex dichte vloer de boot drijvende kan houden als ze volloopt met water. Ook niet als de vloeren geheel luchtdicht zouden zijn. Zal meer met een prijskaartje van doen hebben. Dehler Delanta, Optima 92/98AK en GS hebben wel heel erg veel tekenen van goedkoop massa productie kwa afwerking. Het zijn hele aardige complete schepen voor relatief weinig geld. Ik ben nu al 3 jaar bezig om dat massa effect weg te werken door de afwerkingen en houtwerk kwalitatief te verbeteren. Ook het beter benutten/toegangkelijk maken van diverse ruimten valt hieronder..
Laatst bewerkt: 24 apr 2014 09:51 door De Optimaal. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl