In de luchtvaart worden componenten die aan de buitenkant geplaatst zijn de contact vlakken van b.v. window, antennes, navigatie verlichting met sealant afgewerkt zodat er geen vocht naar binnen kan treden. Een hoog kwalitatief soort kit. Als zo’n component vervangen dient te worden dient de kit rand en na verwijdering het contact vlak alle kit restanten verwijderd te worden. Belangrijk hiervoor is dat de aluminium beschermlaag niet beschadigd mag worden. Om deze reden mag dit nooit met een metalen schraper uitgevoerd worden. Men gebruikt hiervoor een hard soort plastic. Deze zijn in de handel verkrijgbaar, zowel bedoeld voor een (op lucht werken) steek tool of handschrapers.
Een uitstekend alternatief hiervoor zijn b.v. thermoplastic van plexiglas/perspex (acrylaat).
Maak hiervan een handschraper van voldoende dikte. Model als een houtbeitel uitzagen met een lintzaag. De vouw zagen (± 30 graden) en na schuren met een schuurschijf of even een schuurband machine op zijn kant en de ‘beitel’ er lang halen (niet warm laten worden). Dan heb je een vlijmscherpe schraper welke uitstekend werkt. Het handvat een beetje afronden, een doekje eroverheen en aftapen. Ook zijn er plasticspatels verkrijgbaar, zijn meestal wat zachter maar werkt ook, even als boven een vouw slijpen. Als tool bot is weer even langs de schuurschijf. Je kunt de ‘beitels’ op maat uitzagen, niet te breed 1 a 2 cm is meestal voldoende.