Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast

Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 08:35 #542670

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het stappenplan voor kleine gelcoat reparaties heb ik helemaal bijgewerkt en aangevuld met mijn eigen praktische ervaringen. Voor alle ZF'ers te vinden in de Zeilerswiki.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 09:19 #542696

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Handig stappenplan. Bedankt.

Tip: het afmeten van de juiste hoeveelheid harder doe ik met een spuitje. Een wat grotere (bv. 20 ml) voor de gelcoat en een kleine (1 ml) voor de harder. Dan kun je de 2% harder (0.4 ml bij 20ml) gewoon afmeten en hoef je niet te gokken. Zo'n kleine hoeveelheid gokken is nagenoeg onmogelijk...

Verder kun je in plaats van gelcoat ook topcoat kopen, dan kun je het afdekken met plastic achterwege laten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 09:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 09:44 #542715

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Met spuitjes kan je inderdaad wat gerichter werken, al betreft het doorgaans gewichtsprocenten, geen volumeprocenten. Maar als je de beschikking hebt over dergelijke spuitjes dan is het misschien beter dan niets. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Al kom je met trial-and-error ook vrij snel tot een vrij goed inzicht hoe je moet mengen. Maar ik geef toe, dan heb je wel een keer de plakkerige onverharde gelcoat met aceton weer weg moeten halen omdat je niet voldoende harder had toegevoegd. Of nog een keer moet vullen vanwege de opengeschuurde luchtbelletjes bij teveel harder...

Topcoat raad ik af voor kleine reparaties, zeker als deze niet op een vlak horizontaal oppervlak zitten. Even afdekken met plastic (plakband of verhoudfolie werkt ook) is niet alleen weinig moeite, maar geeft je ook nog de mogelijkheid om de plamuur een beetje aan te duwen of in de juiste vorm te kneden (bijvoorbeeld op een afgeronde rand).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 09:49 #542718

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik denk dat je aardig binnen de grenzen zit als je het in volumeprocenten afmeet i.p.v. gewichtsprocenten. Al gauw beter dan gokken, lijkt me. Ik heb een paar doseerspuitjes van de dierenarts gekregen, toen onze hond z'n jaarlijkse inenting kreeg, maar ze zijn natuurlijk ook gewoon te koop. De apotheek zal ze wel hebben, maar ik heb ze volgens mij ook bij Polyestershoppen in de webshop gezien.

Waarom raad je topcoat af? Het enige verschil is toch juist de paraffine die er in zit voor de kleefvrije uitharding? Of klopt dat niet?

Overigens ben ik zo vrij geweest (dat is immers het concept van een Wiki...) om wat kleine foutjes uit de tekst te halen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 10:00 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 09:53 #542720

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik zou als eerste stap de omgeving goed ontvetten. Anders krijg je (mogelijk) onbedoeld toch vuil / wax in de beschadiging, zeker bij het schuren van de scherpe randen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 10:07 #542729

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
is er een adres waar je gelcoat op kleur kunt krijgen? Ik heb van polyservice standaard gelcoat gehad maar die heeft een erg lange uithardtijd en is erg dun, dus het loopt snel weg. Liefst iets dat meer "body" heeft en volgens mij in de kleur RAL 9016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 10:35 #542747

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Ik heb een luik meegenomen naar Fa Duursma in Wolvega. Daar hebben ze me een 1kg blik op kleur gemengd voor iets van €26.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 11:00 #542759

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
wol-ve-ga...welles van gehoord maar wel een machtig end weg voor een randstedeling...
Dank in ieder geval voor de reactie.
Getriggerd door mn eigen vraag nog eens gegoogeld en polyestershoppen tegengekomen. misschien is dat wel iets. De kosten zijn het niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stappenplan gelcoatreparatie aangepast 19 aug 2014 11:15 #542766

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Hen3 schreef :
Waarom raad je topcoat af? Het enige verschil is toch juist de paraffine die er in zit voor de kleefvrije uitharding?
Topcoat is voor veel reparaties niet pasteus genoeg. Het is meer bedoeld als een soort 'verf' voor grote oppervlaktes. De plamuur werkt voor plekken waar je wat meer vulling nodig hebt of die niet horizontaal zijn een stuk prettiger.
Hen3 schreef :
Overigens ben ik zo vrij geweest om wat kleine foutjes uit de tekst te halen.
Dank je. Slordige foutjes inderdaad.

@Koezt: ontvetten is toegevoegd.

@HPV: ik heb juist erg goede ervaring met de (blanke) gelcoatplamuur van Polyservice; zeker niet te dun, het is dikker dan tandpasta. Hebben we het over een ander product? Het op kleur mengen met pigment is goed zelf te doen. Bedenk dat het vaak over hele kleine plekjes gaat waarbij een hele lichte kleurafwijking echt niet opvalt. Bedenk ook dat de kleur van de gelcoat van je boot na verloop van jaren niet overal meer gelijk is. Delen die in de zon staan verkleuren anders dan delen die in de schaduw of binnen zitten. Als je zelf mengt kan je dat eenvoudig meenemen. Bij een nieuwe boot speelt dat uiteraard minder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 aug 2014 13:20 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl