Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lekkage En toen?

Lekkage En toen? 26 jan 2009 20:25 #56343

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Collega's,

Het volgense wil ik jullie graag voorleggen.
Mijn boot(je) heeft een geweldig waterafvoersysteem. Vaak lees ik in de Zeilen de boot tests waarbij vaak naar voren komt dat de afvoer naar de Bilge niet goed is verzorgt. Nagenoeg na iedere geweldige zeilervaring vindt ik het water "netjes" bij mijn bilgepomp.
Je begrijpt het al na een aantal keren deze constatering te hebben gedaan is de lol er wel weer af. :wink:

De vorige eigenaar heeft netjes bij de verkoop aangegeven dat het linksachter de boot vanaf het begin kortstondig heeft gelekt. Zoals sommige aannemers had ook hij de slogan: "Zit alles een beetje ruim gebruik dan veel schuim, als het een beetje lekt en/of niet goed vast zit gebruik dan veel kit".
Kortom de "stoot""rand is lekker dicht gekliederd.

Maar lekken doet het of nog steeds of weer.

Dus eerst maar eens een foto'tje:



Het gaat derhalve om de linker rand.

Idee:
- De rand verwijderen Hoe?
- De "flens"naad schuren welke korrel?
- De naad afwerken met polyestermat Welk materiaal?
- polyester afwerken waar mee?
- Gelshield van international aanbrengen
- De rand weer aanbrengen Hoe?

Voor wie zich geroepen voelt gaarne schieten op bovenstaand.

Idee 2:
Volgens Jeannea is het ook mogelijk dat het aan de bevestiging van het roerbeslag ligt.
Ik heb de bekleding aan de binnenkant verwijderd en een foto gemaakt van de bevestiging van het roerbeslag:
(foto van de telefoon)


- Roer beslag verwijderen
- Schuren
- Gelshield er op
- Sikaflex
- Roerbeslag er weer op

optie twee:
- Moer voor moer er uit en met sikaflex er weer in brengen

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Zeilsegroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van binnen uit 26 jan 2009 21:03 #56346

  • Zephyrus
  • Zephyrus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik kan me goed voorstellen dat de lekkage met de sika van buiten niet goed werkt. Ik heb ooit geprobeert op die manier ramen dicht te krijgen, maar het blijft altijd lekken. Zeker op deze plek waar altijd water opkomt is dit vragen om problemen.

Mij lijkt het dus zeer waarschijnlijk dat het water uit de oude plek komt. Ik zou proberen om van binnen uit het lek te dichte. Je kunt dan gewoon het polyester opschuren en er een paar glasmatjes met polyester tegenaan zetten. afwerken met epoxyverf en klaar. Het probleem zal wel zijn dat je je halve interieur moet slopen om er bij te komen. Maar technisch gezien lijkt me het de beste oplossing. Ik zou nooit zomaar de gelcoat gaan wegschuren dat krijg je niet meer goed.

Zephyrus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 27 jan 2009 08:05 #56391

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hallo Groom,
Heeft jouw scheepje ook een echte bielsbut? Jeanneau’s zijn gewoon super schepen!
Volgens mij is de verbinding romp dek (spiegel) niet lek. Deze zit wel goed en degelijk aan elkaar. De stootrand is slechts een decoratieve afwerking. Het roerbeslag krijgt meer op zijn falie. Logischerwijs zal dit eerder een beetje lek raken. De bouten goed afkitten en hele grote RVS ringen gebruiken zodat de krachten goed worden verdeeld en er meer oppervlakte is waar het kit aan kan hechten.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 28 jan 2009 13:15 #56621

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik zou proberen om van binnen uit het lek te dichte.

Die intentie heb/had ik ook. Vandaar ook dat ik de volledige bekleding heb verwijderd. Zie foto.



Links van de foto (niet in beeld) zit de bakkist. Vanuit de gasbun loop de gasleiding onder de verhoging door zie linker pijl.
Echter het water komt onder deze verhoging vandaan en loot op die plek dus uit het zicht naar de doorvoering van de gasleiding bij de bakkist. Onderin de bakkist vervolgt het water zich dan een weg om zo snel mogelijk bij mijn bilgepompjete komen. want:
Jeanneau’s zijn gewoon super schepen!
:wink:

Alleen als ik hem dus van binnen wil reareren zal ik deze vrhoging moeten "verwijderen". Hier voel ik niet zoveel voor daar ik niet kan inschatten of deze verhoging nog een functie heeft in de stijfheid van het schip.
Nu is het mij nit duidelijk ho de dekromp verbinding onder het roer is uitgevoerd.
In theorie kan het water via de bouten van het roer tussen de twee delen dek/romp komen. om vervolgens achter de verhoging binnen te komen.

De bouten goed afkitten en hele grote RVS ringen gebruiken zodat de krachten goed worden verdeeld en er meer oppervlakte is waar het kit aan kan hechten.

Zou je dan de bouten een voor een verwijderen om deze op bovenstaande wijze weer her te monteren? of zou je het hele roer+beslag verwijderen om vervolgens alles weer te monteren?

Gaarne jullie mening om zo te komen tot een antwoord op bovenstaande vraag alsmede hoe en wat met de verhoging.

In afwachting van jullie altijd functionele behulpzaamheid verblijf ik :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 28 jan 2009 13:55 #56629

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ik heb toch een aardig tijdje naar de foto zitten kijken, maar ik snap helemaal niet wat ik zie! verhoging, gasleiding, bakkist, bedplank????

Beter is om alles te demonteren, goed te laten drogen, te ontvetten en dan pas weer te monteren. Dus niet één voor één.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 28 jan 2009 16:48 #56656

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het lijkt op de 1e foto of de flensrand onderaan de spiegel de romp/dek verbinding is? die zou dus heel ergens anders (BB of SB) kunnen lekken, waarna het water door die flensrand naar achter/beneden loopt en onder de verhoging terecht komt.
Is het altijd lek, of soms niet als je alleen rechtop hebt gevaren, of alleen over één boeg?

Het verhoginkje achter is waarschijnlijk hol (klinkt het ook zo?)
Massief is te zwaar en te duur voor de bouwer.

groet
t

PS mijn boot heeft gelukkig geen bilgeput; maar ja ik heb ook nooit water binnen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 28 jan 2009 19:24 #56702

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Is het altijd lek, of soms niet als je alleen rechtop hebt gevaren, of alleen over één boeg?

Hij is niet altijd lek. Lang gedacht dat het aan de snelheid lag boven de 4,5 knoop water eronder niet. Toen we met windkracht 1 heben gezeild en terug kwamen met 3,5 knoop op de motor. Was ik overtuigd dat het droog moets zijn... helaas.
Het verhoginkje achter is waarschijnlijk hol (klinkt het ook zo?)

Ja deze is hol. Hier loopt zoals gezegd de gasleiding door.
Ik heb toch een aardig tijdje naar de foto zitten kijken, maar ik snap helemaal niet wat ik zie! verhoging, gasleiding, bakkist, bedplank
Allereerst bedank voor de tijd welke je er in stopt. Aan mij de schone taak om je mee te nemen naar de ingewanden van mijn boot.
Onze Jeanneau heeft in de punt een mogelijkheid om met twee mensen te slapen achter in is echter onder de kuip ook een plek om met twee mensen te slapen. De foto is gemaakt in de richting van de spiegel van de boot.
Als je kijkt naar de bovenste foto's (aan de buitenkant van de boot. Dan zie je het aangehangen roer. De onderste bevestiging van het roerbeslag zie je in de vorm va vier moeren aan de binnenkant op de laatst getoonde foto.
De foto komt wat rommelig over daar ik de bekleding heb los gesneden en omgevouwen. Tevens is natuurlijk het matras verwijderd, alsmede de planken (door mij bedplanken genoemd) waarop het matras ligt. Deze laatste rusten op de met e pijl aangegeven holle verhoging. Dus je kijkt naar het midden van de spiegel van het schip (bootje). Hoop dat het nu enig inzicht geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 29 jan 2009 18:50 #56880

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
op een grote beneteau heb ik de rubber rand er eens afgehaald, ook op een kleinere bavaria. bij een Jeanneau niet, maar ik vermoed dat ze dezelfde verbinding gebruiken. Tussen de romp en dek zit dan ook kit, dus kan een lekpunt zijn als die onder water komt. Bij een first wel eens een nieuwe kitlaag tussen de kiel en romp moeten aan brengen, in de fabriek waren ze vergeten te schuren, viel natuurlijk onder de garantie.

Maargoed, je hebt dus 2 mogelijke lekpunten, Als het goed is zit er tussen dek/romp genoeg kit, dus lekt bijna nooit. Roerbeslag krijgt veel te verduren, dus dat is de meest logische plek voor lekken, en de meest simpele voor een nieuw beetje kit.

De rubber rand afkitten heeft trouwens geen enkel nut gehad, die zit er alleen voor de afwerking en zit alleen met een beetje kit vast, en water komt er toch wel onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 01 feb 2009 12:29 #57237

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Nog even voor de duidelijkheid. Is het verwijderen van de bouten en moeren (een setje tegelijk) en deze doorvoering afdichten om vervolgens deze weer een voor een te herplaatsen met zoals door Zonsnel is aangegeven hele grote RVS ringen. Of zeggen jullie... Roer verwijderen en opnieuw aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage En toen? 01 feb 2009 12:34 #57239

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik zou beginnen met beslag voor beslag te verwijderen, de gaten goes schoon maken, sikflex (of een gelijkwaardig product) er in, bouten doorsteken, een goede rvs ring eromheen en dan de moer er weer op draaien (en de bout niet draaien) van binnen uit.

Wel even wachten tot de temperatuur weer zodanig is dat je sikaflex kunt verwerken :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl