Ik heb een aantal jaar geleden een 24-footer (Edel 4) met osmose kaal gehaald. Driehoekskrabber en 2000 watt elektrische verfbrander. Boot had stevige osmose.
Het kaal halen van de eerste 10 bij 10 cm ging goed genoeg. Eerst trek je de lagen antifouling eraf. Dan blijven verhitten en de gelcoat wordt zacht en laat zich verwijderen, er onder kijk je op het laminaat.
Op basis van dit resultaat besloten de rest van de boot te doen. En dan blijkt het een klus die rustig 10 zaterdagen kost en niet al te makkelijk is:
- De snippers die je er af haalt zijn heet en als je boven je werkt kruipen ze overal tussen (heet!)
- Eenmaal op de grond koelen ze snel af en worden hard (scherp aan je knieën)
- Het vocht wat je verhit spuit eruit dus je moet een gezichtsmasker op
- Je krabber wordt heel snel stomp (en moet je dus regelmatig bijslijpen)
Eenmaal kaal was er verrassend weinig nabewerking nodig. Vervolgens wassen/drogen/wassen/drogen etc, paar maanden wachten, injectiehars en 6 lagen epoxycoating, tie coat en antifouling. 5 jaar later toen ik hem verkocht was de huid nog steeds gaaf.
Ik heb het ook iemand zien doen met een lamellenschijf op de haakse slijper, maar dit wordt wat minder glad en geeft enorm veel troep.
Reken uit wat het waard is als de boot geen osmose meer heeft. Trek daar dan de materiaalkosten af. Deel dan het overblijvende bedrag door het aantal weekend dagen die je het kist en check of je tegen dat uurloon wilt werken