Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Osmose

Osmose 28 okt 2014 16:11 #565021

Hallo,

Onze boot, een Dufour 31, heeft last van osmose.
Wij willen nu het onderwaterschip kaal maken. Zijn er ervaringen met de volgende methoden?

Kaal maken met een gelplane
Kaal maken met een elektrische verfkrbber
Kaal maken met een brander en verkrabber
Kaal maken door te stralen

Alvast bedankt voor de reacties.

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 16:22 #565025

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Alles eraf schuren met exentrische schuurmachine met afzuiging en P40 schijf.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 16:23 #565026

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Kaalmaken doe je door te schuren of met een gelpane, de andere opties werken niet.

Maar waarom moet hij kaal en wie zegt dat het schip kaal moet?

Persoonlijk zou ik het schip helemaal niet kaal maken als dat niet nodig is.

Als het om enkele blazen gaat zou ik die persoonlijk uitschuren en vullen met epoxy plamuur en daarna opschuren en dik in een epoxy coating zetten.

Plaats anders wat foto's van het onderwaterschip dan weten we waar we het over hebben
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 16:23 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 16:51 #565041

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kaal schuren is een ontzettend zware rotklus en om allerlei redenen af te raden: zwaar werk, kostbaar en zelfs met echt goede stofafzuiging nog stoffig. (Heb zelf Festool gereedschap).
Daarnaast duurt het eindeloos lang.

Met gelplaner gaat het supersnel, maar is gelijk ook erg drastisch. Je haalt het materiaal er per mm mee weg. Voor je het weet ga je te ver. Is dus een goeie maar met beleid methode.

Met een verfkrabber en elektrische föhn haal je net niet snel genoeg de goeie temperatuur. Is hem dus net niet.

Verfbrander op gas met verfkrabber werkt uitstekend voor het verwijderen van de gelcoat. Met een beetje doordouwen en uit de wind ben je in drie dagen wel klaar. Het werkt prettig omdat je niet snel te diep gaat, goed ziet waar er vocht onder de gelcoat zit en het is goedkoop ook nog.

Ik heb alle vier methodes gedaan. Sommige een beetje (gelplaner), schuren snel mee gestopt en de verffohn snel omgeruild voor de gasbrander (ows 22ft). Mocht ik nog een keer een ows kaal moeten trekken dan kies ik ws de gasbrander, en bij een groot ows ws de gelplaner.

Als er echt sprake is van flinke delaminatie is de gelplaner superieur. Is er sprake van bobbels werkt de gasbrander zeker zo goed alleen iets minder snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 17:40 #565062

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Sluit me aan bij bovenstaande reacties: alleen doen als het moet. Maar "last van osmose" kan zijn een paar bubbeltjes of flinke delaminatie en alles daar tussen.

Laten we eens beginnen met de vraag wat de situatie nu precies is? Foto's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 18:04 #565074

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Gelplane op zeker
goed gedaan geeft dit een strak resultaat, krabben geeft een veel minder straks resultaat (been there, done that !)

Schuren, zeker niet doen, de kans dat je kuilen schuurt is zeer aanwezig plus dat je moet rekenen op 4 a 6 dagen schuren en een heleboel kosten aan schuurpapier, uiteindelijk is schillen niet een veel duurder

Gelplaner is zeker NIET drastisch, kan tot op de tiende mm ingesteld worden, volgens mij heeft Koko daar ook wel ervaring mee ?!

Stralen moet je vergeten, dat is geschikt voor stalen schepen maar voor polyester niet, dan hou je een oppervlakte over dat er uit ziet als een maanlandschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 19:09 #565108

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Onze 40f langkieler geschuurd met een poets/slijpmachine,meerdere lagen zooi eraf in iets van 2 dagen (met zijn 2 in 4 middagen als ik het mij goed herinner,probeer het te vergeten)wel met maskers en complete ingepakt.
Als er hier een gelplaner te huur was geweest of als ik er op een redelijke manier aan had kunnen komen had ik die wel gebruikt ,schuren is k..werk.
Kosten aan k36 schuurschijven waren verwaarloosbaar.
Stralen is hier overigens de meeste gangbare manier,sodablasting en het komt er heel aardig onder vandaan was alleen flink wat duurder als met de hand.
Na het in epoxyhars rollen de romp nagelopen met wat epoxyplamuur om de oneffenheden wat vlakker te maken.
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 19:10 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 19:34 #565116

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
39 ft en lekker bol en breed....Heb de laagopbouw van antifouling na 26 jaar gekrabt.
Dus kaal gehaald tot op gelcoat met een krabber met bolletje op handvat van Bahco.
Rotklus die ik niet hele dag volhoud. Tien middagen aan besteed op mijn uppie.
Voordeel is dat er grotere stukken afkomen geen stof maar je word toch krabsmurf....
Ik denk dat dat toch de beste manier is.
Wil je ook de gelcoat eraf dan met föhn denk ik maar geen ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 19:40 #565118

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik kan niet op tegen de ervaring van Toxiq, for sure!

Ik vond de gelplaner fantastisch werken, maar goeie genade: het gaat rap! Het vraagt dus geconcentreerd werken en goede afstelling en instructie voor first offenders. Per mm was overdreven uitgedrukt van mij, meer om aan te geven hoe rap het apparaat werkt.

Maar inderdaad: eerst maar eens foto's en de rest van het verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 20:15 #565138

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
hoe erg is die osmose? En hoe lang wil je de boot houden.

Anders lekker laten zitten, en na een paar jaar verkopen met osmose, kan geen kwaad

Ber
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 28 okt 2014 21:37 #565186

Ik heb een aantal jaar geleden een 24-footer (Edel 4) met osmose kaal gehaald. Driehoekskrabber en 2000 watt elektrische verfbrander. Boot had stevige osmose.

Het kaal halen van de eerste 10 bij 10 cm ging goed genoeg. Eerst trek je de lagen antifouling eraf. Dan blijven verhitten en de gelcoat wordt zacht en laat zich verwijderen, er onder kijk je op het laminaat.

Op basis van dit resultaat besloten de rest van de boot te doen. En dan blijkt het een klus die rustig 10 zaterdagen kost en niet al te makkelijk is:

- De snippers die je er af haalt zijn heet en als je boven je werkt kruipen ze overal tussen (heet!)
- Eenmaal op de grond koelen ze snel af en worden hard (scherp aan je knieën)
- Het vocht wat je verhit spuit eruit dus je moet een gezichtsmasker op
- Je krabber wordt heel snel stomp (en moet je dus regelmatig bijslijpen)

Eenmaal kaal was er verrassend weinig nabewerking nodig. Vervolgens wassen/drogen/wassen/drogen etc, paar maanden wachten, injectiehars en 6 lagen epoxycoating, tie coat en antifouling. 5 jaar later toen ik hem verkocht was de huid nog steeds gaaf.

Ik heb het ook iemand zien doen met een lamellenschijf op de haakse slijper, maar dit wordt wat minder glad en geeft enorm veel troep.

Reken uit wat het waard is als de boot geen osmose meer heeft. Trek daar dan de materiaalkosten af. Deel dan het overblijvende bedrag door het aantal weekend dagen die je het kist en check of je tegen dat uurloon wilt werken ;-)
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 21:38 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 04:41 #565234

Heel erg bedankt voor de snelle reacties.

De osmose valt op zich zelf wel mee en op het eerste gezicht wel mee. Hier een daar een paar pukkels. Als je beter gaat kijken zie je toch wel meer hele lichte blaasjes. Nu willen wij ook boven de waterlijn schilderen dus het lijkt ons beter om dan maar alles te doen. Het schip is van 1978 en volgens mij zitten er dan ook veel lagen antifouling op. De doorlaten zijn bijna één geheel met de antifouling.
We willen het schip toch wel langere tijd houd want hij bevalt er goed.
Ik kom er van het weekend en ik zal dan wat foto's maken.

Bedankt,

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 06:46 #565240

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dikke laag antifouling? Dan is die osmose maar zeer de vraag.

Antifouling kan je het beste krabben met een krabber waar je ook de stofzuiger op kan zetten. Ik zoek 'm effe op.........

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1

Of deze
www.georgekniest.nl/Catalogus/...Scraper/product.aspx

Ik heb de onderste gebruikt. Superding. In twee keer een middag mijn 28ft schoon, een setje mesjes.
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 06:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 06:51 #565241

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Wanneer je de antifouling grof gaat schuren komen vanzelf eventuele bobbels aan het licht als kleine vlekjes gelcoat in de af. Zou een eerste stap kunnen zijn om het probleem in kaart te brengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 11:39 #565416

ik heb de blaasjes al open gemaakt en er komt vocht uit met een zure lucht. Het lijkt ons verstandig om dit probleem eens goed aan te pakken. Onderwaterschip kaal maken en opbouwen met epoxy en een aantal lagen coppercoat.

groeten,

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 12:28 #565430

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Heel lang geleden, meer dan 10 jaar, heb ik in de zeilen een artikel gelezen over verwijderen van de gelcoat met een electrische schaaf. Had een hoog doe-het-zelf gehalte, werkte alleen als je een rondspant hebt en niet een S-spant, gaf onvoorstelbaar veel troep maar ging snel en goedkoop.

ah kijk, hier staat het:
klik
edit: van 2003, idd meer dan 10 jaar. Al was het wel de waterkampioen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 12:30 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 13:54 #565487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dirk Murray schreef :
ik heb de blaasjes al open gemaakt en er komt vocht uit met een zure lucht. Het lijkt ons verstandig om dit probleem eens goed aan te pakken. Onderwaterschip kaal maken en opbouwen met epoxy en een aantal lagen coppercoat.

groeten,

Dirk

Been there, done that. Met de kennis van nu zeg ik niet nodig geweest, maar het is wel een grondige aanpak waar je ook weer gemoedsrust uit kunt putten. Is ook wat waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 15:10 #565512

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Vorig jaar in september de boot door een bedrijf met een gelplane kaal laten zetten. Ik moest toch vier maanden naar het buitenland, dus dat kwam goed uit (lekker lang drogen op de wa). Het bedrijf adverteerde op Marktplaats, dacht ik (recent ook voorbij gekomen in een aparte topic, dat bedrijf). De prijs viel erg mee, ze hadden er een middag voor nodig om een 33 voeter mooi kaal te zetten.

In het voorjaar dan nog een weekend of 3 de banen die het onvermijdelijke resultaat zijn, glad gemaakt met een excentrische schuurschijf. Dat was het meeste werk. Je kan hier heel ver in gaan. En dat ben ik ook, de boot was spiegelglad toen ik weer ging opbouwen. Twee keer injecteer epoxy, ik had nog over dus maar een derde keer. Vervolgens een aantal lagen in mijn geval Pantsercoat. Kind doet de was. In juli kon ik het water weer in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 15:11 #565513

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik heb mijn boot laten schillen. En ben met Toxiq eens als het deskundig gebeurd wel het mooist. Dit laatst is bij mijn boot dan niet gedaan, wat een ramp om dat weer glad te krijgen. Foto's zal ik eens plaatsen. De beunhaas die het bij mij gedaan heeft kan ik niemand aanraden, volgens mij had hij dat ding voor het eerst in zijn handen. Ik noem het maar een leer momentje.

Achteraf, zou ik het nooit gedaan hebben. Osmose is nog niet zo erg, en wellicht lokaal te behandelen.
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 15:15 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 16:18 #565554

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Dirk Murray schreef :
ik heb de blaasjes al open gemaakt en er komt vocht uit met een zure lucht. Het lijkt ons verstandig om dit probleem eens goed aan te pakken. Onderwaterschip kaal maken en opbouwen met epoxy en een aantal lagen coppercoat.

groeten,

Dirk
Mijn punt is dat je misschien nog veel meer blaasjes hebt die nu nog zo klein zijn dat je ze niet goed kan zien. Door te schuren komt alles aan het licht.
Dit overkwam mij toen ik mijn boot, na aankoop, effe in de antifauling wilde zetten. Ik wist van een paar blaasjes maar na het schuren bleek de hele romp er mee bezaaid.
Ik heb toen, tegen alle adviezen in, de boel in 8 lagen vinylprimer gerold [primocon, maar dan voor 3 tientjes per 5 liter] . Na een jaar nog helemaal strak, ik blijf deze winter in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 16:55 #565588

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Botervis schreef :
Ik heb mijn boot laten schillen. En ben met Toxiq eens als het deskundig gebeurd wel het mooist. Dit laatst is bij mijn boot dan niet gedaan, wat een ramp om dat weer glad te krijgen. Foto's zal ik eens plaatsen. De beunhaas die het bij mij gedaan heeft kan ik niemand aanraden, volgens mij had hij dat ding voor het eerst in zijn handen. Ik noem het maar een leer momentje.

Achteraf, zou ik het nooit gedaan hebben. Osmose is nog niet zo erg, en wellicht lokaal te behandelen.

Dat is rot botervis, het kan er gewoon strak uitzien, je kan natuurlijk altijd een paar foto's als referentie vragen
Ben overigens wel nieuwsgierig wie of waar je dat hebt laten doen

achteraf...tja, het is heel moeilijk om alles met 100% vast te stellen, anderzijds, mensen schroeven soms zomaar voor een paar duizend euro gadgets (klokjes, lieren etc) die nog niet echt aan vervanging toe zijn op de boot en het onderwaterschip is een ondergeschoven kindje

Als de onderkant klaar is kun je rustig over de bovenkant nadenken en aanpakken, zo is het de toxiq ook vergaan en geen minuut spijt van
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 16:55 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 17:47 #565618

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Toch moet je niet te snel de onderkant gaan bewerken zonder eerst voldoende aandacht aan de bovenkant te hebben gegeven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 17:53 #565622

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Sunday schreef :
Toch moet je niet te snel de onderkant gaan bewerken zonder eerst voldoende aandacht aan de bovenkant te hebben gegeven....

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: !!!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 19:24 #565664

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Sunday schreef :
Toch moet je niet te snel de onderkant gaan bewerken zonder eerst voldoende aandacht aan de bovenkant te hebben gegeven....

Daaaaar zijn de meningen over verdeeld :whistle:
Maar met betrekking tot boten geld dat zeker wel ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 29 okt 2014 20:57 #565719

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Voor:

Bijlage IMG_0601.jpg niet gevonden



Tijdens:

Bijlage DSC02515.jpg niet gevonden



Na:

Bijlage DSC02718.jpg niet gevonden



Schuren:

Bijlage DSC02730.jpg niet gevonden




Bijlage DSC02905.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 29 okt 2014 21:13 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl