Update:
Veel gebeurd de afgelopen maanden. Hele schip kaalgekrabt met de proscraper. In combinatie met een stofzuiger werkt dat echt super goed! Daarna schuren, schuren, schuren. De laatste zwarte laag is waarschijnlijk toch een epoxylaag, want hij is keihard en laat zich nauwelijks schuren. We hebben ons gericht op het goed glad maken met korrel 60 en daarna twee dagen naschuren met korrel 120.
Resultaat na vijf dagen krabben en schuren:
Enkele beschadigingen, maar geen sporen van osmose oid.
Daarna was de kiel aan de beurt. De teerco schijf werk perfect, maar helemaal inpakken de kielen, want wat een zooi (en wat een vies werk). Resultaat na twee dagen:
Na lange twijfel (onzekerheid over de droogheid van het ows), gekozen voor een een-componenten systeem (van international). Onervarenheid en een voorbeeld op de haven van iemand die de epoxy er na 1 seizoen af moest schuren, omdat het niet goed zat (coppercoat) leiden tot dit besluit. Gekozen voor het extra beschermings-systeem van International. Acht lagen primocon op de kimmen en zes op de romp. Na de eerste laag met watertite plekken, beschadigingen en diepere krassen gladgemaakt. Ik weet dat velen zeggen dat meer dan 1-laag primocon op polyester weinig zin heeft, maar aangezien ik dit 10 jaar niet meer hoop te doen, wilde ik toch wat extra degelijkheid toevoegen... Afijn, we zullen zien. Het rolt op een glad ows in ieder geval vrij zuinig uit. In tegenstellen tot het kwasten op de kimmen. Verf is ook nog wel dik door de buitentemp...
Resultaat na zes (en acht lagen):
En gisteren, de eerste laag interspeed extra opgezet (onverdund). Resultaat:
NOg 1 laag te gaan, en dan de nieuwe stootranden plaatsen en vier scepterpotten kitten. En dan kan het seizoen beginnen!
Gerhard