Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: project kaalkrabben ows

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 21:36 #569404

en de microballoons alleen maar icm de coppercoat? Eigen recept, of in overleg met MrBoat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 21:51 #569408

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214


Kiel kaalmaken en direct behandelen. ik gebruikte roestwerende interprotect van international (3 lagen).
Dan eventueel vlak plamuren, hoeft niet perse voor de toerzeiler (heb ik ook niet gedaan)
daarna wat laag-opbouw met primocon, hele schip meteen doen.
daarna de harde AF.



Strak zat zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 10 nov 2014 07:22 #569450

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
gerhardstoel schreef :
en de microballoons alleen maar icm de coppercoat? Eigen recept, of in overleg met MrBoat?

In overleg met mr Boat, maar met epoxy heb je aardig wat speling ( behalve met de verhouding hars en harder. Die moet spot on zijn).

Waar ligt je boot eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 10 nov 2014 08:29 #569461

In Haarlem bij de HZV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 08:15 #611043

Update:

Veel gebeurd de afgelopen maanden. Hele schip kaalgekrabt met de proscraper. In combinatie met een stofzuiger werkt dat echt super goed! Daarna schuren, schuren, schuren. De laatste zwarte laag is waarschijnlijk toch een epoxylaag, want hij is keihard en laat zich nauwelijks schuren. We hebben ons gericht op het goed glad maken met korrel 60 en daarna twee dagen naschuren met korrel 120.

Resultaat na vijf dagen krabben en schuren:




Enkele beschadigingen, maar geen sporen van osmose oid.

Daarna was de kiel aan de beurt. De teerco schijf werk perfect, maar helemaal inpakken de kielen, want wat een zooi (en wat een vies werk). Resultaat na twee dagen:





Na lange twijfel (onzekerheid over de droogheid van het ows), gekozen voor een een-componenten systeem (van international). Onervarenheid en een voorbeeld op de haven van iemand die de epoxy er na 1 seizoen af moest schuren, omdat het niet goed zat (coppercoat) leiden tot dit besluit. Gekozen voor het extra beschermings-systeem van International. Acht lagen primocon op de kimmen en zes op de romp. Na de eerste laag met watertite plekken, beschadigingen en diepere krassen gladgemaakt. Ik weet dat velen zeggen dat meer dan 1-laag primocon op polyester weinig zin heeft, maar aangezien ik dit 10 jaar niet meer hoop te doen, wilde ik toch wat extra degelijkheid toevoegen... Afijn, we zullen zien. Het rolt op een glad ows in ieder geval vrij zuinig uit. In tegenstellen tot het kwasten op de kimmen. Verf is ook nog wel dik door de buitentemp...

Resultaat na zes (en acht lagen):







En gisteren, de eerste laag interspeed extra opgezet (onverdund). Resultaat:





NOg 1 laag te gaan, en dan de nieuwe stootranden plaatsen en vier scepterpotten kitten. En dan kan het seizoen beginnen!

Gerhard
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 08:49 door gerhardstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 18:04 #611225

Poeh zeg, dat klinkt als een bereklus! Mooi strak geworden zo te zien!

Waarom heb je de epoxylaag weg willen halen, of begrijp ik dat verkeerd?

Heb je nog condensatieproblemen gehad? Hoe koud waren je kielen tijdens het opbrengen? En wat was het dauwpunt die dagen? Ik hik daar een beetje tegenaan: dauwpunt ligt dicht tegen staaltemperatuur aan deze periode.

Volgende week begin ik er ook aan, althans het Perago werk voor het gietijzer. Zal die inpaktip onthouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 18:28 #611239

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Das geen half werk geweest zeg! Maar dan heb je ook wel wat! Mooi hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 18:35 #611241

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die zwarte laag is waarschijnlijk VC Tar 2 geweest.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 19:03 #611252

Dank voor de complimenten. Was inderdaad een hoop werk, maar ik hoop ook een basis voor de komende jaren.

@nachtvlinder: ik heb de laag niet perse weg willen schuren. Dateerde hem zelf uit het begin van de jaren tachtig en had niet verwacht dat het twee-componenten zou zijn. Bovendien zat er een beetje een grafiet-laagje op. Ik heb er dus voor gekozen de boel vooral helemaal glad te schuren, zodat alles wat er op bleef echt goed gehecht was. Pas op het einde zei iemand op de haven dat het waarschijnlijk toch epoxy was...

Ik heb me wel een beetje zorgen gemaakt over de temp en de dauwpunten. De primocon kan vanaf 5 graden, maar die temperaturen heb ik ook wel een paar dagen gehad. Gelukkig is het overschilderbaar in 3 uur. Diep in de nacht heeft het zelfs nog wel eens gevroren en 's ochtends was het regelmatig nat van de dauw. Ik heb telkens 's ochtends veel tijd genomen om alles goed te drogen en uit de laten luchten. Dan zagen de kimmen er goed droog uit en voelden ook zo. Vervolgens probeerde ik er voor vier uur zo twee lagen op te zetten, zodat er daarna nog tijd was om te drogen. Voordeel was wel dat het steeds flink waaide en dan drogen de gerolde delen op de romp echt als een speer (zag vaak niet meer waar ik was gebleven)... Spannend vond ik het wel, maar ik heb ook de indruk dat zowel de primocon, als de interspeed vrij robuust zijn. Maar ik roep steeds: we gaan het zien als ie er in oktober weer uitkomt...

Die perago of teerco schijf (ik werkte met een dubbele en zou zeker voor dit oppervlakte niet voor een enkele kiezen) veroorzaakt echt een enorme wolk, zeer fijne roestdeeltjes. Ik had eerst een soort half afdakje van zeil tegen de romp getaped, maar al snel kwamen ze van alle kanten met zeil aanrennen :whistle: Punt is, dat je er met je neus op zit en het zelf nauwelijks ziet. We hebben toen echt een tent tot de grond gemaakt... Geen feest om in te zitten overigens.

Nog twee tips: daarna heel goed opschuren met korrel 40 of groffer (international zegt geen staalborstel). En zorg ervoor dat je het diezelfde dag nog kunt primeren. Ik deed dat niet (te laat op de dag), maar kon de volgende dag nog weer bijna 4 uur peragoen en schuren....

@Faran: vctar zou toch wat drabberig worden bij het schuren? Dat was hier niet aan de orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 31 mrt 2015 19:10 #611259

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Of VC Tar 2 drabberig wordt bij het schuren weet ik niet. Ik heb de afgelopen jaren wel vaker zo'n zwarte laag weggehaald zien worden bij projecten boot kaalhalen.
Dus als jij meer weet...
Het is namelijk zonde om dat spul weg te halen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl