Als die witte kras wél een scheur is, is dit constructief niet goed bedacht, hoewel het blijkbaar toch tientallen jaren goed is gegaan
Je kunt dan kiezen om het weer origineel te maken, of beter dan dat, namelijk zoals hierboven al voogesteld een kwart-schot naar de romp. Maar dat is een vrij ingrijpende operatie, ook voor je interieur waarschijnlijk.
Bij mijn Loper was het achterste hoofdwant ook origineel alleen met het dek verbonden; de (bijna) haakse overgang tussen gangboord en opbouw kun je dan zien als "de constructie". Bij de Loper is dit langer dan 30 jaar goed gegaan, maar ik vond het idee van een bewegend dek (15% voorspanning!) niet fijn.
PS: met wiebertjeslaag bedoel ik de buitenste laminaatlaag van je deksandwich, daar waar het wiebertjes-antislip patroon in zit. Daaronder (daaraan vast gelijmd!) bevind zich de balsa-kern die aan de onderkant weer verlijmd is aan het binnenste polyester laminaat. Weer daaronder (ik ken de LM niet) eventueel een gladde binnenschaal, meestal geen onderdeel van de constructie zélf (voor de sier eigenlijk).
Hoe dan ook, met alleen dichtplamuren/epoxien van de scheur kom je er niet. Dit zal echt opgelamineerd moeten worden. Elders hier (goed zoeken!) of in het "Praktijkhandboek Kunststofen" vind je heel veel hierover. Echter, als je je plannen duidelijk omschrijft kun je hier ook een boel hulp verwchten. Maar dan moet er wel een plan zijn...
Je opties zijn volgens mij:
1) Lokaal repareren, opnieuw lamineren gescheurd gedeelte én lokale krachtafleiding onderdeks maken dmv metaal profiel. of
2) Als 1 maar dan zonder lokale krachtafleiding en in plaats daarvan trekstang naar of direct op een kwart-schot monteren.
1 Zal langer goed gaan dan de leeftijd van je boot nu, 2 is beter en stijver!
Hoeveel voorspanning heb je op deze wanten meestal? Staan ze onder het zeilen te rukken aan het dek met elke golf of staat je mast behoorlijk stabiel door een voldoende voorspanning?
Lastige keuze...