bwernsen schreef :
helmsman 38 schreef :
Als je alleen een strip aan de onderkant doet en alles een beetje aandraait drukt het balsa in. Dan krijg je ruimte tussen dek en rail, water,rot balsa. Moet je niet willen
De epoxylijm tussen de bovenste en de onderste schaal moet het indrukken voorkomen. Dus bovenop de rails, in het midden ipv balsahout uitgeharde epoxy en dan aan de onderkant een mooie brede strip RVS. Is dan nog een strook multiplex nodig?
Zelf heb ik ooit dergelijke rail aangebracht op de volgende manier.
- op het dek de plaats van de rail bepalen en de gaten aftekenen.
- van buiten af de gaten boren met een kleine diameter boor (minder afsplinterende gelcoat aan de binnenkant)
- van rvs buis (ongeveer 10 mm buitenmaat) bussen zagen van een lengte gelijk aan de dikte van de binnenschaal en de ruimte tussen binnen- en buitenschaal.
- van binnenuit de gaten opboren tot de rvs bussen erin passen.
- gaten in de buitenschaal opboren tot iets groter dan de boutdiameter
- rvs strip van 3 - 4 mm dik (afhankelijk van de boutafstanden) met kleine boutgaten over de rvs bussen en de binnenschaal.
- bij montage afdichten met kit.
Voordeel is: droge montage zonder geknoei met epoxyhars in het interieur (voor ervaren epoxymengers geen probleem, misschien wèl voor beginners)
Nadeel: binnen en buitenschaal werken iets minder goed samen dan dat ze zouden doen wanneer ze met epoxyhars aan elkaar zouden zitten.
Het heeft op de boot waarop ik deze methode toepaste echter nooit een probleem gegeven.
Als je met epoxyhars gaat werken, gebruik dan een vooraf ingedikt product, zoals Lijm 700 van Polyservice. Zelf indikken met glassbubbles of microballoons is vooral bedoeld voor het maken van een goed schuurbare plamuur. Niet voor gebruik als lijm. Bovendien is het bereiken van een goede consistentie voor gebruik als lijm een kwestie van ervaring. Daar wil je op zo'n moment niet mee bezig zijn.