Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Polijsten genoeg, of toch ook matteren?

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 05 mrt 2015 20:57 #602880

Het polyester bovendek van mijn boot is dof, en zit vol barstjes en krasjes (zie bijgaande foto's).
Wil dit de komende tijd gaan opknappen, maar zal alleen polijsten voldoende zijn, of moet ik eerst ook nog matteren?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 05 mrt 2015 21:08 #602883

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Poeh, ik vraag me af of daar nog wel echt eer aan te behalen is.

Maar je kan natuurlijk eerst 's een stuk polijsten. Wordt het 'm niet kan je altijd nog matteren.

Maar, met die barstjes en krasjes................ik zeg: gewoon proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 05 mrt 2015 21:08 #602884

Je kunt polijsten wat je wilt, maar dat gaat niet (meer) goedkomen vrees ik. Als mijn dek er zo uit zou zien, zou ik alle beslag verwijderen, alles (droog en glad) schuren, laag primer om het nog gladder te maken en daarna van een mooie nieuwe 2K laag voorzien.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 05 mrt 2015 21:28 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 05 mrt 2015 22:00 #602896

Dit craquale ga je niet meer weg polijsten. Je zou ( (te)veel van de gelcoat moeten schuren..

Goede reden op het dek te schilderen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 08:15 #602950

Ik zeg schilderen want het lijkt of dat er al geen gelcoat meer aanwezig is.
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 08:16 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 09:13 #602971

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Schilderen is nog de enige optie als ik het zo zie
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 09:22 #602973

Vervelende is wel die craquelé . Dat moet er eigenlijk helemaal af ( en dus eigenlijk alle gelcoat) want of je vuil, vet en bootwas allemaal uit die minischeurtjes krijgt is de vraag.Grotere haarscheurten kun je nog wel openkrabben en plamuren maar craquelé??
En blijft dat erin wordt schilderen een ramp vanwege de visseogen en andere hechtingsproblemen.:ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 06 mrt 2015 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 11:01 #603007

Zou een professioneel bedrijf ook aanraden gecraqueleerde gelcoat helemaal te verwijderen? Boot is dan al snel total-loss. Of past zo'n bedrijf andere ontvettings-technieken toe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 11:16 #603011

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
ik denk andere ontvettingstechnieken en slimme primer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 11:44 #603023

Nachtvlinder schreef :
Zou een professioneel bedrijf ook aanraden gecraqueleerde gelcoat helemaal te verwijderen? Boot is dan al snel total-loss. Of past zo'n bedrijf andere ontvettings-technieken toe?

De craquele uitslijpen en vullen met gelcoat. Jenkrijgt kleurverschillen dus dat ziet er ook niet uit. Alsndie nieuw is dan gaat het nog wel.

Vandaar ik zou schilderen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 11:46 #603024

Nachtvlinder schreef :
Zou een professioneel bedrijf ook aanraden gecraqueleerde gelcoat helemaal te verwijderen? Boot is dan al snel total-loss. Of past zo'n bedrijf andere ontvettings-technieken toe?

Waarom is een boot total loss als je alleen de gelcoat verwijdert?
Kwestie van daarna plamuren /gladmaken epoxy primer en doublecoat.
Alleen op de antislip plaatsen droog zilverzand instrooien.
Maar als je zoiets door een bedrijf laat doen is een dergelijke boot sowieso total loss
Dat geldt trouwens vrijwel altijd voor een oude ënigszins"verwaarloosde boot.
Da's alleen wat voor handige DHZers met veel tijd.
Materiaalkosten zijn in dit geval vrij laag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 12:03 #603027

Ik doel op het feit dat een gehele laag gelcoat incl slle hoekjes etc wegschuren en dit vooral egaal te doen om een hele grote plamuurjob te voorkomen heel veel meer uren kost dan alleen terugschuren. Ik vraag me dus af of er een efficientere manier is, een professional kent z'n werkstukken, materialen en technieken en zou als geen ander in staat moeten zijn een efficiente keuze te maken tussen materiaalkosten en manuren. Voor een doehetzelver spelen manuren ook mee: als zo'n klus mij eur 500 meer zou kosten maar ik spaar 40 uur uit door een slimmere aanpak dan zou ik het wel weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Polijsten genoeg, of toch ook matteren? 06 mrt 2015 14:20 #603075

Ik blijf er bij dat in dit geval de juiste behandeling is:
- alle beslag verwijderen
- gehele dek alle galdde delen droog en glad schuren met korrel 120, stof goed verwijderen
- erg goed ontvetten
- nogmaals stof verwijderen
- 1 laag epoxy primer; dat vult oneffenheden, ook de sterretjes in de gelcoat
- glad en droog schuren en goed ontvetten
- afplakken
- aflakken met 2 componenten lak
Op basis van de foto's kan ik niet zien of de anti-slip delen ook behandeld moeten worden.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl