Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Balsa rot

Balsa rot 22 mrt 2015 14:06 #608293

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Vandaag het Plastimo schotkompas gedemonteerd om een defect lampje te vervangen. Helaas zag ik toen ook dat de rubber afdichting niet goed gewerkt heeft en er door de loop van de jaren water naarbinnen gesijpeld is. Het hout aan de onderkant van het kompas is compleet verrot. Met de langste (en dus vrij dikke schoevendraaier) prikte ik er zo doorheen zodat de hele schroevendraaier erin verdween, dus het zit niet alleen oppervlakkig.

Na even duwen op het polyester aan de buitenkant denk ik dat de verrotting helemaal tot beneden doorloopt. Er is een smalle strook waar het polyester duidelijk (maar fractioneel) in te drukken is. Ernaast is het keihard.

Om erbij te komen zal ik waarschijnlijk een flink stuk van de binnenschaal weg moeten gaan slijpen. Niet echt een klus die nu makkelijk aan te pakken is (boot ligt in het water).
Hoe zou dit tijdelijk/makkelijker te fixen zijn? Kompas is er nu uit zodat het zo goed mogelijk kan drogen, maar onderin droogt het niet. Hoe lang het al zo is weet ik niet. Tot op de dag van vandaag nooit gemerkt dat het inwaterde. Boot bleef droog vanbinnen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 14:11 #608294

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
tja, bijvoorbeeld met een fohn met slang eraan zo ver mogelijk naar binnen gaan om t droog te blazen?
Lijkt me een betere optie dan open slijpen, tenzij je dat weer zonder sporen kunt weg werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 14:15 #608296

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik zou er eerder een lat dan inslaan/indrukken alvorens die in de lijm gezet te hebben.
Daarna rondom de opening insmeren met epoxy.

Lijkt mij niet dat het polyester verrot is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 14:32 #608302

Ik begrijp dat je geschrokken bent, maar ik zou me eerst afvragen of dit wel een constructief probleem geeft voor je boot. Ik denk het niet eigenlijk op die plek, zeker indien het een smalle strook betreft.

Ik zou zoveel mogelijk rot materiaal losporren en uitzuigen, dan drogen met een heteluchtfohn met slangetje eraan (geen idee hoe trouwens), zodat je ín die strook warme lucht kunt blazen. Dan zoals hierboven al voorgesteld één of meer houten latten erin zetten met epoxy (die moeten nauw passen maar niet het polyester naar buiten drukken). Je krijgt dan weer een stijf geheel.

Rand kompas daarna afwerken met ingedikte epoxy zodat dat waterdicht is (schroefgaten trouwens óók).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 14:57 #608304

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Nachtvlinder schreef :
Ik begrijp dat je geschrokken bent, maar ik zou me eerst afvragen of dit wel een constructief probleem geeft voor je boot. Ik denk het niet eigenlijk op die plek, zeker indien het een smalle strook betreft.
Geschrokken ben ik er niet van.. Het is niet de eerste plek die ik tegen kom met inwateringsproblemen. Constructief heeft het naar mijn idee ook weinig invloed. Mijn plan was eigenlijk om het slechte hout voor zover ik er bij kan weg te krabben en het dan voorlopig open te laten zodat het zoveel mogelijk kan drogen. Een holle ruimte daar kan weinig kwaad denk ik.

Wel valt me op... en ik vrees dat dit bij veel meer boten speelt dat het afdichtingsrubber van het Plastimo contest 100 kompas totaal vergaan is. Nu zit het er ook al vast heel lang in, maar het rubber van de dieptemeter ernaast is nog prima en daar is ook geen inwatering te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 14:58 #608305

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Inderdaad het is niet constructief, zou er helemaal niet aan doen polyester is sterk genoeg
heeft geen toegevoegde om te gaan prutsen waar je eigenlijk niet bij kan.

Natuurlijk wel heel goed afdichten
Gaat het om een Loper
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 15:10 #608311

Kapiteinmomo schreef :
Gaat het om een Loper

Nee, kijk maar eens naar binnen...

Maar hoezo? In mijn Loper was deze rand netjes afgeplamuurd trouwens; dit kompas hier is wel erg quick&dirty ingebouwd. Misschien heeft de ring zelfs nóóit goed afgedicht: montagegaten geven aan dat er eerder een ander kompas heeft gezeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 15:27 #608313

weet je zeker dat het daar is weggerot
mischien hoort daar geen hout voor een doorvoer oid

anders doe wat hier al eerder is gezegd,opvullen met hout blokjes en volgieten met epoxy oid

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 15:31 #608315

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Nachtvlinder schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Gaat het om een Loper

Nee, kijk maar eens naar binnen...

Maar hoezo? In mijn Loper was deze rand netjes afgeplamuurd trouwens; dit kompas hier is wel erg quick&dirty ingebouwd. Misschien heeft de ring zelfs nóóit goed afgedicht: montagegaten geven aan dat er eerder een ander kompas heeft gezeten...
Geen Loper idd. Tis een Friendship.
De 'halve' montagegaten vallen wel precies met de draadeinden die aan het kompas vast zitten, dus het lijkt erop dat het gat wel echt voor dit kompas gemaakt is. Ik heb geen idee of dit er door een werf ingezet is, door een voorgaande eigenaar of dat de eerste eigenaar hem als casco bouwpakket gekocht heeft en zelf verder heeft afgebouwd.
Ik ben inmiddels namelijk heel wat meer amateuristisch knutselwerk tegen gekomen waarbij ik haast zeker weet dat de Friendship werf dat niet zo afgeleverd zou hebben…
pantaleimon schreef :
weet je zeker dat het daar is weggerot? mischien hoort daar geen hout voor een doorvoer oid

anders doe wat hier al eerder is gezegd,opvullen met hout blokjes en volgieten met epoxy oid

groeten
Frank
Het zit vol met zwart verrot balsa, dus oorspronkelijk heeft er wel 'goed' hout gezeten.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 15:33 door nivek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 15:32 #608316

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Als je loosgaatjes boort kun je met zo zuiver mogelijke ethanol spoelen. Dat neemt water mee en verbetert het drogen daarna wat je met warmstoken kunt doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 16:25 #608327

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Na ethanol niet warm stoken met een vlammetje! :ohmy:

Ze halen PUR schuim uit spouwmuren met een 2mm ijzerdraadje. Hiermee zou je ook het rotte balsa uit de sandwich kunnen halen.
Neem hiervoor een lengte ijzerdraad van ruim 2 keer de lengte die je 'naar beneden' moet. Sla de draad dubbel en buig de twee uiteinden iets naar buiten (niet meer dan 2 mm).
Zet het dubbel geslagen deel in de Jacobsklauw van de accuboormachine en voer de draad met de haakjes in het verrotte hout. Start de boormachine en de scherpe uiteinden van de draad frezen, 'frotten', schrapen het verrotte balsa eruit. Probeer al 'krassend' zoveel mogelijk rot balsa los te maken en te verpulveren. Laat het daarna drogen (eventueel met gebruik van ethanol) en gebruik een stofzuiger of perslucht om de ruimte 'prutvrij' te maken. Eventueel weer verder schrapen tot al het rotte balsa eruit is.

Niet constructief dragende delen kun je opvullen met PUR bouwschuim (Ja, ja, ik weet dat op dit forum niet iedereen hiervan een fan is! :whistle: ). Dit zet na aanbrengen nog wel iets uit, dus als de wand vlak is, moet deze tegen uitbollen worden gestut.

Heb jij dat ook zo gedaan, Peper? Nee, ik heb het van een voormalig €Xr eigenaar waarbij het balsa in de achterste bakboord kajuithoek was ingewaterd via het gaatje van de schroef van de sierstrips. Hij heeft het toen op de bovenstaande manier opgelost.

Suc6 ermee, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 16:29 door Peper. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 16:29 #608329

ik zou er zoveel mogelijk losse zooi uithalen en daarna volgieten met verdikte epoxy.rondom het kompas 2 cm balsa weghalen en dicht plamuren met epoxy lijm of plamuur.
dan geef ik 10 jaar garantie.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 22 mrt 2015 21:45 #608462

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Inderdaad zo veel mogelijk rot hout weghalen en dan terug opvullen.
Het mooist zou met passend balsahout zijn, maar dat zal waarschijnlijk erg moeilijk worden.
Opvullen met bouwpur lijkt me niet de best mogelijke oplossing.
Maar kijk eens op de site van Voss chemie. Die hebben gesloten cel pur schuim dat dicht genoeg is om als balsa hout vervanger te kunnen dienen. (Vooral het gesloten cel is van belang, dit neemt geen water op, wat met open cel PUR wel het geval is. )
Als voorbeeld:
gesloten cel pur
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 09:11 #608535

Gesloten cel PUR is altijd tweecomponenten en bijv. te koop bij Polyservice.
Overigens hard bouwschuim alleen uit als er vocht bij kan ( hard chemisch uit d. m.v. water)komen en is daarom ongeschikt om gesloten ruimtes op te vullen.
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 09:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 09:15 #608536

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
mwah...aan water geen gebrek op die plek lijkt me.... :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 10:43 #608557

Verrot balsa droogt wel heeeel erg langzaam. Al helemaal als je maar een paar gaatjes boort. Ik zou, net als anderen adviseren, proberen om al het rotte spul eruit te halen. Daarna opvullen met epoxy-schuim www.carbonwinkel.nl/nl/epoxyha...xy-schuimmiddel.html daarna hars en een glasmatje en afwerken met gelcoat, hars of epoxyplamuur
Lekker klusje .....
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 11:02 #608572

Yellow Boat schreef :
Gesloten cel PUR is altijd tweecomponenten en bijv. te koop bij Polyservice.
Overigens hard bouwschuim alleen uit als er vocht bij kan ( hard chemisch uit d. m.v. water)komen en is daarom ongeschikt om gesloten ruimtes op te vullen.
Ad

Wel even uitkijken met tweecomponenten PU schuim: dat zet namelijk gigantisch uit als de reactie op gang is gekomen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 14:01 #608659

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Klopt. Levert echter nauwelijks druk. Goed de omgeving afdekken en er kan weinig mis gaan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 14:24 #608669

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
voor het leegslopen van de vochtige plek is een oude fietsspaak in een boormachine waarschijnlijk wel de juiste tool, de haak is niet scherp dus beschadigd niet het polyester. Gat leegblazen met perslucht en stukje koper gasleiding.
doek of plaatje achter het gat plakken dan blijft t binnen schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 18:00 #608797

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
PU schuim kan niet tegen constante blootstelling aan water. Nu is dat op zo'n plek niet zo'n groot probleem, als het nu wel goed wordt afgesloten. Ik zou zelf wat epoxyschuim gebruiken, dat is een stuk sterker, kan goed tegen water, en creëert amper druk. Dan de rest van het gat rondom nog even goed afsluiten (stukje balsa wegslaan, en vullen met ingedikte epoxy) en je hebt er nooit meer problemen mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 21:58 #608898

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
JRomkes schreef :
PU schuim kan niet tegen constante blootstelling aan water. Nu is dat op zo'n plek niet zo'n groot probleem, als het nu wel goed wordt afgesloten. Ik zou zelf wat epoxyschuim gebruiken, dat is een stuk sterker, kan goed tegen water, en creëert amper druk. Dan de rest van het gat rondom nog even goed afsluiten (stukje balsa wegslaan, en vullen met ingedikte epoxy) en je hebt er nooit meer problemen mee.
Hangt van het soort PU schuim af.
Zoals je zelf ook opmerkt, is het daar ook niet continu blootgesteld aan water, sterker nog, het is daar als het goed is nooit blootgesteld aan water.
En het schuim dat ik vermelde met link is bestand tegen langdurig contact met water.
Als je naar de karakteristieken van dit schuim zou hebben gekeken, zou je dit ook gezien hebben.
Nogmaals de link van een voorbeeld van een dergelijk schuim.
gesloten cel PU schuim
Dit kan, voor het vervangen van hout als versteviging tussen polyester, prima gebruikt worden.

Voor diegenen die menen dat epoxyschuim beter is, geef dan even een link op zodat we kunnen nagaan of dat beter is voor deze toepassing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 22:02 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 23 mrt 2015 22:05 #608899

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
HPV schreef :
voor het leegslopen van de vochtige plek is een oude fietsspaak in een boormachine waarschijnlijk wel de juiste tool, de haak is niet scherp dus beschadigd niet het polyester. Gat leegblazen met perslucht en stukje koper gasleiding.
doek of plaatje achter het gat plakken dan blijft t binnen schoon.

Inbus sleuteltjes gebruiken, die slippen niet in je boortol.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 24 mrt 2015 07:13 #608943

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
inbus slipt niet maar is wel erg kort en onbuigzaam, je moet om een hoekje werken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 24 mrt 2015 07:21 #608946

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Spaaknippel op de spaak draaien tot ie niet meer verder wil. Die heeft ook platte vlakjes waar je grip op hebt met de boorkop..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Balsa rot 24 mrt 2015 17:16 #609197

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Tony2920 schreef :

Voor diegenen die menen dat epoxyschuim beter is, geef dan even een link op zodat we kunnen nagaan of dat beter is voor deze toepassing.

tds : www.sicomin.com/datasheets/product-pdf188.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl