sinds kort heb ik een delanta 80 AK uit 1977 in mijn bezit.
afgelopen weekend voelde ik een vering onder mijn voet. ik zakte in en voelde het dek omhoog komen als ik me voet optilde. ik dacht dat ik het me had verbeeld alleen me vriend voelde het ook.
het zit links voor tussen verhogen bij de mast en de rand. (lastig uit te leggen).
aan de andere kant voelde we niets wat hier op leek.
Aan de binnenkant heb ik nog niet gekeken maar heeft iemand hier een idee wat het is en hoe ik het kan verstevigen? het is ongeveer 10 cm bij 10 cm of kleiner
Houten kern van het (sandwich)dek die door inwatering wat is gaan rotten, vermoedelijk. Geen ervaring met oplossing maar daar gaan zo genoeg reacties over komen.
ik ben gaan googlen op je suggesties wat het kan zijn.
op zich aannemelijk alleen weet ik niet hoe daar water in terecht kan komen. er zit geen gaatje in de buurt.
als ik dit wil repareren is het echt een gigantische klus want ik zou de hele boot moeten openbreken.
weet iemand of het heel erg is als ik het gewoon zo laat? gaat het niet verder rotten?
Het is bij de mast in de buurt schrijf je. Zitten daar geen stekkers of kabeldoorvoer? Het vocht zou ergens naar binnen moeten zijn gekomen.
Het kan inderdaad erger worden. Als er eenmaal vocht in zit kan het balsa verder aantasten. Ik denk dat het aangetaste stuk ook groter is dan 10x10cm, en dat de reparatie dus nog groter zou moeten zijn.
Als je de boot niet wilt openbreken om het van binnenuit te repareren, dan kun je het ook van buitenaf repareren. Dus een stuk van het dek er netjes uit slijpen (langs een bestaande antisliprand bijvoorbeeld), het balsa er uit halen en vervangen door bv. schuim. Daarna het stuk dek weer terugplaatsen.
Forumlid Toxiq heeft iets dergelijks ook gedaan meen ik.
Hendri (Team Zeilersforum.nl) Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Als het in het dek, gangboord dus eigenlijk zit dan....
Dan is de eerste verdachte een scepterpot, vermoedelijk zit die er vlak naast.
Via die aansluiting, drie boutjes kan er vocht onder het dek laminaat komen.
Een tipisch kwaaltje van oudere Dehlers, ligt niet aan de bouwkwaliteit maar aan laks onderhoud van oude eigenaars.
Om de maximaal 10 jaar moet het dekbeslag er af om opnieuw te kitten.
Is het dek bij de scepter pot ook opgebold ?
Wat ook kan, gebeurd op zwaar belaste plaatsen ook bij de kuipbanken, waar je vaak met je hele gewicht naar binnen stapt, dat het laminaat een beetje los komt van de kern.
Er zit een soort hardschuim onder.
In dat geval kan je een aantal kleine gaatjes boren, alleen door het laminaat, heel ondiep dus en met dunne epoxy en een spuit, zonder naald, hars tussen de twee lagen aanbrengen.
Een nachtje laten staan met zwaar gewicht er op, dat doet vaak de truc.
PS, een Delanta heeft nauwelijks gangboord, optie twee is dan waarschijnlijk.
Delher 29 D'Helios
...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
bedankt voor jullie reacties.
hoewel het veel kluswerk lijkt te worden wil ik de boot wel opknappen.
alleen van de buitenkant af lijkt alles normaal, geen bolling of andere zaken.
vanavond kan ik wel even fotos maken van hoe en wat
voor nu deze tekening met de plek ongeveer
waar ik nu bang voor ben als iemand met me wil meevaren en boven de 120 kilo weegt. of zo persoon niet door het dek zakt maar dat is een andere topic
Bedankt voor het geven van tips. en het is inderdaad erger dan ik in eerste instantie dacht.
hieronder plaatjes van de linker en rechterkant van de boot. Links is de kant waar de inwatering heeft plaatsgevonden. in de rode cirkel is er een lichte bolling te zien en in het hele blauwe gedeelte voel je minder stevigheid dan aan de rechterkant.
hoe ik dit ga oplossen weet ik nog niet. mijn kennis en vaardigheid zijn (nog) niet toereikend genoeg om het eventjes zelf te doen. m
2de plaatje is de rechterkant van de boot ter vergelijking.
Dan kan de oorzaak van de inwatering de schroeven zijn bij de handrailing. Deze zit (bij Dehler) vaak op ingelamineerde Aluminium platen vastgeschroefd. De kans bestaat dat deze inmiddels ook corroderen. Hierdoor ontstaat dan de bult in het dek.
Niets doen betekent uiteindelijk zichtbare schade aan de buitenkant.
Ik had een rotte plek in een gangboord, daar is een stuk rvs ingekomen omdat daar ook een babystag bevestigd zat. Ik heb het laten doen, echter een volgende keer doe ik het gewoon zelf, met goed inlezen is het niet zo spannend.
In jouw geval kan je denk ik kiezen voor injecteren, of het rotte deel vervangen door vanuit binnen de onderste schaal weg te slijpen met een dremel, nieuw stuk hout of alu erin plakken met ingedikte epoxy, en dan met epoxy en weefsel het laminaat herstellen. (Evt het uitgeslepen stuk terugplakken)
Laatste methode meest effectief, en alleen zichtbaar binnen.
Ik vind de filmpjes van onderstaande vogel erg verhelderend, deze gaat specifiek over reparatie van een zacht dek, maar dan vanaf boven.
Mocht je andere plekken op je boot hebben waar je het risico gaat lopen op inwateren, onderstaande methode geeft daar een oplossing voor. Ik heb het afgelopen winter alles gedaan wat door het dek gaat.
Binnenste schaal is geen polyester maar kunststof,kan er zo even niet op komen welke soort.In ieder geval maken ze er ook patatprikkers van:-).
Is ook wel te bewerken,maar niet zo eenvoudig als polyester...
Als ik de foto zo bekijk dan staat het dek onder de SB handrailing bol.
daar zit die alu plaat onder en die is aan het coroderen.
Bij mijn Sprinta kwam er alleen nog maar alu pulp uit, totaal vergaan, ook bj '77.
Dat het dek verder ook los zit kan mede kome dat je daar vaak staat bij zeil strijken vooral.
Een vochtmeting kan uitsluitsel geven.
Delher 29 D'Helios
...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Die filmpjes laten zien dat het best wel een klus is. de boot moet toch even worden opengesneden.
voor nu hebben we er epoxy ingespoten.
toen we de schroeven los draaide zag ik een siliconen kit laag en daaronder een boten kit laag. wat een verschil. die boten kit was niet los te krijgen en die siliconen kit was vergaan.
de anderen kant kregen we helaas niet los. dus dat komt van de winter weer.
Daarmee heb je wel voor een definitieve reparatie een mogelijk(ik vrees eigenlijk wel zeker) probleem gecreëerd.
Door de ingespoten epoxy heb je boven en onder laminaat gedeeltelijk aan elkaar geplakt wat het later losnemen van de deklaag in één stuk zoals in de video erg moeilijk zo niet onmogelijk maakt.
Zo zie je weer , voorlopige "reparaties" maken het probleem eerder erger dan minder.
Met een verend dek kun je best nog een zomer zeilen hoor en met die ingespoten epoxy maak je het dek ook echt niet volledig drukvast.
Ad