Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opknap verrotte Seahorse

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 08:30 #1053565

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Knap stukje huisvlijt :cheer: Lekker mee doorzeilen totdat de boel buigt en barst.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 09:24 #1053588

Er zijn heel wat hypermoderne ultra licht gewicht raceboten die ook dergelijke constructies hebben om de krachten van het tuig af te leiden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 10:33 #1053616

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad is dit een Limburgse Ultra Lichtgewicht Raceboot, een LULR.
Maar mijn voorgaand plaatje met de krachten klopte niet.
Dit zijn enkele van de krachten in de constructie. De spankracht in het Dyneema is hier 2750 N. In het hout werkt de grootste kracht, 3000 N.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 10:38 #1053619

Ik zie dat je ook een balk hebt lopen van BB naar SB onder de mastvoet.. ik zou daar ook driehoeken van maken vanaf onderdeks... levert extra torsie stijfheid.. en dat ga je nodig hebben met een beetje wind...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 10:54 #1053621

Maar om dit nou "opknappen" te noemen ........ :unsure: :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 10:57 #1053623

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dat was ook de bedoeling, maar de lier zit in de weg. Ik kan de lier aan deze kant van het rvs zetten maar dan zit hij nog steeds in de weg. De driehoek moet lopen tot onder het staal. Dus dat zou een wegneembare driehoek moeten worden anders kan ik niet lieren.


Ik ben er nog niet over uit hoe dat zit met die torsiekrachten. Spelen die niet alleen een rol aan de achterkant van de boot, waar de stuurmens zit?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 juni 2019 11:05 #1053629

De meeste krachten zitten in het voordek tot en met de kiel. De mast, de verstaging en de wielophanging.
De rest zeilt er wel achter aan (niet helemaal waar natuurlijk want het roer genereert ook het eea).
Zo niet te zien waar de verzwakking zit.. Je hebt de kielbalk in delen terug gebouwd ipv doorlopend... Wellicht geldt dat ook voor de spantvervangers... hoe stijver dat zit hoe stijver je bootje...
Je kan ook lekker proberen en kijken of je verstaging op spanning blijft bij het zeilen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 12 juni 2019 22:08 #1054149

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ondertussen was me het volgende drama opgevallen:

Op de voorgrond het voorstag (zit nu met harp vast, kan denk ik beter borstbout in), daarachter twee tufnol schijven (voor fok en nog iets?). De groenwitte fokkeval loopt op de foto bovenlangs de beugel, dat kan natuurlijk niet dus ik heb hem nu onderlangs de beugel gedaan.
Maar of de val boven- of onderlangs loopt, de diameter van de schijven is zo gekozen dat de val schavielt tegen het rvs.
Ronduit belachelijk! :angry:
Ik moet de zaak uitboren en kleinere schijven monteren.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 juni 2019 07:05 #1054195

dunnere (dyneema) val werkt denk ik ook.. je hebt er een flinke diameter in zitten zo te zien...

maar eerst testen of het überhaupt werkt voor je er geld in gaat steken denk ik..)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 07:07 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 juni 2019 07:26 #1054206

Gijper schreef :
Ondertussen was me het volgende drama opgevallen:
Op de voorgrond het voorstag (zit nu met harp vast, kan denk ik beter borstbout in), daarachter twee tufnol schijven (voor fok en nog iets?). De groenwitte fokkeval loopt op de foto bovenlangs de beugel, dat kan natuurlijk niet dus ik heb hem nu onderlangs de beugel gedaan.
Maar of de val boven- of onderlangs loopt, de diameter van de schijven is zo gekozen dat de val schavielt tegen het rvs.
Ronduit belachelijk! :angry:
Ik moet de zaak uitboren en kleinere schijven monteren.

Die nog iets is voor je spinnaker.

Groenwitte fokkevallen passen niet op een Seahorse, mast is gemaakt voor stalen vallen met voorlooplijntjes. Als je de fok wil hijsen met een touw ipv een staaldraad moet je indedaad de zaak verbouwen. Het makkelijkste lijkt de zaak zo te laten en met een stropje of een paar harpjes een los blokje te monteren voor de polyester val.

Je Seahorse lijkt mij sowieso in een conditie dat veel tijd en geld investeren in deze boot een beetje jammer is.
Laatst bewerkt: 13 juni 2019 07:35 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 juni 2019 08:04 #1054222

Als ik het goed zie zijn het zelfs staaldraadschijven ( eeerste plaatje) die erin zitten en dat gaat al helemaal niet met een touwval zonder staaldraad of eventueel dun dyneema voorloop. Een touw over een staaldraadschijf slijt ook nog veel meer.
Tweede plaatje zijn touwschijven.
Ad


Laatst bewerkt: 13 juni 2019 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 juni 2019 23:07 #1054537

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
GVD, het zit niet mee.
Wij zijn tijdens het zeilen omgeslagen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 juni 2019 16:25 door Erikdejong. Reden: Op verzoek van poster eea ingekort, details volgen later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 14 juni 2019 01:39 #1054540

Het zit je inderdaad niet mee.

Hoe gaat het nu met jullie?


www.1limburg.nl/video-zo-werde...eslagen-bootje-gered
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 01:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 14 juni 2019 07:17 #1054586

Dat is pech in de eerste echte proefvaart. Gelukkig hebben jullie het overleeft en heb je je bootje ook weer aan de kant gekregen.
Heb je wel een beetje een idee gekregen over de stabiliteit van de seahorse? werkt het wel zoals gedacht?Zijn de luchtkasten luchtdicht? Evt drijfvermogen toevoegen achter en voor onder..

Mijn ervaring met open bootjes is dat je je grootschoot altijd in de hand moet houden en niet beleggen in het grondblok (Ook efsix, randmeer en valken kunnen om in een dergelijke plotse vlaag met de schoten vast). Zijn de vlagen erg hard dan moet ook je fokkenmaat alert zijn om de schoot tijdig te lossen .
Hoop voor je op een goede volgende vaart!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 09:04 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 14 juni 2019 08:54 #1054624

ISO788 Hans schreef :
Mijn ervaring met open bootjes is dat je je grootschoot altijd in de hand moet houden en niet beleggen in het grondblok (Ook efsix, randmeer en valken kunnen om in een dergelijke plotse vlaag met de schoten vast). Zijn de vlagen erg hard dan moet ook je fokkenmast alert zijn om de schoot tijdig te lossen .
Hoop voor je op een goede volgende vaart!

Zo ben ik ook een keer finaal plat gegaan op de Rhederlaag met mijn toenmalige Varianta.
Die had gelukkig luchtkasten maar toen nog geen zelflozende kuip :ohmy: . Kwam trouwens ondanks dat hijn half vol water kwam mooi weer recht ( zelfrichtend dus zoals E,G.v.d.Satdt dat beloofd had ).
De grootschoot kon ik zelf wel losgooien maar ik zie nog mijn fokkemmaat vergeefs naar de genuaschoot graaien , hij had hem n. niet in de hand gehouden :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 14 juni 2019 09:10 #1054631

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ISO788 Hans schreef :
Dat is pech in de eerste echte proefvaart. Gelukkig hebben jullie het overleeft en heb je je bootje ook weer aan de kant gekregen.
Heb je wel een beetje een idee gekregen over de stabiliteit van de seahorse? werkt het wel zoals gedacht?Zijn de luchtkasten luchtdicht? Evt drijfvermogen toevoegen achter en voor onder..

M!
Dit is vermoedelijk een Seahorse van het eerste type. Geen luchtkasten.
De latere Vliegerboten hebben die wel, waardoor die boten stijf zijn en wel lang meegaan
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 23 juni 2019 16:43 #1057449

En Grijper, heb je alweer gevaren met dit mooie weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 23 juni 2019 19:25 #1057508

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Nee ik was druk met andere dingen.
Vanmiddag was ik wel even bij de boot, lekker weertje en er stond zelfs een beetje wind. Maar de buitenboordmotor staat nog in de garage, die moet ik nog tot leven wekken.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl