Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boordkraangat in romp dichten

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:12 #686083

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8199
Het gat aan twee kanten conisch uitslijpen, en dan dichtlamineren met glasvezel epoxy. Als je de laagdikte hebt opgebouwd, plamuren en schuren tot je niks meer voelt als je er met je hand overheen gaat.

Het is niet een zo vreselijk moeilijk, maar je moet wel netjes werken.

Eea is netjes uitgelegd in dit boek.

www.polyservice.nl/Praktijkhan...stoffen-p-16367.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:16 #686084

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 16:17 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:17 #686086

YTfilmpje weet ik zo niet, maar repartatie is relatief simpel. Huiddikte aan de binnenzijde afschuinen, minimaal 5cm rondom gat, dus je maakt daarmee een reparatieplek van tenminste 12,5 cm in doorsnee, niet kleiner, groter mag wel. Buitenzijde afdekken met een stukje plastic tape. Polyester goed opruwen, ontvetten en de circel opvullen/lamineeren met rondgeknipt glasweefsel. Netzoveel lagen als nodig is om tenminste de dikte van de huid terug te realiseren. Elke laag iets kleinerr dan de vorige. Hars is bij voorkeur epoxy. Voordat de boel helemaal uitgehard is plastic aan de buitenzijdde verwijderen en de plek met epoxyplamuur glad afwerken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:25 #686087

Een deel van het probleem is dat ik er (haast) niet bij kan; het zit nl zo'n beetje onder de motor verborgen. Dat is de reden van verplaatsen.
Kan ik ook van buiten uit naar binnen werken of werkt dat niet vanwege dat alles naar beneden valt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:36 #686089

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Ik heb 3 jaar geleden de kuipvloer vanuit de motorruimte bewerkt. Waarom de vorige eigenaar een deel van het polyester daar had weggehaald is mij een raadsel.
Het is lastiger, maar het lukt wel.
Wel moet je een droge omgeving hebben, als je binnen staat is dat waarschijnlijk geen probleem.
En is het moeilijker om geen luchtbellen te krijgen, dus extra werk.
Ik werkte toen met polyester mede omdat het een niet waterbelast deel was.
Voor een onderwatergedeelte zou ik wel met epoxy werken.
Epoxy is misschien iets vloeibaarder als polyesterhars dus wel even navragen bij de leverancier of dit gaat lukken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:40 #686090

Andersom kan ook, maar dan niet te veel lagen tegelijkertijd en houd ruimte voor de plamuur afwerking. Met een bouwlamp eronder maak je warmte voor snellere uitharding en kun je met wat tussenpozen redelijk doorwerken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:40 #686091

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Epoxy eventueel mengen met fijn schuursel?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 16:42 #686092

Gregor schreef :
Epoxy eventueel mengen met fijn schuursel?
Nee.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 17:26 #686099

Joop66 schreef :
Het gat aan twee kanten conisch uitslijpen, en dan dichtlamineren met glasvezel epoxy. Als je de laagdikte hebt opgebouwd, plamuren en schuren tot je niks meer voelt als je er met je hand overheen gaat.

Het is niet een zo vreselijk moeilijk, maar je moet wel netjes werken.

Eea is netjes uitgelegd in dit boek.

www.polyservice.nl/Praktijkhan...stoffen-p-16367.html

Ik heb dat boek ook maar heelaas worden daar alleen reparaties met glasmat en polyesterhars beschreven .
Dat is echter , zeker bij wat meer belaste reparaties niet juist omdat vers polyester maar matig tot slecht hecht op oud polyester i.t.t. epoxy op oud polyester.
Tegenwoordig worden dat soort reparaties daarom uitgevoerd met epoxyhars en glasweefsel en dat wordt in de inmiddels al bijna 15 jaar oude uitgave van het praktijkhandboek van Polyservice niet behandeld.
Misschien tijd voor een volledig geupdate nieuwe uitgave?
Ik meen ook dat het oorspronkelijke boek nog uit de 70er jaren stamt. Polyservice zelf bestaat al sinds halverwege de 60er jaren.

Verder niks dan goed over dat bedrijf hoor. ;) Ik kwam er al toen ze nog in Amsterdam aan ik meen het Sumatraplein zaten.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 17:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 17:44 #686106

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Wat dacht je van huiddoorvoer laten zitten en afdoppen!

Die doppen kan je gewoon kopen en als je durft kan het zelfs terwijl je in het water ligt. Dweiltje er bij en tweede persoon voor de handigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 17:49 #686107

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 17:49 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 18:20 #686117

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Palomine schreef :
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.

Helemaal correct!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 21:21 #686162

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8199
WillemdeNie schreef :
Een deel van het probleem is dat ik er (haast) niet bij kan; het zit nl zo'n beetje onder de motor verborgen. Dat is de reden van verplaatsen.
Kan ik ook van buiten uit naar binnen werken of werkt dat niet vanwege dat alles naar beneden valt?

Je hebt een gat in je boot.

Hechting tussen het oude materiaal en het nieuwe is altijd twijfelachtig. Daarom wil je, wat je ook doet, dat de plug die je gaat maken met het nieuwe materiaal alleen al op zijn vorm moet blijven zitten. Dat betekent dus dat die zowel binnen als buiten groter moet zijn dan het gat.

Dat betekent weer dat je idealiter zowel binnen als buiten moet werken. Als minimum kun je eenzijdig werken. Maar je zult sowieso voor de eerste lagen een ondersteuningsplaatje moeten maken aan de kant waar je niet werkt. Dat kan later weer weg. Dit kan zelfs een dik karton zijn, wat je goed vastgezet hebt met bijv ducttape. Maar de eerste laag heeft geen vorm. Je moet een begin hebben. Alsof je een natte vaatdoek ergens netjes wilt opspannen zonder dat je hem goed vast kunt pakken.

Wat je ook doet, je zult er altijd van twee kanten bij moete kunnen.
Laatst bewerkt: 01 dec 2015 21:22 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 22:00 #686171

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Een gat in je boot, al is die nu zelf gekozen, is een serieuze zaak. Dat vraagt dus ook een serieuze aanpak en niet iets waarvan je hoopt dat het blijft zitten. Zou het in dit geval niet beter zijn om de motor (deels) te demonteren? Dan kan je de ongetwijfeld vettige aanslag onder de motor goed verwijderen en er zowel van binnen als van buiten goed bij. Ik snap dat het demonteren van de motor geen geringe klus is waar je ook niet op gerekend hebt, maar rondzeilen met een potentieel probleem onder je motor is ook geen fijne gedachte!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 01 dec 2015 22:12 #686174

koko schreef :
Palomine schreef :
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.

Helemaal correct!


Simpel, doeltreffend en zeker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 05:53 #686186

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Eerst G4 hechtprimer gebruiken, dan kan je met poly verder
www.polyestergigant.nl/hechtpr...ondering-primer.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 06:42 #686190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Joop66 schreef :
WillemdeNie schreef :
Een deel van het probleem is dat ik er (haast) niet bij kan; het zit nl zo'n beetje onder de motor verborgen. Dat is de reden van verplaatsen.
Kan ik ook van buiten uit naar binnen werken of werkt dat niet vanwege dat alles naar beneden valt?

Je hebt een gat in je boot.

Hechting tussen het oude materiaal en het nieuwe is altijd twijfelachtig. Daarom wil je, wat je ook doet, dat de plug die je gaat maken met het nieuwe materiaal alleen al op zijn vorm moet blijven zitten. Dat betekent dus dat die zowel binnen als buiten groter moet zijn dan het gat.

Praat TS nou geen probleem aan dat er niet is.
Het kan prima met alleen aan de buitenkant afschuinen. De hechting van Epoxyhars op oud polyester is helemaal niet twijfelachtig als je de zaak goed voorbereid en uitvoert. Ik heb in de loop der jaren tientallen dingen met epoxyhars op oud polyester vastgelijmd en nooit is er iets losgekomen.
Dat de plug er niet uit mag vallen, ook al is de hechting niet goed, is een puur theoretisch verhaal. Als de plug er op zeker moment los in zou hangen, dan gaat de zaak even goed lekken.
Ja, het loopt iets minder snel naar binnen dan als de plug er helemaal uit valt. Big deal!

Om deze reden de motor half gaan slopen is natuurlijk helemaal van de gekke.

Het begint weer een beetje over de rand te schuimen, jongens. Ik begrijp dat die herfststormen een unheimisch gevoel opleveren, maar ga dat niet afreageren op nietsvermoedende vragenstellers..
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 08:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 06:44 #686191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
BLIXEM schreef :
koko schreef :
Palomine schreef :
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.

Helemaal correct!


Simpel, doeltreffend en zeker

Op zoet water wel. Op zout veel minder. Die doorvoer (en mogelijk ook de dop) is negen van de tien keer van messing. We kennen de verhalen over het ontzinken van messing, mag ik hopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 07:07 #686196

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
lodewijk stegman schreef :
BLIXEM schreef :
koko schreef :
Palomine schreef :
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.

Helemaal correct!


Simpel, doeltreffend en zeker

Op zoet water wel. Op zout veel minder. Die doorvoer (en mogelijk ook de dop) is negen van de tien keer van messing. We kennen de verhalen over het ontzinken van messing, mag ik hopen?
Voordeel van ontzinkt messing is dan in elk geval dat het afbreekt bij het afdoppen...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 07:11 #686197

Daar heb je een punt van aandacht LS

Mbt het afschuinen aan de binnenkant, dat kan vanaf de buitenkant ook gerealiseerd worden met een frees bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 07:16 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 07:31 #686203

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
BLIXEM schreef :
Daar heb je een punt van aandacht LS

Mbt het afschuinen aan de binnenkant, dat kan vanaf de buitenkant ook gerealiseerd worden met een frees bijvoorbeeld.

Er wordt veel te moeilijk gedacht. We spreken over een motorruimte. Geen plek die elke vijf minuten in beeld komt. Wie bang is dat de plug er uitvalt als de afschuining alleen aan de buitenkant zit, lijmt er aan de binnenkant een stukje goed geïmpregneerd multiplex op, dat de plug en het oorspronkelijke gat ruim overlapt. Dat kun je, op je kop hangend, met één hand nog op z'n plaats drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 07:32 #686204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Koezt schreef :
lodewijk stegman schreef :
BLIXEM schreef :
koko schreef :
Palomine schreef :
Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Wel de afsluiter verwijderen, dan vriest er ook niets meer kapot.

Helemaal correct!


Simpel, doeltreffend en zeker

Op zoet water wel. Op zout veel minder. Die doorvoer (en mogelijk ook de dop) is negen van de tien keer van messing. We kennen de verhalen over het ontzinken van messing, mag ik hopen?
Voordeel van ontzinkt messing is dan in elk geval dat het afbreekt bij het afdoppen...

Ja, je kan er nog even flink aan trekken. Zit het onwrikbaar vast, dan zal dat de eerstkomende tien jaar ook nog wel zo blijven. Op zoet water dan, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 07:57 #686211

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
fpricken schreef :
Eerst G4 hechtprimer gebruiken, dan kan je met poly verder
www.polyestergigant.nl/hechtpr...ondering-primer.html

Dat heb ik ook gedaan met al mijn polyesterwerken, en houd goed, alleen dit zijn tot nu toe niet belaste delen geweest. Ik zou voor delen waar belasting op komt of die onder water zitten, niet twijfelen en voor de sterkste en zekerste verbinding gaan.
En dus met epoxy werken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 08:03 #686212

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Afdoppen lijkt mij een tijdelijke oplossing, een definitieve oplossing zou toch het fatsoenlijk dichtmaken van het gat zijn.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordkraangat in romp dichten 02 dec 2015 08:31 #686214

Tony2920 schreef :
fpricken schreef :
Eerst G4 hechtprimer gebruiken, dan kan je met poly verder
www.polyestergigant.nl/hechtpr...ondering-primer.html

Dat heb ik ook gedaan met al mijn polyesterwerken, en houd goed, alleen dit zijn tot nu toe niet belaste delen geweest. Ik zou voor delen waar belasting op komt of die onder water zitten, niet twijfelen en voor de sterkste en zekerste verbinding gaan.
En dus met epoxy werken.

G4 werd al tientallen jaren geleden aanbevolen door Romar Voss als primer op hout voor het bekleden met polyester.
Later kwam epoxy op de markt, ook voor de DHZer en werd dat de voorkeur.
Simpel gezegd , G4 is een beetje (?) uit de tijd.
G4 is trouwens niks anders dan een ééncomponent PU primer maar vooral bedoeld op steen , beton , hout en andere poreuze of "stuivende"(zoals betonvloeren) ondergronden.

Misschien trouwens ook even het veiligheidsdatablad lezen want het is geen lekker spul :evil:

Bijlage:

Bestandsnaam: MSDSHechtharsG4.pdf
Bestandsgrootte:164 KB

Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2015 09:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl