Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Skeg reparatie Torqeedo

Skeg reparatie Torqeedo 17 dec 2015 11:32 #690077

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Eerste winterklus.

Hoe het is gebeurd, is mij niet helemaal duidelijk, bodemberoering of gewoon even neerzetten op de skeg, ik weet het niet. In elk geval zat de ‘kiel’ van mijn Torqeedo nog maar aan een klein eigenwijs stukje kunststof vast en liet helemaal los toen ik de motor achter in de auto legde. Dat het skegje eraf is, doet verder aan de werking van de motor niets toe of af. Buurman Sunday vaart al enige tijd de Noordzee rond zonder het skegje aan zijn Torqeedo en heeft daar nooit problemen door ondervonden. Aan de andere kant heb ik ooit een nieuwe as in mijn motor moeten laten zetten omdat deze iets was verbogen en er vervolgens water in de motor kwam. Het skegje voorkomt wel dat de motor op de schroef komt te staan als je de motor niet ‘op de bok’ wegzet. Ik heb geen bok voor de motor en zet de motor ‘op de kop’ weg, er zit toch geen olie in, dus dat is geen probleem.



De kunststof skeg zit maar met twee inbusboutjes vast en het is meestal slechts het montageflensje onder de boutjes dat uitbreekt. De gebruikte kunststof is erg bros, het is niet waarschijnlijk polyamide of polyetheen, dat is veel taaier (en ook zachter). Terug lijmen wordt moeilijk bij een onbekende kunststof, want ik weet niet of het wel zal houden. Bovendien is het duidelijk dat de bevestiging te zwak is om als ‘afzetpunt’ voor de motor te werken. Als ik enig plezier van mijn voorgenomen reparatie wil hebben, dan moet de montage flens beter aan het skegje komen te zitten dan nu het geval is, anders blijf ik repareren. Even komt het in mij op van dun aluminium het skegje na te maken door het te vouwen en dit met kneed epoxy op te vullen voor de stevigheid. Dat is natuurlijk wel een mooi project, maar daar heb ik er genoeg van -ik heb zelfs dubbele- dus laat maar.
Ik besluit eerst het afgebroken montage flens deel weer terug te lijmen met epoxy om dan later te zien hoe er meer stevigheid in kan worden gebracht.
Het uitschroeven van de inbusboutjes gaat zwaar, er is duidelijk met ‘lok tiet’ gewerkt.
Terzijde: We gebruikten deze uitdrukking tegenover onze keurige en soms ietwat bekakte praktijkdocent WTB op de Christelijke MTS. Hij kreeg dan die ietwat geschokte blik op zijn gezicht vanwege ons woordgebruik, wat voor ons natuurlijk alleen maar reden was om dit voort te zetten. Verder was er voor hem elk jaar weer die vervelende vraag van de E-mensen bij het leren lassen: ‘Meneer, scheert u zich nu elektrisch of autogeen?’ Rotjongens, die van de elektrotechniek…
De resten van de montage flens komen los en worden met epoxy op de rest van het skegje gezet en met klemmen op de plaats gehouden. Na uitharding gaan we verder.
Achter de boutjes is een ruimte. Het is niet duidelijk of deze ruimte ook nog toegang geeft tot de elektromotor en de elektronica. Zou dat het geval zijn, dan moet ik de bevestigingsboutjes naast het borgen met Lock Tite ook dichten met vloeibare pakking of zoiets. Ik verwacht dat Lock Tite beide functies verenigd, maar zeker ben ik daar niet van.
Verder met het zoeken naar een dun plaatje aluminium en een blikschaar. Die blikschaar heb ik uitgeleend en kennelijk nog niet terug gekregen. Een dun plaatje aluminium vind ik nog wel. Dan in Arnhem zuid maar even tanken en meteen naar de Gamma dicht bij het tankstation. Ik zoek een blikschaar en ik heb een 4,2 mm boortje nodig want die in m’n set tappen is gebroken en dan kan ik meteen even wat Lock Tite halen, want dat heb ik niet. Bij de Gamma hebben ze een blikschaar in de ‘restanten bak’ zitten. Dat hebben ze vast speciaal voor mij gedaan! Lock Tite hebben ze niet.
Met het plaatje aluminium in handen overweeg ik nog even om het skegje van gevouwen aluminium plaat te maken, maar dit komt neer op veel ‘figuurknippen’ met een onbestemde uitkomst, dus ik zie daar toch maar vanaf en met een viltstift teken ik de flens van het skegje over op de aluminium plaat en knip het daarna met de blikschaar uit. Ik was in de veronderstelling dat die blikschaar wel ‘for single use only’ was, maar ik moet toegeven het ding gaat door het aluminium heen als een warm mes door boter! Met een nylon hamer modelleer ik voorzichtig het plaatje naar de ronding op de motor en ik teken de bevestigingsgaten af. Met een 6mm boor maak ik de gaatjes in het blik en ik schroef het met het skegje op de motor. Dat past netjes, al steekt er een beetje aluminium buiten de montage flens. Dat moet wel weg, want dat is extra weerstand bij hoge snelheden… (Peper, lul toch niet zo man! Op die modderschuit van jou ga je dat nooit merken!).



Daar waar de montage flens het blikje raakt is het lijmvlak maar beperkt. Eigenlijk moet ik dat lijmvlak vergroten. De holle skeg geeft hier niet veel mogelijkheden voor en het enige wat zou kunnen is het wegvijlen van het kunststof van het skegje op het lijmvlak om zo meer lijmvlak te maken. Ik vind dit een slecht idee want daarmee haal ik ook meer stevigheid uit het skegje. Het enige wat ik kan doen is meer epoxy gebruiken en dan daar een ‘epoxy brug’ tussen het aluminium voetplaatje en de skeg op te bouwen door er veel epoxylijm tussen te doen. In elk geval kan ik het aluminium wel opruwen zodat er een groter oppervlak is voor de hechting van de epoxy.
Ik lijm het aluminium voetplaatje op het skegje met ruim epoxy en gebruik 2 M5 boutjes en moertjes om het plaatje tegen het skegje aan te trekken.



Na een nachtje uitharden is het nog een hele toer om de M5 boutjes en moertjes eruit te halen. Ze zitten gewoon mee gelijmd. Dat betekent in elk geval ook dat het aluminium plaatje ook goed vastzit en dat is de bedoeling van het geheel. Met een zoetvijltje haal ik het uit stekende aluminium weg en ik vind het er weer netjes uitzien!
De plaatselijke ‘hardware store’ in Oosterbeek heeft geen Lock Tite, maar wel Lockbond van de concurrent. Dit is ook voor waterleidingen met knelkoppelingen te gebruiken en is dus ook een vorm van vloeibare pakking. Ik ben er niet zuinig mee en zorg eerder voor een ‘laag’ over de schroefdraad dan een ‘film’. Zo, inbusboutjes aandraaien en mijn eerste winterklus aan de boot is klaar. Volgende!!!



Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 11:48 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 17 dec 2015 12:50 #690093

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 17 dec 2015 14:15 #690110

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18116
Prima gedaan, ziet er degelijk uit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 02 mrt 2016 15:00 #711593

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Dat duurde niet lang!

Het gerepareerde skegje onder m'n Torqeedo is weer afgebroken. De epoxylijm liet gewoon los van het aluminium voetplaatje... Of het voetplaatje is te mooi glad gemaakt en daardoor niet ruw genoeg om een goede hechting met epoxy te maken of het was niet schoon genoeg zodat de epoxy niet heeft gehecht.


Ik had al mijn bedenkingen tegen deze constructie en verwachtte wel zoiets en hoopte dat dit dan in elk geval 'boven water' zou gebeuren. Dat is het geval en ik heb het skegje kunnen redden om het als model te kunnen blijven gebruiken.
Wat ik nu wilde was eigenlijk een geheel metalen skeg. Deze kunnen wat meer krachten opvangen (voor hetzelfde volume) en zijn dan vaak minder bros en zullen eerder buigen dan breken.

Het afgebroken skegje heb ik gebruikt om de omtrek op een 3mm plaat aluminium te tekenen en het aluminium voetplaatje heb ik gebruikt om op die 3mm aluminium plaat een voetplaatje af te tekenen. Na decoupeerzagen, vijlen, slijpen en profileren heb ik nu een voetplaatje en een skegje. Het skegje heeft een NAADJE2016 profiel en het lijkt dus nergens op, maar omdat het veel dunner is dan het oorspronkelijke skegje, zal de drag door het water wel niet veel hoger zijn... (hoewel je je hierin behoorlijk kunt vergissen!)

Daarna heb ik in de Ebaai afgemeerd om wat HTS-2000 soldeermateriaal voor non-ferro metalen te kopen. De YOU TUBE film hierover was indrukwekkend goed (tip van buurman Sunday) en als het mij lukt dat te evenaren (ik blijf optimistisch) soldeer ik de skeg op het voetplaatje en dan ziet het er naar uit dat de reparatie wat langer stand houdt. Zo moet het dan worden:


Als het werkt zal ik het posten en als het niet gaat ook!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 02 mrt 2016 15:32 #711613

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
De haakse verbinding van twee haaks op elkaar gesoldeerde aluminium platen klinkt in mijn oren als een recept voor een volgende teleurstelling.

Een hoekprofiel, aan weerszijden, wat de krachten vanuit de scheg naar de bevestigingsplaat leidt zou mij meer vertrouwen in de verbinding geven.

Succes!
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 02 mrt 2016 15:59 #711631

kan je het niet laten lassen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 02 mrt 2016 17:06 #711682

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
@Waterman:
Ja dat is beslist een naar ding. Ik baseer mijn vertrouwen op het you tube filmpje.
Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel waar het heen gaat...

@Rev:
Ik zou niet weten waar, maar er zijn natuurlijk beslist ergens aluminium 'lasserds'. Stel dat het wel lukt... Dan kan ik ook mijn lummelbeslag eens onder handen nemen.

Ik heb geen hooggespannen verwachtingen, maar vind het vooral leuk het eens uit te proberen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 16 mrt 2016 11:51 #716092

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Nou, dat HTS 2000 spul doet wel wat het beloofd. Ja, het is bere duur en de verzendkosten zijn hoger dan die 10 staafjes zelf kosten, maar het is gelukt.
Niet op de manier die ik in eerste instantie voor ogen had, maar op de alternatieve manier: 'soldeer er 2 aluminium hoeklijntjes aan.'

De eerste manier ging echt niet tenzij je net als Shiva 6 armen hebt om:
het werkstuk te positioneren
het op te solderen deel vast te houden in de goede stand
de brander vast te houden
het soldeer materiaal toe te voegen,
want je kunt beter geen bankschroef gebruiken of je moet deze ook opstoken tot 700oC :(

De Campinggaz brander die ik gebruik is dan ook wat laag in vermogen en het duurt heel lang voordat het werkstuk heet genoeg is om het soldeer te laten vloeien. Het oppervlak van het skegje is zo groot dat het heel snel weer afkoelt. Een acetyleen brander zou hier op zijn plaats zijn geweest, maar die heb ik niet. Je kunt het ook zien dat het niet goed heeft gevloeid:


Echter aan de bovenzijde is het geheel samengesmolten en is de las compleet:


Nu nog de gaatjes boren en het hele ding in de 'Eppie van Es' (Epifanes) lakken. Ik weet niet of dat goed blijft zitten op aluminium, maar ook dat is weer een onderzoek waard.

Uuuhh, buurman Sunday, dit skegje is lichter in gewicht dan het oorspronkelijke kunststof skegje...

Wordt vervolgd en ik houd jullie op de hoogte.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2016 11:58 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 16 mrt 2016 17:39 #716206

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Mooi gedaan. maar als het nu weer afbreekt kun je ermee naar Helldorfer (bedrijf is gevestigd aan de Nieuwe Havenweg 7 in Arnhem) gaan. Met een schetsje of het afgebroken deel als voorbeeld kunnen ze er het lassen voor een schappelijke prijs.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2016 17:40 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skeg reparatie Torqeedo 16 mrt 2016 18:12 #716213

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Dank voor de tip!
Misschien moet ik daar dan m'n lummelbeslag eens laten 'updaten'.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl