Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefas gat door romp dicht lamineren

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:16 #713104

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik kom nog eens om raad vragen ...

De inboard motor is uit mijn bootje (durfour 1800) en heb ondertussen ook de lekkende schroefas eruit gehaald.
Nu heb ik een groot gat in de romp dat uiteraard gedicht moet worden.

Ik dacht eerst om simpelweg de buitenkant af te dichten met ducttape en dan langs de binnen zijde alles dicht te gieten met gietepoxy. Maar heb ondertussen wat youtube filmpjes bekeken die me doen vermoeden dat dit geen goed idee is.

Wat raden jullie aan ?

Hier een paar foto’s de binnenzijde en de buiten zijde, op de buiten foto is de ‘bus’ waar de as doorliep nog aanwezig maar die is nu ook verwijderd. De binnen foto is met het ‘zicht’ naar achteren, je ziet ongeveer in het midden een beetje buitenlicht.





Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:24 #713107

Het hangt er helemaal vanaf hoe mooi het er achteraf moet uitzien en hoe lang je die boot nog wilt houden.
Maar volgieten lijkt me inderdaad een erg slecht idee.
Zoiets moet in ieder geval gelamineerd worden met epoxy en glasweefsel ( geen glasmatten bij epoxy gebruiken!) maar daarvoor is wel een beetje kennis en ervaring over dat soort werkzaamheden nodig.
Besef echter wel dat een latere eventele koper natuurlijk maar heel moeilijk opnieuw een binnenboordmotro kan inbouwen wat de verkoopmogelijkheden behoorlijk zullen verkleinen.
En bedenk ook dat een buitenboordmotor op een dergelijke vrij grote boot met een behoorlijk hoge spiegel niet echt fijn vaart en voor motorvaart op ruw water al gauw problemen geeft.
Als je de huidige motor uitbouwd omdat deze kapot is zou ik ook eens nadenken over een goedkoop tweedehands motortje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:30 #713108

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Als alles er uit is en je hebt alleen nog maar polyester waarin een groot gat zit, dan zou ik het als volgt aanpakken. Begin met het oude polyester goed schoon en kaal te maken, anders hecht er niets aan. Dan aan de buitenkant iets van een stop of plankje er tegen aan en dan van binnen uit aankauwen met flink verdilte epoxy. Als dat verhard is na 2 dagen de stop aan de buitenkant er af en afwerken met ingedikte epoxy en in vorm schuren, vijlen of raspen. Voor alle zekerheid kun je aan de buitenkant de afwerking nog voorzien van een lapje glasweefsel en daarna afwerken/ plamuren met epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:41 #713111

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik weet dat de inboard vervangen door een outboard niet goed is voor de waarde van de boot.
Maar de boot is al 36 jaar oud en minder waard dan wat een vervangmotortje kost.
De bbm heb ik in de originele bun gehangen waardoor het schroefwater over het roer gaat en er weinig risico is dat de schroef boven komt bij wat golven.
Ik heb vorig jaar reeds voldoende mijlen gevaren met de bbm (en de diesel motor er nog in) om zeker te zijn dat ik me daar geen zorgen over moet maken.

De reparatie is onderwater dus moet zeker niet mooi zijn, zolang die maar waterdicht is en een paar jaar meekan ben ik gelukkig.
Maar dat die reparatie niet zo heel simpel is had ik ondertussen al door 

Heb wat fimpjes bekeken over gaten in vlakke stukken dicht te lamineren en die techniek zal me wel lukken.
(Gat proper maken, taps uitschuren en dan verschillende glasvezel erin lamineren die steeds groter worden om zo het tapse stuk op te vangen, paar lagen primocon erop en dan antifouling erover)
Maar hier is veel minder ruimte, langs binnen kan ik er niet echt aan en langs buiten maar heel weinig extra materiaal om zo’n verstevigings stuk te maken.

Heel dat stukje ‘kiel’ eruit slijpen en lamineren is misschien een optie maar niet direct één die me als amateur op 2 oren voor anke zal doen slapen 
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:55 #713113

iGrf schreef :
Ik weet dat de inboard vervangen door een outboard niet goed is voor de waarde van de boot.
Maar de boot is al 36 jaar oud en minder waard dan wat een vervangmotortje kost.

Ik neem even aan dat er een MD5A in stond?
Die zie je vrij regelmatig te koop staan en zijn ook prima te reviseren.
Want een buitenboordmotor van minstens 8 pk (is al aan de krappe kant net als die MD5A was) is behoorlijk zwaar en ik vraag me zelfs af of die wel in die bun zal passen.
Op zich is een buitenboordmotor in een bun prima maar verkijk je niet op de achteruitgang van de zeileigenschappen doordat je die in een bun niet zo maar uit het water kunt halen.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2016 09:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 09:58 #713114

Een dufour 1800 kan perfect gevaren worden met een bbm in de bun, we hebben met onze dufour zo meer dan 20 jaar op zee en ruim binnenwater gevaren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 10:01 #713115

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
ik denk van de buitenkant een plaatje polyester of multiplex over het gat of een plug in het gat plakken met wat ingedikte epoxy en met een steekschroefje vastzetten, daarna laag over laag wat epoxy en glasweefsel eroverheen.

Zou de koker wel afdichten met wat pur om te voorkomen dat er een laag water in blijft staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 10:02 #713116

Wat is de reden dat er glas in moet? Ik heb mijn gevergaten gewoon met epoxie en katoenvezel afgestort. De boot heeft prima gefunctioneerd zonder glasvezel in dat gat en het gat zat dicht met een paar mm plastic en wat o-ringen toen er nog een gever in zat.

Je maakt eigenlijk gewoon een permanente kurk.

ik zou er dan ook van buiten af wat in proppen en dat een halve cm diep stampen. De randen van het gat mooi schuin afwerken en dan gewoon dichtplamuren met epoxy en chopped-strand glas. Eén of twee glasvezelmatjes voor het gevoel kan je er dan nog op leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 10:05 #713118

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
- Koker volschuimen met een beetje 2-componenten PU-schuim.
- Daarna van de buitenkant vlak plamuren met ingedikte epoxy.
- Kieltje rondom het gat kaal halen (voorbewerken voor lamineren
- Paar laagjes glasweefsel aan de buitenkant eroverheen lamineren. Als je keperweefsel pakt, kan je het mooi iets om de hoek van het kieltje lamineren.
- Eventueel de binnenzijde nog afwerken met epoxy en glasweefsel.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 11:33 #713138

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik zou ook niet te veel moeite doen het aan de binnenkant af te dichten. Het is er smerig en vet, lastig echt goed te reinigen en inderdaad. Voor een volgende inboard een klein drama.

Vanaf de buiten kant de koker eerst super goed schoonmaken en ontvetten, dan er een plug in maken over een lekkere lengte, bijvoorbeeld van kurk (mocht er water bij komen, dan zet de kurk weer ietsie uit) en vanaf de buitenkant dicht plamuren met epoxy en een vulsel van vezels. Dan nog een laagje of twee extra weefsel er omheen plakken voor de stevigheid. Eventueel de kurk aan de binnenzijde nog afdichten tegen uitdrogen.

Er kan wel een hoop water dat gat, maar het gaat niet met enorme druk. Dus is een state of the art afsluiting al snel over the top. Borging is belangrijker dan drukvastheid dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas gat door romp dicht lamineren 07 mrt 2016 12:09 #713148

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Bedankt voor alle snelle antwoorden, heb er terug wat hoop in dat ik het wel in orde krijg :)

Voor de algemeenheid : er stond geen MD5A in maar een Hatz diesel die door BMW gemariniseerd werd.
Dus zeker niet al te courant om een vervangblokje te vinden.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl