Beste mede zeilers.
Het nieuwe seizoen staat weer voor de deur en bij mij jeukt het al weer flink als ik de boot op de kant zie staan.
Als het jeukt moet je krabben dus die boot moet weer het water in!
Er zijn echter nog twee grote maars:
1 ik heb het onderwaterschip laten schillen en er moet nog geschilderd worden, dit Is uiteraard geen probleem, het Is een kwestie van een week vrij en de klus klaren.
2 dit is de grote maar: uit de laatste vochtmeting kwam dat de boot nog te vochtig is op een paar plaatsen..
zie onderstaande foto's
Het plan is om:
1 een laag hempel Light primer te zetten
2 de romp te plamuren met epoxy plamuur
3 nog twee lagen Light primer te zetten
4 4 lagen originele coppercoat te smeren
Ik wil het schilderen binnen doen. De boot kan in principe volgende week naar binnen en ik kan volgende week vrij krijgen op mijn werk. Kortom ik kan de klus volgende week klaren. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon moet schilderen en dat de meting onbetrouwbaar is. Mijn verstand zegt dat ik moet wachten tot de boot zo droog is dat de meter niet meer in het rood staat....
Geschiedenis van het schillen en eerdere metingen:
Ik heb de boot laten schillen omdat er veel haar schuurtjes in de gelcoat zaten. De boot had geen osmose of extreem hoog vocht gehalte. Ook wil ik graag coppercoat op mijn boot hebben en had ik geen zin in een week krabben. (Dit was mijn persoonlijke keus dus graag over deze aanpak geen discussie, mits deze aanpak fundementeel aantoonbaar fout was, maar dan nog kan ik er nu niets meer aan veranderen.)
Voor het schillen (november vorigjaar) gaf de meter op Veel plaatsen een meting in het rode gebied van de meter. Zijn er nog twee metingen geweest met als conclusie, er kan bijna geschilderd worden. Komt goed. (De metingen heb ik niet zelf gedaan)
Ik heb vanmorgen een stuk plastic op de romp getaped morgen kan ik zien of het tussen het plastic en de romp vochtig is en er dus echt nog veel vocht in de romp zit. Ook wil ik morgen een referentie meting doen (eerst boven de waterlijn meten en vervolgens gestructureerd onder de waterlijn, zodat ik een duidelijk beeld heb van de vochtige plekken in de romp.
De boot heeft nog nooit osmose gehad.
Nu is mijn vraag: zouden jullie het aandurven om de boot te schilderen met een paar vochtige plekken van plus minus 2 vierkante meter op een totaal van 18 vierkante meter?