Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: osmose

osmose 26 sept 2018 20:03 #982506

  • fabietje
  • fabietje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Beste Forum leden , ik ben een alleenstaande vrouw die haar boot als ligplaats Spanje heeft,nu is het volgende de baas van mijn haven zegt mij dat ik osmose heb,,,,de boot ligt dus op het droge en is volledig afgeschuurd,er zijn geen blazen te zien maar ze hebben dus de vochtigheids graad gemeten van de kiel de meter slaat volledig in het rood maar nu heb ik al op een paar sites gelezen dat dit niet wil zeggen dat je osmose hebt ,ik denk dat ze daar zeggen een vrouw alleen we gaan haar maar een behandeling aansmeren graag jullie mening ze ebben mij eeen video toegestuurd want ik verblijf nu niet in Spanje .met dank
beste zeilers mijn vriendin heeft een boot gekocht in griekenland en gaat die op de belgische vlag zetten,de btw is niet betaald en ze wil die in spanje leggen enig idee indien ze elke 6 maand naar marroco gaat als dit dan oke is voor de tax of welke dienst kan mijn vragen oplossen
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 20:05 door fabietje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 26 sept 2018 20:14 #982508

Osmose zijn blaasjes met een zurig water, zeg maar een soort blaren op de boot. Als die niet zichtbaar zijn dan heb je geen last van Osmose.
Osmose hoef je opzich ook niets aan te doen, osmose is alleen maar cosmetisch.

Dat een vochtmeter in de kiel uitslaat is niet ongewoon. Mogelijk heb je een ingelamineerde houten balk in de kiel die veel water heeft opgezogen waardoor de meter uitslaat. Dat zou opzich wel ernstig kunnen zijn en zou nader onderzocht moeten worden om dat zeker te weten.
Als het alleen lokaal op een klein plekje is, dan is het minder ernstig dan wanneer er iets aan de hand is over de volledige lengte van de kiel. Het zou kunnen dat er bilgewater of condenswater ergens in het laagste punt van de kiel cosntructie vastzit, daar slaat een vochtmeter ook van uit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 26 sept 2018 20:34 #982511

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Beste F,

Als een boot osmose verschijnsel heeft dan komen er blaren op de romp die gevuld zijn met een zuur ruikend zwarte vloeistof. Osmose ontstaat als er oplosbare stoffen aanwezig zijn het polyester laminaat.

Polyester laminaat laat waterdamp door en in kleine open ruimte ontstaat dan een sterke oplossing. Die wil zich verdunnen en trekt water aan van buiten. Met als gevolg blaren.

Alleen oplosbare stoffen zijn de oorzaak. Als het laminaat vochtig is hoeft er geen enkele sprake te zijn van osmose.

Er is altijd wel vocht aanwezig in een polyester laminaat.

Als een boot wat langer op de wal staat dan trekken de blaren zich enigszins terug omdat het vocht eruit verdwijnt. Ook wordt het laminaat droger.

Als het onderwaterschip ontdaan is van de anti-fouling en geheel geschuurd is, kan het een voordeel geven om tegelijk een paar lagen van epoxy coating aan te brengen. Als een soort barrière coating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 26 sept 2018 20:37 #982512

Onze boot is vrij oud (1984) en was ook redelijk vochtig bij de laatste meting. Er is echter geen sprake van osmose. Deze boot had voordat wij hem kochten vele jaren zomer en winter in het water gelegen. De surveyor die de zaak aan het meten was (in Engeland) gaf aan dat dit geen enkel probleem hoefde te zijn. Ook deed hij de suggestie dat de vochtigheid wel eens zou kunnen dalen als de boot (vaker) een winter op de wal staat.

De situatie zoals Erik deze beschijft met bv een natte houten kielbalk zou wel serieus kunnen zijn als het gaat over de sterkte van je schip op een kritieke plek. Als het overal aan boord is en er is geen osmose zichtbaar dan zou ik vooralsnog eker geen dure behandeling aangaan.

Overigens heb ik ook begrepen dat je mogelijk ook vochtigheid aan de binnenkant van de romp kunt meten. ZO was bij ons op meerdere plekken oude vloerbedekking als binnenbekleding gebruikt. Deze was behoorlijk smerig en klam (zout). Dat kan naar ik begrijp ook effect hebben. Deze vloerbedekking hebben we inmiddels verwijderd. Maakt de boot ook veel prettiger van binnen.

Succes!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 07:11 #982539

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Wat voor boot is het?
Sommige types staan er om bekend andere juist niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 08:48 #982577

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
De meeste mensen met een vochtmeter doen maar wat. Ze hebben echt geen idee en denken dat het principe van vochtmeten bij polyester hetzelfde werkt als bij hout. Ik heb zelfs verzekeringsexperts dat zien doen.

Bij polyester doe je een referentiemeting. Een willekeurig cijfer, opgebouwd door verschillende factoren. Belangrijke factor is dikte van het polyester. Hoe dikker hoe hoger het cijfer. Bij jouw kielbalk zit misschien metaal —> = meter in het rood. Zal het laminaat een stuk dikker zijn —> meter zal flink uitslaan.

Weet je zeker dat ze geen meter gebruiken om stookhout mee onderzoeken? (Gezien op de haven)

Anyhow; nu je boot geschuurd en wel op kant staat lekker laten staan. Zo lang mogelijk en dan weer eens onderzoeken. De tussentijd gebruiken om te lezen over osmose (het onvoldoende goed mengen van de hars en harder, waardoor de hars op sommige plekken niet uithard. Als daar water bij komt (polyester zal op die plekken nooit helemaal dampdicht zijn, altijd wel een miniscuul gaatje) krijg je een zurig ruikend bruin kleurig goedje en blazen. En door de druk op die blazen kan delaminatie ontstaan. Dat is dan schade door osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 08:52 #982579

Misschien kunnen ze daar wat foto's maken? Kunnen we eens kijken.
Meestal is er weinig tot niks aan de hand.
Ik weet niet hoe ze daar zijn in die haven, maar ze kunnen je inderdaad ook wat proberen aan te smeren om zo wat omzet te genereren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 09:08 #982586

Niet toevallig een watertank achter de plek van meting? OOk meegemaakt, meter sloeg uit en er precies achter lag een waterzak..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 09:12 #982591

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zelfs met een referentiemeting kan het fout gaan. Een aantal keren meemaakt dat uit de elektrodenoven (is om laselektrodes droog te houden) een blokje polyester werd gepakt en direct gemeten en dat dit werd gebruikt voor de referentiemeting welke buiten onder totaal andere conditie's werden gedaan.

Na de eerste keer dat ik dit zag en aangaf dat dit niet klopte, werd me gezegd dat het zo geleerd was. Na jarenlang beroepshalve metingen verricht te hebben is me duidelijk geworden dat er aardig aangerommeld wordt door "experts" op dit gebied. Geld op de plank zou je denken maar ik houdt het op te weinig kennis en daardoor de klant laten kiezen voor een niet noodzakelijke osmosebehandeling. Het is toch altijd een keuze die de klant heeft!

Let wel, het is niet de bedoeling om de watersportbranche in het algemeen dit aan te rekenen, maar het zou goed zijn in gedachten te houden dat voor een behandeling een flink bedrag niet door verkeerde metingen gegeven moet worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 09:37 #982603

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Vochtmeting staat semi-wetenschappelijk interessant. Wordt vaak ten onrechte gebruikt om allerlei conclusie te kunnen trekken. Ook experts hebben de neiging een te grote waarde te hechten aan de vochtmetingen ten aanzien van osmose.

Het is bij onderzoek gebleken dat de binder van de glasmat een belangrijke veroorzaker is geweest van osmose.

Zodoende komen de verschijnselen soms meer voor bij bepaalde types en van bepaalde bouwjaren.

Echter ook bij zeer bekende werven, zit er soms ook een exemplaar tussen met deze verschijnselen.

Slechte uitharding ? Waardoor er oplosbare stoffen in het laminaat zijn achtergebleven.

Het lamineren was/is een handmatig proces met rollers en emmers hars, stroken glasmat, weefsel. Hierbij kunnen er snel fouten ontstaan.

Nu met de vacuum injectie methodes lijken deze problemen grotendeels opgelost. Maar dit wordt slechts beperkt toegepast.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 10:47 #982614

koko schreef :
Bij jouw kielbalk zit misschien metaal —> = meter in het rood.

Ook de goede kwaliteit( die voor professionals bevatten bijna 50%) koperhoudende antifouling(die momenteel nog toegestaan met veel minder koper zullen misschien wel goed gaan) of coppercoat zal zeker problemen geven. Dan zou je dus plaatselijk een stukje kaal moeten maken.
Als een "keurder" dat niet doet heeft hij er inderdaad geen benul van waar hij mee bezig is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 11:30 #982626

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
brambo schreef :
Beste F,

Als het onderwaterschip ontdaan is van de anti-fouling en geheel geschuurd is, kan het een voordeel geven om tegelijk een paar lagen van epoxy coating aan te brengen. Als een soort barrière coating.

Denk dat dat niet altijd goed is.
Als een laminaat te vochtig is moet je het volgens mij niet gaan inkapselen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 11:45 #982627

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Uiteraard moet de romp voldoende droog zijn voor het aanbrengen van een coating.

Polyester droogt ook vanuit de binnenkant. Dus van inkapselen is geen sprake.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 12:12 #982634

Alleen zal de hechting van epoxy op vochtig polyester op zijn zachts gezegt matig zijn.
Lees er de gebruiksaanwijzing van de fabrikant maar eens op na.
Geldt trouwens voor alle coatings .
Veel problemen achteraf met coatings en verfsystemen op boten zijn te wijten aan vocht c.q. het niet opvolgen van de voorschriften.
Maar ja , RFTA schijnt erg moeilijk te zijn voor veel mensen. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 12:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 14:06 #982653

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
RTFA???

Ken wel RTFM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 14:16 #982655

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3374
Waar in Spanje ligt je boot? Ik ben momenteel in de buurt van Torevieja op vakantie.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 14:37 #982659

Als die geschuurd is, tot op de gelcoat zou je de blazen, of resten daarvan moeten zien.

Zoniet, niks aan de hand. Meter slaat uit, that's all. Maar even afkloppen met hamer, handvat schroevendraaier kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 14:41 #982660

HPV schreef :
RTFA???

Ken wel RTFM

Ja , dat is de Duitse versie met "Anleitung" . :lol:
Eigenlijk zou het dus RFTH moeten zijn.......
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

osmose 27 sept 2018 14:43 #982661

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Blue Loeks Marine schreef :
Als die geschuurd is, tot op de gelcoat zou je de blazen, of resten daarvan moeten zien.

Zoniet, niks aan de hand. Meter slaat uit, that's all. Maar even afkloppen met hamer, handvat schroevendraaier kan geen kwaad.

Je bedoelt een luistertest? Het verschil in geluid bij kloppen door delaminatie of luchtbel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl