1. Ik heb de hele waterlijn 18cm naar boven verlegd.
Grofweg op die maat tape geplakt, en daarna nauwkeurig meten en op de tape met watervaste stift markeringen gezet.
Als tape heb ik die paarse masking tape van de action gebruikt, want die kreeg ik thuis er na 1 maand nog schoon af.
Op het midden gaat dat goed, daar is 18 afstand ook 18 cm hoger.
Waar het onderwaterschip schuiner en vlakker loopt (achterzijde) is die 18 cm nog maar 5 cm in hoogte.
Veel commentaar op de werf dat mijn waterlijn scheef liep:))
Maar ongeacht wat ik doe op de waterlijn heb ik een hele goede referentie van waar hij zat en over de hele boot van voor tot achter, hoe scheef hij ook op de de bok staat.
De waterlijn terugzetten en aftapen is de al genoemde laser handig, die met behulp van die 18cm markeringen dan ook makkelijk goed zetten is. (Een boot waterpas zetten op een bok, is lastig en zegt nog niets hoe deze door de gewichtsverdeling in het water ligt)
Zo ziet het eruit.
2. Het maakt verschil of het de originele gelcoat is of delen al eens overgeschilderd zijn, wat je erop kunt toepassen. Ook wat je toe gaat passen voor reparaties aan de oude gelcoat Met barsten en deukjes enzo.
Qua verfsysteem; Sommige verdunners en harders verweken de onderlaag. Andy van boatworks.com op youtube heeft daar een videootje over hoe je dat kan testen.
2a. Zoek eens hier op het forum naar "oxaalzuur" in kristalvorm. Een sterk goedje, ik was blij het hier op het forum te lezen. Thanks all!. Wel héél goed naspoelen. Het vreet ook in op de antifouling merkte ik.
Gelezen maar nog niet uitgeprobeerd; Door de aangemaakte oplossing van gelkorrels te voorzien en een nachtje te laten staan weken, blijft het plakken en kan inwerken zonder te druipen.
2b. (ik ben nog niet zover:) maar heb wel opgepikt, "grover dan je denkt" "héél heel vaak schuurpapier verversen" "veelvuldig vooraf ontvetten voor het schuren met aceton of thinner" "de balans van korrel ligt ergens bij zo fijn: ondiep en veel, dat het te hechten oppervlak maximaal vergroot wordt maar niet weer glad wordt of zo grof en diep dat de krassen zich nog goed vullen en niet te zien zijn.
succes!