In het draadje van Ameesing over de bouw van hun catamaran (
zeilersforum.nl/index.php/foru...woods-34ft-catamaran ) is een tijdje discussie gevoerd over het gebruik van peelply bij polyester of vinylester.
Zoals bekend is Noballast de epoxyspecialist en gebruikt bij zijn project altijd peelply na het verwerken van epoxy.
Vriend van me heeft lang gewerkt bij de Vinylester afdeling van DSM en gaf hierover het volgende aan:
Het gebruik van peelply bij Vinylester is zeker een optie, maar moet door de verwerker op de juiste momenten en wijze worden gebruikt. De gebruikte hars, omstandigheden en volgende stappen die nog gemaakt moeten worden zijn hierin belangrijke afwegingen. Ook zijn er soorten peelply met verschillende samenstelling/eigenschappen. Eigenlijk is het voor de dhz niet aan te raden peelply te gebruiken omdat het veel kennis vraagt.
Wat kan er mis gaan: De uitharding van polyester en vinylester gaat trager/anders onder invloed van zuurstof. Wanneer je het natte laminaat af zou dekken met plastic (geen zuurstof meer) dan hard het volledig uit en is er geen chemische hechting meer mogelijk voor de volgende laag. (Goed voor een toplaag (Gelcoat) en gladde afwerking zonder schuren. Dan is alleen mechanische hechting (goed schuren) nog mogelijk. En dat is niet de sterkste eigenschap van het materiaal. Wil je dus nog verder bouwen dan is niet vollerdig doorharden (door zuurstof in de lucht) dus juist goed ivm de chemische hechting.
Peelply kan dus wel, het is er in verschillende soorten (glad, of juist ruw, andere eigenschappen), maar voor de doe het zelver lastig goed uit te voeren. Bij grote projecten kan het zeker lonend zijn dat helemaal uit te zoeken. Zeker als je in een hal werkt waar je meer invloed hebt op het proces en de samenstelling van de hars. Want ook daar gaat een hele wereld achter schuil....
Het tempo waarin Ameesing en Ome Aap aan het bouwen zijn lijkt me om meer dan 1 reden een goede zaak