Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: PUR-reparatie

PUR-reparatie 18 jan 2019 12:19 #1013657

voor het dek is isolatie waarde totaal niet belangrijk, je wil druksterkte hebben en daar is bouw PU niet geschikt voor, je moet oppassen met vol schuimen dat het wel ergens naar toe kan als de ruimtes gevuld zijn en als de ruimte groot is zal waarschijnlijk de onderkant wat gaan opbollen als het laminaat dun is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 18 jan 2019 12:54 #1013667

F32thriller schreef :
voor het dek is isolatie waarde totaal niet belangrijk, je wil druksterkte hebben en daar is bouw PU niet geschikt voor, je moet oppassen met vol schuimen dat het wel ergens naar toe kan als de ruimtes gevuld zijn en als de ruimte groot is zal waarschijnlijk de onderkant wat gaan opbollen als het laminaat dun is.

Wel eens op een boot geslapen zonder sandwich dek of een andere isolerende bekleding onder het dek?
Dan weet je dat isolatie best ook een belangrijk punt is zodra de eerste druppels van boven op je gezicht vallen :woohoo: .
Maar je hebt gelijk dat daarvoor de isolatiewaarde van balsa of epoxyschuim ook voldoende zal zijn.
PU schuim heeft echter al gauw een 5 keer zo grote isolatiewaarde maar moet je alleen niet voro sandwich gebruiken. Dan is bijv, Divinycell veel beter. Is en drukvast en gheeft een isolatiewaarde die bijna net zo goed is als van PU.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 19 jan 2019 09:00 #1013953

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
JRomkes schreef :
Gaatjes aftapen, wat sicomin pb160 o.i.d. in de holte werken, en je hebt een (nood)reparatie die het wel een aantal jaren gaat houden, met een beetje geluk
Als ik dit zo lees krijg ik het gevoel dat alleen een rigoreuze operatie zinvol is: openslijpen en het hele stuk rotte balsa vervangen door iets goeds. Dan vervolgens weer dichtlamineren.
Is meer werk dan een spuitoplossing door kleine gaatjes, maar kost waarschijnlijk hetzelfde als je redelijke materialen gebruikt en is een veel betere garantie dat je er voor jaren af bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 19 jan 2019 13:50 #1014081

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 30 nov 2020 09:30 #1232603

  • DanyBier
  • DanyBier's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Probeer niet te mengen stoffen die niet overeenkomen, als je gaat om iets te vullen, dan slechts een materiaal. :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 01 dec 2020 08:15 #1232998

  • DanyBier
  • DanyBier's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
In zulke gevallen kan je het beste gebruik maken van vakmensen en een professioneel bedrijf die weet waar ze mee bezig zijn zoals marcbohle.nl Dit bedrijf is gespecialiseerd in renovatie, reparaties en isolaties. Als je zelf aan gaat knoeien dan is het voor je weet een zooitje waar je niks meer mee aankan. Dat is zonde voor de waarde van je boot en het ziet er ook nog eens niet netjes afgewerkt uit. Zonde van je tijd en geld en om het uiteindelijk netjes te herstellen moet je weer opnieuw geld besteden.
Laatst bewerkt: 01 dec 2020 08:16 door DanyBier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 01 dec 2020 10:03 #1233023

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7992
Lijkt me idd erg verstandig om een vastgoedspecialist zijn gang te laten gaan in je boot... :blink:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PUR-reparatie 01 dec 2020 12:31 #1233053

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Het idee van een sandwich is dat je gebruik maakt van de afstand tussen de binnen en buiten schaal.

Om dat voor elkaar te krijgen, moet er een materiaal tussen wat die twee op afschuiving bij elkaar houdt. Dat materiaal moet dus vooral NIET heel flexibel zijn.

Gedachten experiment:

Stel ik neem een bladveer. Zo'n oud verenpakket. Zou dat dat stugger zijn als ik de uiteinden van de bladveren aan elkaar vast maak? Ja dus. Scheelt zelfs flink.

Voor de wiskundigen: De stijfheidsfactor van een buigbalk wordt gegeven door I = 1/12 * b * h^3.

Als ik ze stapel, los, zijn ze samen gewoow 2 maal zo stijf. Ook als er afstand tussen zit.

Nu, als ik er voor zorg dat de uiteinden bij elkaar, komt de verschuivingsstelling er bij: Itotaal = I + a^2 * b * h. Waarbij a de afstand tot aan de neutrale lijn, de laag ergens in het midden die niet verlengt of verkort bij buiging.

Om die reden valt PUR, ook goede, af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl