Yellow Boat schreef :
Eencomponent PUR heeft geen gesloten cellen en hard bovendien niet uit in een luchtdicht gesloten ruimte of en grote diktes omdat er water(damp) bij moet kunnen om te kunnen uitharden.
Vandaar dat op de bussen meestal staat dat je droge oppervlakekn moet bevochtigen voor het opspuiten.
Er bestaat overigens ook tweecomponent PU schuim in spuitbussen wat veel beter is en wel ( hoofdzakelijk) gesloten cellen heeft bijv. deze :
www.hornbach.nl/shop/SOUDAL-So...7107065/artikel.html ; Details:
www.hornbach.nl/data/shop/D04/...L_20160721155902.pdf
Nadeel is dat het in een keer moet worden opgemaakt en de bus ook helemaal leeg moet anders kan de bus zelfs "ontploffen" doordat het schuim al in de bus uitzet en uithard.
Maar algemeen kan worden gesteld dat PU schuim niet goed tegen water kan als dat erin komt en erin blijft , zeker als dat water kan bevriezen. Daardoor verpulvert het schuim op den duur.
Bovendien is PU i.h.a. niet duurzaam bestendig tegen permanente waterbelasting. Vandaar dat je PU verf ook niet onder de waterlijn moet toepassen.
Ad
De vraag van TS gaat over niet onderwaterdelen: (Uit doe openingspost van TS)
"
Het (balsa-)hout dat tussen het dek en Kajuitplafond zit is op een aantal plaatsen weggerot".
Het lijkt mij dat voor dergelijke toepassingen dit soort 2 componenten gesloten cel schuim wel kan.
Anders heb ik een probleem, want ik heb het op verschillende plaatsen op mijn boot ook daarvoor toegepast. En wil dat dit voorjaar op een andere plek ook nog toepassen.
Dus graag even toelichten of het voor dergelijke toepassingen wel kan.
( kajuitdak, kuipbanken, bovendek ) Allemaal plaatsen waar de vorige eigenaar onvoldoende aandacht had aan insijpelend water wat uiteindelijk de ingesloten houten verstevigingen heeft doen wegrotten.