Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roer etap 21i gebroken, wat nu?

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 11 aug 2019 19:15 #1071360

Het bakboord roer van onze etap 21i is gebroken net onder de onderste vingerling. Ik zag dat het een zwak punt was geworden in het laminaat, waar al eerder grote kracht op was uitgeoefend. Het roer zit lager dan de onderzijde van de tandemkiel. Ik veronderstel dat de schade is ontstaan door regelmatig contact met de bodem.
Wie heeft ervaring met de vervanging ervan door:
- de koop van een nieuw roer; waar te koop, hoe duur?
- een reparatie; e.v. uitleg hoe dit te doen
- een nieuw roer zelf maken, idem uitleg.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Ivo Scheffers
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 11 aug 2019 20:05 #1071381

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Het zit boven water dus een beetje dikker mag ie wel worden denk ik. E.e.a. een beetje schoonslijpen en flink dik in glas met polyester zetten. Kan ie er wel weer tegen. Of je moet een tweedehands tegen komen.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 11 aug 2019 20:09 #1071384

Epoxy lijkt me een betere aanpak. Hier op het fort is veel kennis. Zoeken helpt om je op weg te helpen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 11 aug 2019 20:12 #1071386

Gebruik de zoekfunctie. Er is hier al heel veel geschreven over repareren of opnieuw bouwen van een roer. Het laatste verdient in jouw geval wel de voorkeur. Is een leuk werkje en niet te moeilijk. Als je dat niet ziet zitten zou ik eens bij forumlid Roblisto informeren. Die maakt ook roeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 12 aug 2019 05:21 #1071439

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Je kan hem exact na bouwen. Dat is goed te doen.
Als je niet tevreden bent met het ontwerp kan je een ondieper, breder blad maken. Dan kom je wel wat aan het experimenteren. Laatst nog voor een zeiler gedaan die op de randmeren vaart. Staat een verslag van op het forum.
In jouw geval is dat wel experimenteren maal 2 omdat je 2 roeren hebt.

Hangt er van af hoeveel tijd en geld je er in wilt steken. Als je handig bent kan je het goed zelf doen. We hebben er wel eens een workshop over gegeven, verslag staat ook op het forum.

Gr Rob

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 18 aug 2019 16:22 #1074218

bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga aan de gang met het oude BB-roer. Als ik dat kan herstellen plaats ik dat op de positie van het SB-roer. Daar zag ik ook een schadebeeld, dat verzwakking doet vermoeden. Ik heb in Hamburg een leverancier gevonden voor een nieuw roer met de juiste specs. Dat plaats ik nu terug aan bakboord. Als laatste herstel ik het bestaande SB-roer. Dat wordt het reserve-exemplaar.
Ik twijfel nog of ik met epoxy of vinylester aan de gang ga. Nog adviezen hiervoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 18 aug 2019 16:27 #1074220

www.bubel.de/pdf/ersatzteile/Er21i.pdf
hier kan je ze nieuw bestellen,maar ik zou eerst kijken of het te maken is

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 07:50 #1074437

Ivo Scheffers schreef :
bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga aan de gang met het oude BB-roer. Als ik dat kan herstellen plaats ik dat op de positie van het SB-roer. Daar zag ik ook een schadebeeld, dat verzwakking doet vermoeden. Ik heb in Hamburg een leverancier gevonden voor een nieuw roer met de juiste specs. Dat plaats ik nu terug aan bakboord. Als laatste herstel ik het bestaande SB-roer. Dat wordt het reserve-exemplaar.
Ik twijfel nog of ik met epoxy of vinylester aan de gang ga. Nog adviezen hiervoor?

O.a. hier wordt er heel positief gedaan over het gebruik van vinylesterhars i.p.v. polyester op oud polyester ( polyestershoppen.nl/polyester/vinylesterhars-178.html ) maar of, en zo ja wat de verschillen zijn in hechting heb ik nog nergens kunnen vinden. En ik heb er al langer geleden uitgebreid naar gezocht, zonder resultaat.

Gezien de nadelen bij het gebruik van epoxy ( allergierisico maar ook het zeer nauwkeurig moeten mengen
) zou ik vinylester gebruiken .
Ad
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 11:58 #1074598

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 189
Kan je de roeren zomaar op de andere kant plaatsen? Bubel heeft zowel een BB als een SB roer in de prijslijst staan. Ze lijken me daarom asymmetrisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 13:47 #1074629

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Phhh 1150 euro, is dat niet gewoon open te slijpen en te repareren in een paar uurtjes ?

er dwars wat gleuven in slijpen en carbonbuisjes er lijmen met epoxi ofzo iets.

glad slijpen en klaar voor 200 jaar ,is het meteen nooit meer een zwak punt.

geen idee maar moet toch te repareren zijn
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 13:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 14:24 #1074640

peter1 schreef :
Phhh 1150 euro, is dat niet gewoon open te slijpen en te repareren in een paar uurtjes ?

er dwars wat gleuven in slijpen en carbonbuisjes er lijmen met epoxi ofzo iets.

glad slijpen en klaar voor 200 jaar ,is het meteen nooit meer een zwak punt.

geen idee maar moet toch te repareren zijn

Wellicht heb je dan voor de toekomst ook een beter roer?? Meteen ook de andere preventief meenemen?

Ik ben geen expert maar de hecting van epoxy op oud polyester is werkelijk subliem. Wapenen tegen allergie door netjes te werken, handscoenen ed. Ik werk uitsluitend met epoxy.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 15:14 #1074659

Ben allergisch voor styreen. Dus hier alleen maar epoxy B)

Als je een weegschaal kunt aflezen is nauwkeurig mengen ook geen probleem.

Werken met chemische stoffen vereist persoonlijke bescherming. Dat is metepoxy niet anders.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 15:20 #1074662

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Als je geen weegschaal hebt, kun je ook in volumedelen afmeten. Er zijn mengbekers waarop precies staat aangegeven tot waar je moet vullen bij iedere mengverhouding( meestal 1 deel harder op 2 delen epoxyhars). Ik deed dat zo, totdat ik een weegschaal kocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 15:43 #1074672

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Pompjes is ook erg handig voor kleine klussen.

www.polyservice.nl/meten-mixen...-doseerpomp-set.html
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 19 aug 2019 16:31 #1074689

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Je kan een nieuw roer maken uit door jezelf meerdere lagen met epoxy op elkaar gelijmd multiplex dat moet wel van goede kwaliteit zijn minimaal die watervast 10 jaar garant plaat oekume jumbo plaat enz.
Daar zaag je m met een decoupeerzaag op maat uit.
Je kan m in model schaven maar voor de meeste doe het zelvers is een goede excenter schuurmachine met een stofzuiger erachter en flink grof schuurpapier denk ik een slimmere manier om m in profiel te schuren.
Je kan malletjes maken van het oude roer of misschien nog wel beter nacra (vliegtuigvleugel) profiel voor weinig water weerstand (volgens mij staat dat bij de downloads op dit form). met die malletjes kun je hem afschrijven en ook telkens passen of er nog wat af moet.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 19 aug 2019 16:32 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 13:21 #1076638

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Ik denk datje in een flinke dag het roerblad van hout helemaal klaar schuurd op elk gewenst profiel, dan elke dag een 2 tot 3 laag epoxy met glasmat erover en dan met 2 k verf erop en daarover antifouling

150 tot 200 euro totaal aan kosten



freek1970 schreef :
Je kan een nieuw roer maken uit door jezelf meerdere lagen met epoxy op elkaar gelijmd multiplex dat moet wel van goede kwaliteit zijn minimaal die watervast 10 jaar garant plaat oekume jumbo plaat enz.
Daar zaag je m met een decoupeerzaag op maat uit.
Je kan m in model schaven maar voor de meeste doe het zelvers is een goede excenter schuurmachine met een stofzuiger erachter en flink grof schuurpapier denk ik een slimmere manier om m in profiel te schuren.
Je kan malletjes maken van het oude roer of misschien nog wel beter nacra (vliegtuigvleugel) profiel voor weinig water weerstand (volgens mij staat dat bij de downloads op dit form). met die malletjes kun je hem afschrijven en ook telkens passen of er nog wat af moet.

Freek
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 15:27 #1076670

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Ik doe dat in 30 uur, inkoop, rekenwerk, profielen maken, opruimen, lamineren, plamuren en schilderen, alles meegerekend. Heb er nu 25 gemaakt, Voor zo'n dun blad zou ik zwaar weefsel nemen. 2c verf voor de afwerking, materiaalkosten 225 euro?

Gr Rob

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 15:27 #1076671

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dubbelpost
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 17:29 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 15:58 #1076680

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
ik heb het nog nooit gedaan maar zit er qua materiaal kosten niet ver naast
die 30 uur dan zal zeker wel kloppen in totaal.


al zou je bijna kunnen zeggen dat met de hand gemaakt wel eens veel hogere kwaliteit kan zijn dan fabrieksmatig..

Maar zoals ik zeg ik heb het nog nooit gedaan, mijn beperkte inzichten komen voort uit vroegere modelzweefvliegtuig bouw ( heb er heel wat gebouwd )





uiroblisto schreef :
Ik doe dat in 30 uur, inkoop, rekenwerk, profielen maken, opruimen, lamineren, plamuren en schilderen, alles meegerekend. Heb er nu 25 gemaakt, Voor zo'n dun blad zou ik zwaar weefsel nemen. 2c verf voor de afwerking, materiaalkosten 225 euro?

Gr Rob

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 15:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 17:33 #1076712

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Een aantal gebroken roeren die ik heb gezien waren bij de overgang van roerkop naar onderwaterdeel sterk verjongd. Van sterkteleer heul lang geleden meen ik mij te herinneren dat je daar juist veel spanning in het materiaal krijgt. Door geleidelijker te verjongen verdeel je de spanning beter en wordt de kans op breuk kleiner.

Maar vraag me niet het na te rekenen

Gr Rob
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 18:32 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 18:00 #1076726

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
dan zie je wat je doet, en voel je dat je goed zit...
noemen ze een technische hersenwerking, net als een zanger een hersenwerking heeft dat ie goed kan zingen en vraag hem maar niet om het notenschrift

iroblisto schreef :
Een aantal gebroken roeren die ik heb gezien waaren bij de overgang van roerkop naar onderwaterdeel sterk verjongd. Van sterkteleer heul lang geleden meeen ik mij te herinneren dat je daar juist veel spanning in het materiaal krijgt. Door geleidelijker te verjongen verdeel je de spanning beter en wordt de kans op breuk kleiner.

Maar vraag me niet het na te rekenen

Gr Rob
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 18:55 #1076756

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
roblisto schreef :
Ik doe dat in 30 uur, inkoop, rekenwerk, profielen maken, opruimen, lamineren, plamuren en schilderen, alles meegerekend. Heb er nu 25 gemaakt, Voor zo'n dun blad zou ik zwaar weefsel nemen. 2c verf voor de afwerking, materiaalkosten 225 euro?

Gr Rob

En als je dan een regulier zzp-tarief van 40euro ex. rekent, niet ongebruikelijk bij vakmensen die dit soort dingen maken...
Dan kost het roerblad dus meer dan 1500 euro in de BTW.
En dan is het veredeld hobbyisme...

Sorry dat ik wat zuur klink, maar ik wil hiermee aangeven, dat dit soort onderdelen duur zijn, omdat er veel meer vakmanschap en ervaring nodig is om een écht goed roer te maken dan je misschien denkt.
Zelf maken is leuk en leerzaam, maar de kans dat je iets maakt wat het nét niet is is heel groot.
Ik zou in dit geval investeren in een nieuw blad, door een ervaren vakman gemaakt..

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 25 aug 2019 20:32 #1076801

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
het is ook logisch dat die onderdelen zo duur zijn. Je kan veel terugverdienen door de dure uren er zelf in te steken.

van de week gaf mijn auto een foutcode. na heel veel sleutelen en zoeken en meten was de klep die de EVAP regelt stuk. Tientje op de sloop. Moet je ook niet vergelijken met wat een garage voor de reparatie vraagt. Het maakt een garage niet duur, het maakt zelf doen goedkoop.

Incidenteel maak ik wel een een roerblad voor iemand anders. Als ik dan 400 euro vraag voor de uren vindt men dat veel te veel. Hele discussies.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 25 aug 2019 20:33 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 26 aug 2019 07:09 #1076870

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Als je er een mooie website aan waagt die uiterste professioneel is met een slogan

Onbetwist de beste roerbladspecialist.

Persoonlijke aandacht voor uw scheepje, en een prijs die een stuk beter is dan een werf.

Wij gaan aan de gang met al onze ervaring, zowel in zeilen als in montage, en een unieke handgemaakte technische creatie.


Wij maken een perfect op u afgestemde offerte en technische werkwijze en uitleg, een resultaat in 3d met een aantal voorbeelden van de profielen van het blad waaraan wij de voorkeur geven voor slechts 75 euro, die in mindering wordt gebracht na goedkeuring en aflevering van uw nieuwe perfecte roerblad.

En laten we realistich zijn, als u de prijs en het plan ziet dan is er een match, en dat is natuurlijk een deal waar we beiden blij van worden.


kwestie van vertrouwen en verkoopmethodiek, een uitgelezen en sterk concept, en dan moet het lukken.

jij kan het, jij bent een vakman, jij bent communicatief sterk, jij bent in balans, jij bent de roerbladspecialist van Europa ( ex UK).

verkopen is een vak, communicatie ook en techniek ook.




quote="roblisto" post=1076801]het is ook logisch dat die onderdelen zo duur zijn. Je kan veel terugverdienen door de dure uren er zelf in te steken.

van de week gaf mijn auto een foutcode. na heel veel sleutelen en zoeken en meten was de klep die de EVAP regelt stuk. Tientje op de sloop. Moet je ook niet vergelijken met wat een garage voor de reparatie vraagt. Het maakt een garage niet duur, het maakt zelf doen goedkoop.

Incidenteel maak ik wel een een roerblad voor iemand anders. Als ik dan 400 euro vraag voor de uren vindt men dat veel te veel. Hele discussies.

Gr Rob[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 07:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer etap 21i gebroken, wat nu? 26 aug 2019 09:03 #1076917

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Als ik er een bedrijf van maak dan vraag ik jou voor de communicatie! Goed idee.
Maar voor nog geen roertje per jaar ga ik dat maar niet doen. Stel je voor dat het druk wordt.


Groetjes, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl