Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie lek roer

Reparatie lek roer 04 sept 2019 18:19 #1080158

  • PatBag
  • PatBag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ik hoop dat ik met mijn vraag op de juiste plek binnen het forum post.

Ik ben onlangs de trotse bezitter van een phantom 38 geworden.
Volgens de keuringsexpert zou het binnenwerk van het skeggehangen roer vochtig zijn (getest met metingen en kloppen), met een hoog risico op delaminatie.
Zijn advies luidde: maak een gat van 10x10 en kijk wat je aantreft.

Dit heb ik gedaan, ter hoogte van de skeg, omdat ik wat kleine scheurtjes zag waar de roerkoning het roer in gaat. Verbaasd trof ik een massieve kern aan die gortdroog bleek. Er zitten wat kleine holten in deze 'massieve' kern. Na inspectie met eenijzerdraadje was mijn conclusie dat het roer op betreffende plek niet hol is.

Nu zit onderin het roer een klein gaatje met een schroefje erin. Begrijp dat dit vaker gedaan wordt om eventueel water eruit te laten lopen.

Mijn plan is als volgt.
1. Gaatje van schroefje groter maken.(35mm) 2. 2. kijken wat ik aantref en eventueel goed laten drogen.
3. vervolgens vullen met epoxyfoam.
4. Proppen met hardhouten prop welke in epoxy geimpregneerd is.
5. Prop/gat afdichten met epoxy.

Vragen waar ik mee blijf zitten zijn:

Zou het roer op het onderste deel wel hol/schuim zijn? Mijn voorkeur gaat er niet naar uit om meer gaten te boren om er achter te komen, maar het kleine schroefje lijkt me onnodig bij een massief roer en verklaart wellicht zelfs de bevindingen van de expert.

Wat zijn jullie ideeën hierover en wat zeggen jullie van mijn plan?
Bijlagen:
Phantom Genzel'38
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie lek roer 04 sept 2019 19:25 #1080181

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kan je de bouwtekening van het roer achterhalen? Andere kant, je hebt nu toch al een reparatie te doen, dan maken twee openingen extra ook niet zoveel uit.

BTW, welkom op het forum.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie lek roer 04 sept 2019 20:28 #1080197

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Welkom!
Als je gaat vullen met epoxyfoam, zou ik wel een gaatje maken waar de lucht eruit kan.
Verder zou ik niet gaan klungelen met proppen, gewoon de gaten afschuinen en dicht lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie lek roer 07 sept 2019 10:09 #1080999

  • PatBag
  • PatBag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Sonador schreef :
Welkom!
Als je gaat vullen met epoxyfoam, zou ik wel een gaatje maken waar de lucht eruit kan.
Verder zou ik niet gaan klungelen met proppen, gewoon de gaten afschuinen en dicht lamineren.

Dat is dus een onderdeel van de vraag. mijn gedachte is om expoxyschuim te gebruiken. Dit leek mij de beste optie. alternatieven / suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
Nog een gat maken? het is mijn bedoeling juist om de gaten die ik heb gemaakt, dicht te schuimen. moet ik er dan nog een gat bij maken?

Op dit moment hangt het roer nog onder de boot. Is het mogelijk dit schuim te gebruiken als het roer hangt, of loopt het er dan uit?

Ik ben erg benieuwd of de methode zoals ik hem bovenstaand beschreven heb, is wat meerdere forumleden zouden doen. Ik zie het niet zitten om ergens midden op het kanaal of de atlantic mijn roer te verliezen omdat het achteraf beter was het hele roer open te slijpen om grondig te inspecteren waardoor het water in eerste instantie het roer binnen kwam..
Phantom Genzel'38
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie lek roer 07 sept 2019 19:23 #1081105

PatBag schreef :
Ik zie het niet zitten om ergens midden op het kanaal of de atlantic mijn roer te verliezen omdat het achteraf beter was het hele roer open te slijpen om grondig te inspecteren waardoor het water in eerste instantie het roer binnen kwam..

Als je daar zeker van wil zijn, roer open slijpen (door de lengte). Eén zijde als mal gebruiken.
De oude roerkoning gebruiken om een nieuw roer te maken.
Van WBP en Epoxy/ en matten een nieuw roer maken. Dan weet je het zeker.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl