Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ankerluik

ankerluik 04 feb 2020 09:06 #1124183

  • dito
  • dito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
De hoek van het ankerluik is afgebroken. Ik wil een mal maken van de sponning waar hij in het dek valt zodat ik de ronding mooi kan volgen.
waar zou ik die mal het best van kunnen maken ( eerst een negatief en een positieve mal maken?
Graag jullie advies o ja het gaat natuurlijk om polyester.
Bij voorbaat dank
André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 09:42 #1124193

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Ga je een nieuw luik maken? Gebruik dan het oude luik als plug ( moedermal) lamineer daar met polyester en glasmat een mal overheen en maak in die mal een nieuw luik. Wel veel werk. Kun je de afgebroken hoek niet vastlijmen met epoxy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 09:46 #1124196

  • dito
  • dito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Beste Jerry,
Alvast bedankt voor je snelle antwoord.
De hoek was al bij de vorige eigenaar afgebroken en "gerepareerd" met een soort silicone prutje heel lelijk dus.
Het gaat maar om een hoekje dat moet ik weg slijpen en weer aan helen met nieuwe polyester en een top coat. de hoek moet wel netjes zij en gelijk met de andere hoek. Het is dus niet groot, misschien 10x10cm.

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 10:10 #1124205

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Duidelijk André. Houd in de gaten dat nieuw polyester niet hecht aan oud polyester. Misschien kun je met verdikte epoxy de hoek boetseren en na een paar dagen uitharden de zaal passlijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 10:18 #1124208

Wel voro de reparatie beter epoxy gebruiken . Dat hect veel beter aan het oude polyester waar normaal polyester vrij zlecht aan hect. Anders loop je de kans dat het er later weer afbreekt.
In ieder geval de aansluitende delen heel goed afschuinen anders wordt het zeker niet sterk genoeg.
Een mal kun je ook beter van epoxy maken met glasweefsel omdat dat i.t.t. polyester nauwelijks krimpt bij het uitharden . Polyester kan meerdere %% tot wel 5% krimpen tijdens het uitharden.

En nderdaad eerste en negatieve mal maken en daarvan weer een positieve. Let er wel op het juiste losmiddel te gebruiken: www.polyservice.nl/141-losmiddelen . Het beste is even te vragen welke je het beste kunt nemen.

Overigesn kun je voor dit soort kleinere klussen ook tweecomponenten mallenrubber gebruiken , dat welkt heel wat sneller : www.polyservice.nl/203-mallenrubber
Ook hier even eerst informeren welke in jouw geval het beste is.
Ad
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 10:29 #1124212

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 440
Wat je ook kan doen is met modelleerwas de hoek weer aan het luik boetseren en passen aan boord. Dan van alleen de hoek en een stukje luik een mal trekken en die vervolgens voor het eindproduct gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ankerluik 04 feb 2020 10:42 #1124214

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17870
Niet om het 1 of ander, maar waarom door modderen met een defect kunststof luik?
Ik heb ook 2 gare ankerluikjes op het voordek, die laat ik binnenkort gewoon namaken van aluminium met een verstijvings-rib ipv een zompig ingelamineerd balkje.

Het wordt dan gemaakt van 5082 of 5083 (zeewater bestendig)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 10:48 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl