Op kleur maken moet je eigenlijk altijd op je boot doen. De gelcoat verkleurt door UV en andere invloeden altijd een beetje en helaas is deze verkleuring vaak ook niet egaal, in de zin dat een ander deel van de boot (bijvoorbeeld het kajuitdak) net wat anders verkleurt dan bijvoorbeeld de wanden van de kuip. Wil je de reparaties echt onzichtbaar krijgen dan maak je de kleur ter plekke aan. Als je de kleur elders aan laat maken zal je meestal teleur gesteld worden omdat het net niet matched met het vlak wat je wil repareren. Laten mengen op de originele RAL kleur die de werf opgeeft werkt meestal alleen als de boot net nieuw is.
In de wiki staat
een werkbeschrijving van mij voor reparaties aan de gelcoat.
De juiste kleur mengen is een kwestie van proberen. Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, iedereen die niet kleurenblind is (zo ja: vraag iemand om te helpen) kan door gebruik van gezond verstand en op het oog de gelcoatplamuur heel redelijk op kleur krijgen. Met een potje wit, zwart, rood en geel pigment heb je voor de meeste 'wit-achtige' kleuren al een heel aardig palet tot je beschikking. Omdat je de kleur mengt zonder de verharder is er ook geen tijdsdruk.
Een trucje dat ik ook gebruikt heb is om in de bouwmarkt een hele set van die kleurkaartjes te halen van alle varianten van wit. Dat zijn er tientallen overigens. Door aan boord de kleurkaartjes te vergelijken met het (schone) oppervlak wat je wilt repareren heb je een kleurbasis. Als je nu de kleur binnen in de kajuit gaat mengen met het kleurkaartje als referentie kom je héél dicht in de buurt van de juiste kleur. Alleen het resultaat moet je dan buiten nog even testen op de reparatielocatie zelf, zie de wiki.
Ter geruststelling: mijn ervaring is dat zelfs als je reparatie niet direct 100% qua kleur matched is dit na verloop van tijd door vervuiling e.d. niet of nauwelijks meer te zien. Zelf ben je meestal kritischer dan nodig is. Gewoon proberen dus!