judithpekelharing schreef :
Goedemiddag,
Mijn vraag gaat over de binnenzijde van een Cape cutter 19.
Dit jaar hebben we voor het eerst sinds jaren de houten vloerdelen verwijderd (om te lakken).
De vloerdelen zaten vastgeschroefd op houten balkjes, die bedekt zijn met polyester. Bij deze balkjes bleken er scheuren in het polyester, zie foto's.
De eerste foto is niet van onze boot maar ik heb een foto van internet gezocht om te laten zien welke vloerdelen verwijderd zijn. De andere foto's zijn van het polyester onder de vloerdelen.
Iemand tips hoe dit aan te pakken? Ons idee was dat de scheuren gedicht moeten worden om te voorkomen dat de houten balkjes vochtig/nat worden. Het hout is nu droog en hard.
alvast bedankt!
Je schrijft dat het hout droog en hard is, maar het zou zomaar kunnen dat de scheuren in de kunststof-afwerking zijn veroorzaakt door, als gevolg van vochtopname, uitzettend hout.
Als ik me niet vergis kijken we naar balkjes die naast de zwaardkast zitten. Ee andere mogelijkheid zou dan nog kunnen zijn dat het zwaard een keer zwaar is belast in zijdelingse richting door aan de grond lopen. Het lijkt me echter niet helemaal logisch dat er dan direct zulke beschadigingen aan die balkjes ontstaan.
De meest logische oorzaak is dus vochtopname. De vraag is waar dit vocht in eerste instantie vandaan gekomen is. Misschien indirect doordat de aansluiting van de zwaardkast op de romp is gaan lekken en het vocht op deze manier de balkje heeft bereikt. Lekkage van de zwaardkast kan trouwens ook zijn veroorzaakt door grondberoering.
Maar misschien waren het gewoon de schroefgaten van de schroeven waarmee de vloerdelen vastzaten, waardoor vocht in de balkjes is gekomen.
De zaak weer dichtmaken/aanhelen zonder dat duidelijk is wat de oorzaak is van deze scheuren lijkt me niet slim. De boot op de wal zetten en van buiten de onderrand van de zwaardkant inspecteren lijkt me een goed idee.
Alle reparatiewerk, ook als de boot van polyester is uitvoeren met epoxy. Niet met polyester.
Dit is een een vrij ernstige schade, die het verdient goed te worden opgelost. De Cape Cutter is van oorsprong grotendeels van multiplex gebouwd, geloof ik. Maar er zijn ook polyester exemplaren, als ik het goed begrepen heb. Is dit een boot van multiplex of van polyester? Zeker ald het een multiplex boot is, is lapwerk een slecht idee.
Aanvulling: een beetje googelen leert dat Tradewind Yachts in Walsoorden importeur is van de polyester Cape Cutters. Misschien kunnen zij je nog verder advies geven.