Je kunt natuurlijk 't een en ander afslijpen aan die bouten om dat uitsteken te voorkomen, maar ik snap je punt.
Probleem is dat ik denk dat zo'n u-bout niet voor niets daar is geplaatst. Het oude plaatje zal eruit gekomen zijn. Door een aanvaring of gewoon doordat de initiƫle bevestiging los heeft gelaten. Weet je hoe het plaatje oorspronkelijk vastzat? Bouten? Schroeven?
Ik ken de 420 niet specifiek, dus ik kan niet veel zeggen over de constructie hier. Ik ging uit van een soortgelijke constructies als de andere zwaardboten die ik gevaren heb.
Een regulier 'gat' dat constructief niets hoeft bij te dragen, zou ik opvullen met epoxyplamuur of ingedikte epoxy. Moet het wel constructief iets bijdragen, zoals dit gat op het moment dat je dat plaatje weer wilt gebruiken, dan moet je gaan lamineren. Slechte spul wegslijpen, afschuinen, opbouwen met ingedikte epoxy, glasweefsel over een groter deel dan het huidige 'gat' plakken met epoxyhars. En dan afwerken met epoxyplamuur en schilderen. Als je het alleen opvult met epoxyplamuur en je zet daarna het plaatje er weer op, is het risico groot dat het er weer uit komt zetten (en dan gaat je mast overboord). Edit: ook een reden om fan te zijn van het oog
Gewoon aan de andere kant het plaatje eraf en dan nog zo'n oog. Netjes afplamuren, stootrand er weer overheen en gaan met die banaan.