Andere M schreef :
Of je glasvezel, keflar of carbon weefsel wilt gebruiken hangt af van de constructie. Carbon is het stijfst en zal bij buiging het eerst breken, glasvezel buigt iets meer (en is met afstand het goedkoopst), keflar buigt nog meer. Voor de meeste boten is glasvezel het meest geschikt.
Allereerst heet dat spul Kevlar , dus met een V waarbij de K en ook de L komen van de uitvinder , Stephanie
Kwolek en de AR van Aramide . Kennelijk vonden ze bij Dupont KWOLAR niet goed klinken

Daarnaast kun je beter over Aramide spreken want er is , naast nog twee andere kleintjes in Korea en China ook een Nederlandse versie , Twaron waar inmiddels de fabrikant Teijinramid ( oorspronkelijk van Akzo Nobel) de grootste is op de markt en overigens ook Carbon en Technora en ook een alternatief voor Dyneema en Nomex maakt en daarmee de enige vezelfabrikant ter wereld is die vrijwel alle sterke en speciale vezels op de markt brengt .
En Aramide buigt niet zozeer meer dan glas ( want dat klopt niet, wel meer dan carbon) maar is sterker en kan in feite niet kapot. Carbon is veel brosser, juist o.a. door zijn nog veel lagere rek en breekt daardoor wat bij Aramide door de wat grotere rek dan carbon niet kan vandaar dat o.a. kogelvrije vesten ook van Aramide gemaakt worden en niet van Carbon .
Heb nog mede aan de wieg gestaan van Twaron begin 70er jaen en me er 35 jaar mee bezig gehouden dus dat moet er echt even uit

Ad