Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: polypropyleen - goed te frezen - zelf lassen?

polypropyleen - goed te frezen - zelf lassen? 16 apr 2021 13:18 #1274279

Grootzeil bij andere boot is groter geworden en wil /moet daarvoor de transportkist voor een deel met 50cm vergroten.

De hele kist vergroten is nogal ingrijpend werkje. Bovendien wordt deze maat sandwich paneel niet meer geproduceerd.

Kist is gemaakt van gelaste panelen PP Copo Idee is nu om uit de achterkant 100 x 60 netjes een een stuk van ca 40x40 te frezen. Maar met dit materiaal heb ik geen ervaring.

1e vraag waarmee lukt dat goed om dat gat netjes te maken? Decoupeer zaag langs een mal halen of beter met multitool doen. Of kun je dat materiaal goed frezen . Het geeft vrij lage smelttemperatuur. ca 160. Materiaal is 35mm dik sandwich paneel, hol met ribben die je op zich goed kunt zien zitten. Wat gaat beter 2x frezen of in een keer met een langere frees. Kan het maar een keer verprutsen dus vandaar mijn vraag.

2e gaat over het verlengen.

optie a daar een mof van waterdichte stof aan te zetten en zo toch het grootzeil opgerold te kunnen vervoeren. Heb je een nette kist als we met de kids met de laser op pad gaan of
optie b van dezelfde plaat (die ik gelukkig nog over heb gehouden) een inzetbak lassen(?) die ik in het 40x40 gat kan zetten.

Iemand ervaring met lassen van dat spul. Is dat goed zelf te doen?
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 14:16 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

polypropyleen - goed te frezen - zelf lassen? 16 apr 2021 14:17 #1274286

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet wel dat polypropyleen juist het gemakkelijkst te lassen is van de lasbare kunststoffen.
Er staan ook diverse handleidingen op Youtube , bijv. deze.

Frezen zou wel een lastiger kunenn zijn omdat het spul makklijk kan smelten bij hoge toerentallen van een frees.
Ad
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 14:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

polypropyleen - goed te frezen - zelf lassen? 16 apr 2021 15:56 #1274314

Polyprop laat zich uitstekend lassen als je de juiste apparatuur hebt. Heb dat ooit geleerd toen ik bij een kunstverwerkend bedrijf werkte. Snel onder de knie.

Frezen gaat ook prima, maar vraagt inderdaad wel wat voorzichtigheid. ik kan me niet meer herinneren of we daar speciale frezen voor hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

polypropyleen - goed te frezen - zelf lassen? 16 apr 2021 17:45 #1274342

Kunststof frezen; of netjes, of met een botte frees op max toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl