Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd voor kleine reparaties

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 17:04 #1329729

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Het is tijd voor wat onderhoud aan de boot, waarbij ik een aantal epoxy klusjes op mijn lijstje heb staan.
Aangezien ik hier nog bitter weinig ervaring mee heb, vraag ik toch wat advies..

Plek 1: Op de hoek van de spiegel zit slijtschade, zie de foto's



Is het afdoende om dit met gelcoat af te werken? Of moet ik gelcoat meer zien als verf, en moet er hier eerst geplamuurd worden?

Plek 2: De mastvoet is ooit eens verstevigd, maar de (polyester?) afwerking laat los. (net als de verf erop)

Ik heb hier al even met een tang wat stukken af getrokken, om te kijken hoe vast het nog zit. Het opstaande lijkt her en der los te komen. Datgene dat aan het dek vastzit, zit nog muurvast. Wat is slim? De gehele reparatie verwijderen, en opnieuw doen met glasmatten en epoxy? Of alleen de losse delen verwijderen en daarna weer lokaal repareren? (De ondersteunende houten plaat is nog keihard, die wil ik laten zitten).

Alle advies is welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 17:44 #1329734

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Eerste schade begrijp ik niet goed :unsure: kan er niet veel van maken. Is het geschaafd?

Geval 2 zou ik grondig aanpakken en opnieuw met epoxy doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 17:52 #1329737

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik zou de mastvoet ook helemaal verwijderen en opnieuw beginnen. En dan met epoxy, of vinylester. Geen polyester gebruiken. Polyester hecht slecht op polyester. Dat is een heel technisch en chemisch verhaal.
Epoxy heeft de beste papieren qua hechting, vinylester is wat vergevingsgezinder qua temperatuur en mengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 17:57 #1329740

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Ilex schreef :
Eerste schade begrijp ik niet goed :unsure: kan er niet veel van maken. Is het geschaafd?

Geval 2 zou ik grondig aanpakken en opnieuw met epoxy doen.


Geval 1 zou kunnen volstaan met nieuwe topcoat laag. Gelcoat gebruik je alleen in een mal.
Lees even bijkomende intructies op bvb de site van polyestershoppers. topcoat

Geval 2 Dit zou ik inderdaad grondig aanpakken, alleen aan beginnen als je goede instructies of nog beter ervaren hulp erbij kunt krijgen.
Dit is een plaats waar sterkte en betrouwbaarheid essentieel is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 18:45 #1329747

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ilex schreef :
Eerste schade begrijp ik niet goed :unsure: kan er niet veel van maken. Is het geschaafd?
Ja, tijdens een storm is een landvast gebroken, waarna de boot tegen de zijlijn van de box heeft liggen schuren.

Bij de mast is de boel constructief nog in orde, ik heb met een schroevendraaier in het hout(?) proberen te prikken, dat is keihard. Voor zover ik het zie, is de laag met afbladderende verf met name een beschermingslaag / afwerkingslaag. (En uiteraard wil ik die wel goed in orde hebben, zodat de rest ook goed in orde blijft)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 20:03 #1329770

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Unster schreef :
Is het afdoende om dit met gelcoat af te werken? Of moet ik gelcoat meer zien als verf, en moet er hier eerst geplamuurd worden?
Oei, vervelende schade :( , maar er bijna geen schade dat weer netjes gerepareerd kan worden :laugh:.

Eerst even dit: aan alleen gelcoat heb je niet voldoende, het hard niet uit. Topcoat wel (=gelcoat+parafine), informeer bij aanschaf wat je precies nodig hebt.

De vraag is wat vind je belangrijk? Je kunt hier topcoat op zetten, maar dat is een klein beetje te vergelijken met verf, je dekt af, maar meer dan dat ook niet. Wil je je spiegel weer strak krijgen, dan zul je idd moeten plamuren (waarschijnlijk meer dan eens). In de basis kun je epoxyplamuur gebruiken. Daarna schuren met 240 of 320.

Wil je het écht strak krijgen, dan moet je gaan "planken". Schuurpapier op de rol kopen en een schuurlat maken, die net zo breed is als je papier en ca. 1 mrt lang. Deze lat niet te dik, zodat het met de ronding van je boot meebuigt. Daarna kun je steeds fijner opschuren: 500, 1000, 2000, 3000, 6000 en polijsten. Ook hier weer: hoe strak wil je het hebben?

Pas dan ben je aan te topcoat toe… Maar… Om topcoat goed op kleur te krijgen, da's een uitdaging. De basis is wit en je zult met pigmenten aan de als moeten (Zoek via YouTube naar BoatWorks Today en zoek zijn episodes over gelcoat op.

Het alternatief is dat je heel de romp kritisch naloopt, alle krassen ect plamuurt en er een verse laag double coat lak op je romp zet. Ook dat is een flinke klus, maar je boet komt er wel spic en span uit te zien.

Zoek via Google op dit forum naar de vele gesprekken die al hierover gevoerd zijn. Ga naar Google, voer dit in: "site:https://zeilersforum.nl/ gelcoat" en sla hard op je "enter-toets" (hoe harder, hoe beter het resultaat) :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 20:48 #1329777

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Ai dat is balen.

Wat seashore schrijft klopt.

Ter verduidelijking wellicht:
Gelcoat is polyesterhars met verdikkingsmiddel en pigment.
Net als elke polyester hars hard het niet helemaal uit als het niet luchtdicht wordt afgesloten.
Daarom is er gelcoat met parafine. Deze parafine drijft bovenop en sluit het af van de lucht.

Wel is het zo dat parafine niet ideaal is om een volgende laag goed te laten hechten. Ontvetten en Schuren dus. Dat betekent ook dat je de gelcoat iets hoger opbouwt.

Als je gelcoat neemt zonder toevoeging blijft de oppervlakte plakkerig, daarop kan je wel een volgende laag aanbrengen zonder tussentijds te schuren. Dat. kan makkelijk zijn omdat je zeker verticaal niet meteen veel dikte kan opbouwen.

Heb je gelcoat zonder parafine en wil je deze laten uitharden, bv na een aantal lagen, kun je de plek met Polyvinyl Alcohol bespuiten. 2 - 3 lagen. Even tussentijds laten drogen voor de volgende laag. (plantenspuit op nevelstand) Dat vormt een laagje plastic. Het mooie is dat met water afwassen deze laag meteen weer oplost en je verwijderen kan. Goed doen. want ook op dat laagje plastic heeft geen echte hechting met de onderlaag.

Maar als gezegd is Gelcoat op polyester basis, en polyester op oud polyester is minder sterk dan bv een epoxy (vul) middel.
Omdat topcoat ook op basis van een polyester hars is wordt deze niet aangeraden op epoxy.
Elke andere lak kan wel.

Dus je kiest of voor een reparatie op polyester basis, of epoxyvulmiddel en een lak.

Dat geldt ook voor de reparatie aan de mast.
Voor dat deel is het nodig de mast te verwijderen en eerst de slechte delen te verwijderen. Heel erg goed laten drogen!
Pas daarna kan je een reparatieplan maken.

Omdat onder de mast aan veel stress onderhevig is, heeft het sterkere middel, epoxy, de voorkeur.


Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 01 okt 2021 21:22 #1329784

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Omdat onder de mast aan veel stress onderhevig is, heeft het sterkere middel, epoxy, de voorkeur

Niet zozeer omdat het sterker zou zijn, maar wel omdat polyester slecht hecht op oud polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 02 okt 2021 11:10 #1329892

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Hi,

Die mastvoet moet idd opnieuw, dat kan veel beter.

Wat de spiegel betreft: Er wordt hier weer de gebrukelijke bullshit geplaatst over gelcoat en hechting en al die andere blabla. Vergeet het. Dit is niet moeilijk.

- Schade iets verder uitschuren met P80
- gelcoat opzetten in een aantal lagen, tot je iets dikker bent dan de originele laag
- Doekje aceton over de gelcoat om de plak weg te vegen
- Terugschuren met een hard blok tot de reparatie strookt met de rest
- Polijsten

Enige lastige is de kleur, dat is een uitdaging om helemaal gelijk te krijgen.

Ik ga me er verder niet mee bemoeien, dat wordt alleen maar irritant.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 11:11 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 07 okt 2021 07:44 #1331160

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ondertussen ben ik met bovenstaande reparaties goed op weg dankzij de diverse adviezen, waarvoor dank! Zodra het klaar is, zal ik de resultaten ook nog even posten.

Ik heb echter nog een reparatie, waarvoor ik de juiste aanpak nog niet helemaal gevonden heb. Het gaat hierbij om de bevestiging van de voorluik vergrendeling. Die zat geschroefd in een dunne wand met holle ruimte erachter. De gaten zijn echter uitgelubberd en door een vorige eigenaar al eens geprobeerd te repareren. Mijn idee was om epoxy aan te brengen om daar draad in te tappen. Ik weet echter niet goed hoe ik ervoor zorg dat de epoxy op de juiste plek uithard, zonder weg te zakken etc.



Ik dacht bv aan deels opvullen met purschuim. Na uitharden deels verwijderen, en de ontstane ruimte weer vullen met epoxy. Maar dit geeft me een heel hoog broddelwerk gevoel, dus als iemand een beter idee heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 07 okt 2021 08:00 #1331163

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Je kunt in dit geval wellicht de spons-epoxy methode gebruiken. Je knipt van een spons een stuk af wat je nét door het gat naar binnen kunt proppen. Het gat moet je daarvoor misschien wat groter maken, dat is niet erg. Doordrenk de spons met epoxyhars en prop hem met een roerhoutje of schroevendraaier gedeeltelijk naar binnen. Er blijft dus een stukje spons uitsteken. Spatel er zo veel als mogelijk nog wat van de uitgeperste epoxy achteraan zodat de spons zo veel als mogelijk verzadigd is. Na uitharden steek je het uitstekende gedeelte van de spons weg en boor je het gat wat je nodig hebt.

Als je een 'ingetapte' draad nodig hebt voor een bout kan je de bout van een dun laagje was voorzien en vervolgens in epoxyhars fixeren. Na uitharding kan je de bout er gewoon uitdraaien omdat de was voorkomt dat de epoxy aan de bout hecht. Wil je nog meer sterkte dan kan je ook een moer mee ingieten, waarbij je de moer uiteraard niet in de was zet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 okt 2021 08:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 07 okt 2021 15:03 #1331309

Hoe groot is die holle ruimte? Als het niet al te groot is, kan je het gat wat groter makende nodig is, dan ingedikte epoxy erin doen (gewoon met een plamuurmes ofzo), en daar later weer een gat in boren en dan draad tappen (of eventueel gelijk een bijv metalen bus met draad erin mee inlijmen met de epoxy)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 16 okt 2021 19:08 #1333171

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ondertussen ben ik in de afrondende fase.
Plek 1: De reparatie is niet onzichtbaar geworden (de kleur is een heel klein beetje witter), maar is niet meer storend. Het lastigste vond ik dat bij het schuren, de oorspronkelijke gelcoat iets van kleur veranderd als die geraakt wordt. Maar goed, het is een ruim 50 jaar oude gelcoat, met de bijbehorende beschadigingen her en der over de romp. (Misschien volgend jaar een plamuur en verf beurtje, misschien ook niet.. B) )




Bij de mastvoet heb ik de oude afwerking verwijderd. Dit ging uiteindelijk het beste met een powerfile. De onderliggende constructie is helemaal prima. Vervolgens heb ik nieuwe matten en epoxy aangebracht en weer verwijderd (was niet tevreden), en weer aangebracht. Ik ben niet helemaal tevreden over hoe het er uitziet, maar wel over de reparatie zelf. Misschien binnenkort nog eens een beter passend kleurtje erover heen, dat scheelt al veel.



Bij het sluitinkje van het voorluik heb ik moertjes in de holle ruimtes in de epoxy gezet. Dat zit goed vast. Voor het juist positioneren had ik de moertjes om boutjes door een stukje karton gedaan. Hiervoor had ik beter een houten plaatje gebruikt, want nu zitten de moeren iets schreef (maar de sluiting past gewoon goed).

Ook heb ik nog een metertje stootlijst vervangen en nog wat kleinere reparatie en onderhoud acties her en der gedaan. Nu het roer nog even over handen nemen, en dan kan die weer te water. Kijk er nu al naar uit :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 16 okt 2021 22:10 #1333199

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ik vind het knap uitgevoerd!! Mag je trots op zijn. En een voorbeeld van de goede kanten van een forum als dit B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd voor kleine reparaties 17 okt 2021 05:44 #1333208

Het ziet er inderdaad erg netjes uit! Mooi gedaan!
Het exact op kleur namaken van de gelcoat is een vak, volgens mij. En als inderdaad de omliggende coat verkleurt bij schuren wordt het wel erg lastig. Mogelijk zou polijsten (van de hele romp) dat kunnen oplossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl