Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 09:01 #1361545

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik ben bezig mijn boot voor te bereiden voor een Coppercoat behandeling. Daar is ook een projectdraadje over. Maar voor vragen is dit misschien een beter draadje.

Ik denk niet dat de omstandigheden vóór 9 april nog zo warden dat ik de klus zonder de natuur een handje te helpen voor elkaar krijg. Ik wil dus een rokje of tentje bouwen onder de boot.

Eert om de kiel heen, Die wordt in de ZF Primer, dan geplamuurd (ook van De IJssel) en dan in de HB coating gezet. Ik heb natuurlijk de product bladen al gelezen maar toch nog een aantal vragen.

Hoe dicht moet deze tent zijn en welk materiaal raden jullie aan? Want er zal voor droging ook enige ventilatie nodig zijn lijkt mij (dat noemt de fabrikant van Coppercoat ook op zijn site, die houd dus ook de mogelijkheid van een tent open)

De omstandigheden zijn nu: tussen de 3 en 6 graden en meer dan 85% luchtvochtigheid, kan 'snachts afkoelen naar 1 á 2 graden. Ik heb nodig: Voor de primer minimaal 5 graden en minder dan 80% Luchtvochtigheid.

In mijn hal gaat de stroom er na 21 u af en gaat er pas weer om 8 uur op. De kiel (en de romp) zal dus 's nachts (flink)
afkoelen. Ik beschik over een elektrische kachel (kan er nog één lenen) en een Maeco droger. Overigens is de havenmeester zeer behulpzaam en denkt graag mee, maar hier wordt denk ik niet van afgeweken.

Is het voldoende om de omstandigheden op het moment van aanbrengen op het gewenste niveau te hebben, of moet dat gedurende het hele proces van droging zo blijven? En geldt dit voor elk materiaal dat ik wil gebruiken? dus de primer, de plamuur en de coating?

Ik wil er 3 lagen HB coating op zetten. Hoe reken ik dan de tijd tussen de lagen uit als de temperatuur zo sterk schommelt?

En misschien een gekke vraag, maar moet ik de epoxy buiten of binnen de tent zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 10:12 #1361561

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Meten is weten.
Als je net na het openen en opstarten van de loods binnenkunt en de temperatuur van je onderwaterschip of kiel kunt meten heb je een betere indruk.
Als ik me niet vergis herneemt epoxy zijn harding als het na een koude periode terug warm genoeg wordt. ( maar beter even navragen voor de zekerheid ).
Toen ik mijn onderwaterschip geschraapt heb, en dan met epoxy en ZF en HB coatings aan de slag ging wat de temperatuur ook een ding. Maar ik stond buiten. Uiteindelijk was ik pas begin mei klaar om terug in het water te kunnen.

De firma Polyesterschoppen zegt dat je steeds met vragen hen kunt contacteren. Zou de proef op de som doen en even bellen voor jou specifieke vragen. Of hen een mailtje sturen.

Mijn ervaring is dat ze snel antwoorden en de producten bij hen snel geleverd worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 10:21 #1361562

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Wat betreft tentjes.
Daar heb ik geen ervaring mee, maar mijn idee is dat een dik plastic zeil dat op 1/2 mtr rond het te behandelende deel gespannen en een 1000W heater als snel een temperatuur van 20 graden kan opleveren in een gesloten loods. ( zelfs al is de temperatuur in de loods maar 10 graden ).
Volledig dicht zal erg moeilijk zijn, dus voldoende ventilatie zal meestal geen probleem zijn.
Wel zal de romp en zeker de kiel moeten opwarmen en dat kan wel even duren.
Meestal zal je pas na de middag aan de slag kunnen met Epoxy en/of Coatings.
De voormiddag voor verwarmen en schuren.
Best de epoxy en coatings op kamertemperatuur brengen of houden ( 18 tot 20 graden ) vanaf 24 hr voor gebruik tot je gaat werken. ( thuis op temperatuur brengen en in de wagen goed ingepakt houden kan ook. )
Vraag dit eventueel ook even aan de firma voor bevestiging dat dit een goed plan is.
Succes !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 11:20 #1361576

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Hallo Tony,

Bedankt voor je antwoorden. Polystershoppen benaderen lijkt mij idd een goed idee. De Epoxy thuis en niet op de boot bewaren ook een goed plan. Mijn gevoel zegt mij ook dat het geen goed idee is om een te groot verschil tussen de epoxy en de grondlaag te hebben. En dat een gietijzeren kiel nog weer lastiger warm te maken is dan een polyester romp. Ik kreeg een goede tip van Holtere over een IR kachel, maar ook dan gaat het om enkele uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 11:48 #1361582

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Hier in de buurt zeggen ze weleens dat je stront niet door een afvoerputje moet duwen.
Dat gaat wel maar het is een vies klusje.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je de kans loopt dat je de elementen een beetje teveel wilt dwingen naar jouw keurslijf. Teleurstelling ligt dan op de loer. Neem de tijd en verwerk het wanneer het kan.
Epoxy kan best koud verwerkt en het hardt ook nog wel uit. Duurt dat lang dan verdampt de harder uit het oppervlak en blijft er een vettige laag achter. Allemaal best te verhelpen maar het schiet allemaal niet zo op. Zoek de uitersten dus ook niet op.
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 11:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 13:06 #1361610

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
De tent hoeft niet geventileerd te worden omdat epoxy en andere twee componenten harsen uitharden en niet drogen, waarvoor ventilatie nodig is. Als je in een ongeventileerde ruimte werkt met dit soort stoffen wel een goed dampmasker dragen want epoxy heeft wel een geur. Niet zo erg als polyester gelukkig, is mijn ervaring. Ik geef epoxy bij de huidige temperatuur in mijn garage van 5 gr C twee keer 24 uur de tijd om goed uit te harden. Ik zou dus in de buitenlucht maar voorzichtig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 13:43 #1361627

Watergedragen epoxy dampt toch wel uit lijkt mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 14:33 #1361640

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Jerry: Ik werk niet in de buitenlucht, maar in een (onverwarmde) hal

@Nachtvlinder: De epoxy van de Coppercoat is inderdaad watergedragen. Maar die van de ZF primer, de plamuur en de HB coating niet.

Dit wordt de volgorde:

Kiel roestplekken kaal halen
Den IJssel Zf Primer op de kale plekken;
Den Ijssel Variopox plamuur op de Kiel en twee plekjes op de romp
Den IJssel HB coating (drie lagen) op de romp en kiel
Coppercoat op romp en kiel

@ Holtere, ik begrijp je opmerkingen en als het niet kan, dan kan het niet. Ik heb zo goed als nul ervaring met epoxy, van Noballast begreep ik dat een tentje bouwen mogelijk zo moeten zijn. Het is mijn plan een zo stabiel mogelijke periode op te zoeken met temperaturen ruim boven nul graden en op te warmen tot 5 á 8 graden en tussen de 70 en 75 % luchtvochtigheid voor de primer, plamuur en coating.
Het probleem is alleen dat de maand februari vaak heel koud en nat is.

Ik schijn ook nog rekening te moeten houden met het dauwpunt, maar dat zou ondervangen moeten zijn door het werk onder een klimaat gecontroleerde tent uit te voeren.
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 14:36 door Bert65. Reden: taalfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 14:43 #1361642

Maar als je om 8:00 er bent, heaters aan, 2 uur tentje en kiel lekker laten opwarmen.

Daarna epoxy erop smeren. 10:00 dus.
11:00 klaar.

En tot 21:00 daar blijven en met heaters zorgen dat temperatuur 20 graden blijft.

Dan kan de epoxy 10 uur uitharden met 20 graden, dat lijkt me helemaal prima...

Gewoon genoeg drinken en eten meenemen in de loods (heaters alleen laten lijkt me niet zo slim)
Of ff afwisselen met een maat ofzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 15:00 #1361648

Je krijgt in die korte periode de lucht wel ietwat warmer, maar niet je romp. Dus zodra je de epoxy aanbrengt koelt die af en wordt taai en zal stoppen met uitharden.

Lukt het om ook de binnenkant van je boot goed warm te stoken? Dus alles afsluiten, ventilatoren erin en kachel aan? Daar kun je een paar dagen van tevoren mee beginnen en dat scheelt misschien nét een beetje in oppervlakte temperatuur.

Heb net een tentje gebouwd in mijn werkplaats om polyester uit te laten harden. Een boeg van een RIB warmstoken gaat prima met 750W, ik schat naar een graad of 25. Maar ik kon de lucht erg mooi over het oppervlak laten stromen.

Ik wil die RIB erg graag afmaken maar ook dit 8 meter bootje krijg ik niet op warmte met een tent en een normaal verwarmingsvermogen. Klein (1 meter bij 1 meter) oppervlak ging prima. Groter ga ik niet aandurven.

Is het een optie om het te testen? Dus een dagje warmstoken en dan met een infrarood thermometer de temperatuur van de oppervlakte te meten. Zonder meting is de kans op mislukken erg groot + een absolute rotklus om het weer in orde te maken. Bij mijn boeg heb ik de gok gewaagd omdat ik de nieuwe rand er eenvoudig vanaf kon slijpen als het misgaat.

Een paar fleece dekens op het plastic scheelden enorm in het afkoelen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 21 jan 2022 15:01 #1361649

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Ik heb wel eens een tentje gemaakt en dan blijft de warmte idd een stuk beter hangen. Dan hoef je zelfs met huidig weerbericht weinig bij te verwarmen om bij die 5 graden te blijven. Als je 's ochtends begint, hou je de boel wel al snel op >5 graden met een klein kacheltje of zelfs zonder. Wel even wachten tot je boot ook wat is opgewarmd. En dan gaat het ook na 21:00 wel goed komen. Met grondverf komt het wel wat minder kritisch dan bij vloeiverf zoals doublecoat. Dan wil je echt alles perfect hebben: temp van verf, boot en omgeving. Met epoxies heb ik ook wel eens de epoxy zelf voor aanbrengen tot 20-25 graden verwarmd om de droging wat te versnellen.


Als je elke dag een laag doet, heb je aan 5 graden al genoeg he. Mijn HB coating heb ik in een december aangebracht met elke dag 1 laag. Die zit nog steeds.

Voor lamineer werk heb wel eens een elec. kacheltje een nacht IN de boot gezet zodat het binnen lekker warm werd en de huid van binnenuit wat warmer bleef. Toen bleef ik er wel slapen vanwege de kachel. En het was toch al warm :P maar dat gaat bij jou niet.

Met winterepoxy buiten heb ik wel eens een mindere ervaring gehad toen de nacht onverwacht toch onder de 5 graden dook. Die bleef nog heel lang plakkerig. Maar die HB coating is om 21h allang stofdroog en al aardig op weg met doorharding.

Bij coppercoat zou ik wel wat hogere temp willen. Het komt qua uitharding uiteindelijk ook wel goed zonder maar je moet dan te lang wachten tussen de lagen waardoor je het misschien niet in 1 dag af krijgt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2022 15:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 22 jan 2022 13:21 #1361889

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Zou landbouwplastic sterk genoeg zijn? Om om de boot heen te plaatsen, zeg maar van af de voetband.

www.foliegigant.nl/artikel/136...griplast-4-x-25.html



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 22 jan 2022 13:24 #1361890

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Philip, bedank voor je duidelijke antwoord. Daar krijg ik wel wat meer hoop van.

Heb je bij HB coating bij het verwerken 5 graden nodig, of geldt dat ook voor de periode daarna. Bijvoorbeeld tijdens het verwerken aan het eind van de ochtend is het zes graden, maar ''s nachts daalt het naar drie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 22 jan 2022 13:26 #1361891

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Sorry, ik had je post beter moeten lezen, je geeft aan dat het tegen 21h al stofdroog is en aan het doorharden.

Dan gaan we stug op de ingeslagen weg verder.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 22 jan 2022 20:57 #1362016

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Bert,
Ik krijg ook een beetje het idee dat je nog erg vroeg al bezig bent met het onder controle krijgen van iets wat zich vanzelf gaat regelen. In maart zijn er vollop dagen met temperaturen ruim boven de 10 tot 15 graden. Boven de 20 komt ook vaak voor. Ik zou me er nu nog lang niet druk over maken.

Dat gezegd hebbende: een tent of rok om je boot is geen gek idee. Is het niet voor de temperatuur dan wel vanwege tocht. Ondanks dat je binnen staan wil je daar wel controle over. Zelfs, of juist bij wat hogere temperaturen. Kijk eens bij de Action. Volgens mij hebben ze daar afdekzeilen voor een prikkie. 4x 4 en ik meen ook 4x6. Dan kan je aan je voetlijst vastzetten met tiewraps. Rijtje bakstenen er bij om ze niet zo te laten flapperen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 22 jan 2022 22:00 #1362031

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank je wel Koko, dat is ook een mooi bericht. Je hebt vast gelijk. Even iets meer rust 'in de tent'

Ik ga in ieder geval verder met het tot het laatste stukje kaal maken van de romp. De laatste stukjes kosten de meeste tijd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 24 jan 2022 16:39 #1362555

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ik werk al een hele tijd met hout / epoxy onder een tent. Dat bevalt mij in elk geval veel beter dan zonder tent!
In mijn ervaring gaat het doorgaans prima met winter epoxy tot een graad of 7 overdag mits deze overdag enige tijd vóór kan harden en het 's-nachts niet (al te veel /lang) vriest. Als ik het spul 's-avonds opbreng dan zie je dat hij soms zichtbare schade oploopt van neerslaande damp op de koude boot (dauwpunt werd dus overschreden). De epoxy wordt dan niet mooi doorzichtig maar hardt melkachtig uit in plekken en verliest veel kracht. Dat betekent dat je die plekken dan weer onderhanden moet nemen met alle gevolgen van dien. Het laagje amine dat achterblijft na uitharding is vervelend maar niet echt een probleem, tenzij je eroverheen gaat lamineren of schuren zonder het eerst schoon te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 25 jan 2022 12:06 #1362800

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Vooral een zware kiel, van vaak duizenden kilo's, warmt maar heel langzaam op. Dus dat blijft kritisch bij koude nachten ook al warmt de buitentemperatuur overdag voldoende op. De temperatuur van de kiel zal waarschijnlijk een klein beetje heen en weer schommelen rondom de gemiddelde dag/nacht temperatuur over 24h.

Van die traagheid kun je misschien ook goed gebruik maken door de dag voordat je begint de kiel in een tentje goed door en door op te warmen. Als je de kiel dan 's avonds inpakt/isoleer met oude dekens en bubbelfolie oid dan verwacht ik dat de temperatuur de volgende ochtend nog steeds voldoende is om snel te kunnen beginnen. Zodat je op één dag ook lekker op kunt schieten.
Laatst bewerkt: 25 jan 2022 15:22 door nicos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 25 jan 2022 16:02 #1362878

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@Nicos: Kijk, dat zijn nog eens bruikbare adviezen. Vooral omdat de stroom er dus af gaat. Ik zal eens kijken wat ik aan isolatiemateriaal in huis heb.

Een soort warme kruik dus (of omgekeerde theemuts) Uit mijn hoofd is de kiel iets van 1100 kg, dus dat zou best eens kunnen helpen.

@DennisMe; ik ga geen specifieke winterepoxy gebruiken maar producten van De Ijssel. Die vragen om 5 graden en een luchtvochtigheid van 80%.

Ik schijn ook nog rekening te moeten houden met het dauwpunt, maar daar moet ik mij eerst even in verdiepen. Ik heb nog niet heel veel ervaring in het werken met epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 25 jan 2022 16:32 #1362890

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Het grootste risico is te koud en te vochtig, resultaat extra schuurwerk omdat de boel wit uitslaat, door amino blush heb je ook nog eens slechte hechting van de volgende laag.

Zou wachten tot het boven de 10 graden blijft anders heb je vooral dubbel werk en verspilde epoxy

Alle voorbereiding kan natuurlijk wel.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 26 jan 2022 09:50 #1363098

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@fer2nand; om te beginnen, gefeliciteerd met je nieuwe schip. Ik moet bekennen dat ik vaak naar de plaatjes gekeken heb. Wat een werk! Daar is dit helemaal niks bij.

Wat betreft je opmerking; Ik begin daar ook steeds meer in te geloven. Er bestaat in onze haven een 14 dagen regeling (je mag dan nog 14 dagen in de loods staan na 9 april) Ik ga daar maar een beroep op doen, denk ik.

Mochten er toch in februari (waarschijnlijk niet) of maart (grotere kans) nog hele mooie dagen aankomen, dan ben ik er klaar voor. Als je zo weinig ervaring hebt als ik moet je misschien niet gaan gokken met de omstandigheden. Het afbreukrisico is groot (en duur)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gecontroleerde omstandigheden epoxywerk onder boot 26 jan 2022 11:17 #1363118

Mijn recept 2 jaar geleden om te bepalen of met epoxy (in mijn geval Interprotect) in de weer kon op gietijzer:

Benodigdheden:
  • IR temperatuur pistool
  • Weer app op telefoon met vochtigheid en dauwpunt

Vandaag willen werken met epoxy? Dan:
  1. Komt er neerslag? -> morgen volgende poging...
  2. Voorspelde temperatuur komt niet hoger dan minimum temperatuur benodigd voor de epoxy? -> morgen volgende poging...
  3. Dauwpunt hoger dan minimale temperatuur benodigd voor de epoxy? -> morgen volgende poging...
  4. Oppervlaktetemperatuur (IR pistool) lager dan minimum temperatuur benodigd voor de epoxy? -> later die dag nogmaals meten...
  5. Oppervlaktetemperatuur (IR pistool) hoger dan minimum temperatuur benodigd voor de epoxy? -> Epoxy werk kan starten! Have fun!

Met het IR pistool meet ik meerdere keren in de ochtend of de condities goed genoeg zijn om met epoxy te gaan werken. Direct als de condities worden gehaald, schat ik of er lang genoeg aan de condities voldaan gaat worden om een laag epoxy aan te brengen en voldoende te laten uitharden. Is er te weinig tijd, dan sla ik die dag liever over.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl