Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spant reparatie

Spant reparatie 02 apr 2022 08:03 #1380830

blauweaaf schreef :
Helaas lijken die powerfiles overal uitverkocht. Er zijn meer mensen hun spant aan het repareren.

Karwei Arnhem IJsseloord heeft er 4 op voorraad.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 02 apr 2022 20:14 #1381006

Dank Noballast! Het kwam net iets te laat, want ik had me net met een paar schuurmachines, plastic, tape, een overall en nog het een en ander bij de boot geinstalleerd. Gelukkig ging het ook best goed met een gewone bandschuurmachine in combinatie met een kleine driehoek-schuurmachine, geen idee hoe zo'n ding heet.
Op de werf in Arnhem vonden ze dat ik eerst alles moest schuren omdat pas daarna bepaald kon worden wat er moest gebeuren. Braaf gedaan en voor zover ik het kan beoordelen, valt de schade in de huid mee. De witte lijn door het spant loopt misschien een centimetertje in de huid door om te eindigen in een iets bredere, maar niet zo erg ogende schade. Maar misschien dat jullie daar anders over denken. Zie de foto's.

Het belangrijkste lijkt me nu nadenken over het verhaal van @JRomkes
1. met hars + aerosil de 90 graden hoek ronder maken
2. 450 grams biax wisselend over 45 graden: hoe veel lagen?
3. 4 a 5 300 grams uni band: alleen over het vlakke deel van het spant
4. 450 grams biax wisselend over 45 graden: opnieuw, hoe veel lagen?
Bij verschillende lagen over elkaar, Elke laag iets groter?








Ik heb nog een paar vragen:
- Hek ik zo diep genoeg geschuurd, of moet het echt tot op het glasweefsel?
- Ik stel me voor dat ik de binnenkant van de boot ontstof door met een nat lapje af te nemen. Goed idee, of liever niet met water, maar iets anders?
- Moet ik dit oppervlak verder nog behandelen voordat ik er epoxy opsmeer?
- Wat doe ik met de schroefgaten? Kan ik die redden, of smeer ik het dicht en boor ik nieuwe? Met het risico dat ik net half in een oud gat terecht kom...


@Ton Mitz, nee een Jantar heeft standaard maar 1 trekstang per kant. ik weet wel dat dat soms is omgebouwd naar 2. Wellicht van de Sportina gecopieerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 02 apr 2022 20:52 #1381013

Zoveel mensen zoveel meningen, en ik begin net met epoxy ervaring. Maar het lijkt mee te vallen!
Al vraag je af waardoor er spanning was, die de kerf barst heeft veroorzaakt.

Onderste foto: linkerkant boven: dan bruin moet ook weg.
- 1 laag 450 biax geeft ~0,5 mm laminaatdikte
- die bestaande scheur moet je dieper uitslijpen, in V vorm
- ontstoffen met water is ok, voordat je met epoxy aan de gang gaat heb ik een voorkeur voor een lapje aceton er over.

Ik zie alleen schade in dat scheurtje, maar daar moet je dieper in, je moet hem groter maken. Lamellenschijf of powerfile. Maar ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen dit gezien te hebben.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 02 apr 2022 21:10 #1381016

Die 450 biax is in 45/45 uitvoering. Dus niet kruislings maar recht erop lamineren. Je moet veel dieper naar beneden, of was dit schuurwetk een proefje en ben je dat nog van plan? De UD zou ik rondom op het spant doen. Ontstoffen met de stofzuiger en daarna met ontvetter. Aerosill fillet nat in nat aanbrengen. Viscositeit dikker dan pindakaas. Over de verse met 25mm pvc buis afgestreken fillet 2x strookje 450gram 45/45 biax leggen, peelply erop en de volgende dag verder gaan met de rest van het laminaat. Afwerken met peelply. Dikte naar onder toe verminderen. Trage harder gebruiken.


Edit: o ja, die schroefgaten. Passende draadeinden inschroeven (of bout zonder kop) wat invetten met vaseline o.i.d. (alleen uiterste puntje wat erin geschroefd wordt) puntje/afronding aan andere eind vijlen zodat laminaat er niet aan blijft haken bij aanbrengen. Het laminaat door het draadeind duwen tijdens het lamineren. Peelply ruim uitsparen rond die draadeinden en met korte stukjes opvullen. Twee moeren opdraaien. Na uitharden kun je de draadeinden er met de moeren weer uitdraaien en hou je de schroefgaten weer over. Niet te lang mee wachten, max de volgende dag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2022 21:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 07:06 #1381048

Ha ha, nee ik dacht dat het schuren zo klaar was! Ik dacht dat de versterking over de barst heen kwam te liggen. Maar ik moet dus de barst openen, begrijp ik dat goed? Maar hoe diep dan en in wat voor vorm?
Ik denk dat het spant hol is. Als ik de lamellenschijf erop zet, ben ik er denk ik zo doorheen en kom ik dus dus in die holte aan. Is het de bedoeling dat ik een diepe V in het spant maak die bijna tot op de huid van de romp komt? Zo ja, wat moet dan ongeveer de hoek van de V zijn?
Of moet ik sowieso alles wat ik nu kaal gemaakt heb, dieper uitschuren, tot op de glasvezels?

Dank voor de uitleg over de afronding van de 90 graden hoek, over de UD en over de schroefgaten. Dat is me duidelijk geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 07:08 #1381050

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Je bent goed bezig! Eindelijk iemand met een vraag en serieus omgaat met de antwoorden. Dat zien we ook wel eens anders.

Je legt liefst klein op groot. Dus groot beginnen en dan kleinere stukjes. Het weefsel dat je gebruikt laat zich niet heel goed vouwen zeg maar. Als je klein begint heb je elk groter lapje een klein vouwtje, randje dat je moet overbruggen. Op die overbrugging ontstaat een klein streepje waar het volgende laagje niet goed pakt en dus een verzwakking.
Leg je klein op grotere ondergrond dan heb je die overbrugging/overlapping niet en bouw je het laminaat in optimale sterkte op. Daarom hoeken, zowel binnen- als buiten hoeken eerst een ruime ronding geven met een fillet.

Knippen van lapjes op de goede maat gaat makkelijker als je het op bakpapier legt, daar op benat met epoxy en dan uitknipt. Je kan het bakpapier dan laten zitten als backingpapier zoals bij stickervellen. Dan het lapje aanbrengen en het bakpapier er af halen en het lapje vastwerken door tamponneren met een kwast.
Laatst bewerkt: 03 apr 2022 07:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:02 #1381073

Die scheur diep uitslijpen brengt niets behalve een verse ondergrond. Dat is goed maar hoeft niet zo diep. Net wijd genoeg maken om er wat aerosill epoxy in te krijgen. Het vullen van de naad is nodig voor een vlakke ondergrond, geldt ook voor andere oneffenheden. Het terugbrengen van de structurele sterkte doet het laminaat wat je erop aanbrengt. Daarmee komt er weer verband in het spant.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:47 #1381092

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Ik zou het gebied nog een stuk uitbreiden naar boven en beneden langs het spant. Daarmee versterk je deze over een groter deel en het is nu relatief een kleine moeite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:54 #1381094

Oke, dat is geruststellend. Ik hoef dus geen gapend gat te maken. Ik realiseerde me ook al dat ik dan op de metalen plaat zou stuiten.
@Noballast: kan je dat ook in millimeters uitdrukken? Zoals ik het nu lees, denk ik aan een paar millimeter diep (ongeveer tot op het metaal) en ongeveer even breed, in een afgeronde V-vorm, en dan helemaal rondom het spant. Dat vul ik dan op met aerosill epoxy waar vervolgens de biax overheen gaat. Zoiets?

Als ik het goed zie zijn jullie het niet helemaal eens over de volgorde van verschillende lapjes. @JRomkes begint met klein en gaat naar groter, terwijl @koko met groot begint en naar kleiner gaat. Daar moet ik dus nog zelf een knoop in doorhakken. :)
De truuk met het bakpapier ga ik zeker proberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:56 #1381095

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
blauweaaf schreef :
- Heb ik zo diep genoeg geschuurd, of moet het echt tot op het glasweefsel?
Meer dan voldoende, je zit al op het glas; als je met epoxy gaat lamineren, had er best wat gelcoat over kunnen blijven. Op de plek waar het spant gescheurd is (witte lijn) iets uitslijpen om de constructie opnieuw op te bouwen. Eigenlijk wil je geen wit laminaat zien, dit is gedelamineerd en waardeloos. Ik zou de lijmflens op de romp helemaal wegslijpen (bij de barst dan), want de lijmverbinding is op die plek waarschijnlijk ook los (even testen met een mesje of plamuurmes, als je die er tussen kunt steken, alles verwijderen.

blauweaaf schreef :
- Ik stel me voor dat ik de binnenkant van de boot ontstof door met een nat lapje af te nemen. Goed idee, of liever niet met water, maar iets anders?
Je mag de hele boot met water afnemen, behalve de plek waar je wilt lamineren. Die neem je af met aceton.

blauweaaf schreef :
- Moet ik dit oppervlak verder nog behandelen voordat ik er epoxy opsmeer?
Zie boven ;)

blauweaaf schreef :
- Wat doe ik met de schroefgaten? Kan ik die redden, of smeer ik het dicht en boor ik nieuwe? Met het risico dat ik net half in een oud gat terecht kom...
Boutje indraaien met vet/vaseline, zoals NB al zegt. Daarna aftapen en naderhand 'uitgraven', dan kom je weer netjes in de oude gaten uit. Wel een beetje uitkijken met de opbouw van je laminaat, je wordt dikker, dus de trekstang zal iets minder makkelijk passen.

Goed bezig, trouwens. En voor de volledigheid: Afgaande op je foto's is alleen het spant gebroken (witte lijn) inclusief de lijmflens op de romp. De romp zelf lijkt niks mis mee.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 apr 2022 08:59 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:57 #1381096

@WaterMaat: Dat heb ik me ook afgevraagd. Hoe ver ik moest gaan. Hotsnail had het over 10/15 cm en daar zit ik al ruim overheen geloof ik. Ik zal het eens opmeten. Naar boven en naar beneden toe wordt wel steeds lastiger omdat ik er met de schuurmachine niet meer goed bijkan.
Laatst bewerkt: 03 apr 2022 08:58 door blauweaaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 08:59 #1381097

Neem van mij maar aan dat ook JRomkes van groot naar klein wil lamineren ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 09:04 #1381098

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
blauweaaf schreef :
@WaterMaat: Dat heb ik me ook afgevraagd. Hoe ver ik moest gaan. Hotsnail had het over 10/15 cm en daar zit ik al ruim overheen geloof ik. Ik zal het eens opmeten. Naar boven en naar beneden toe wordt wel steeds lastiger omdat ik er met de schuurmachine niet meer goed bijkan.

Groot zat, je hoeft eigenlijk alleen de bevestiging van je trekstang te repareren en te versterken, niet meer doen dan strikt nodig, niks repareren dat niet stuk is... ;)

Ik zou wel de randen wat netter maken, je wilt een mooi, rechthoekig werkvlak, dat kan je later ook wat netter afwerken
Plak een stukje tape waar je wilt eindigen en werk tegen dat stuk tape aan, dan kom je het dichtst in de buurt van 'recht'.


A propos; ik zie nu nog je vraag tav het laminaat. Dit is een 21 voeter en er zit al laminaat wat je repareert. Die UD is een goed idee, maar geeft wel meteen extra dikte. Ik zou vooral zorgen dat het bestaande spant beter aan de romp zit, want dat is waarschijnlijk de oorzaak dat het is gebroken

- 2x 450 biax 'over de hele'
- max 3 lagen UD op het spant (is bijna een kilo glas per m2!)
- 2x 450 biax 'over de hele'

Dan moet jij je best wel doen om dat nog weer kapot te krijgen...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 apr 2022 09:10 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 09:05 #1381099

Oke, van groot naar klein! Zal ik doen. Dat had ik kennelijk verkeerd begrepen.

@Arent, de lijmflens? Dat is voor mij een nieuw begrip. Ik weet dan ook niet zo goed waar ik een mesje tussen moet zetten. Bedoel je op de plek waar de structuur langs een hele lijn een beetje merkwaardig is, op zo'n 10cm links en rechts van het spant? Ik vroeg me al af wat dat was. Maar die structuur is een heel stuk boven en onder de scheur nog steeds gek. Bedoel je dat ik dat allemaal moet loshalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 09:17 #1381105

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
blauweaaf schreef :

@Arent, de lijmflens? Dat is voor mij een nieuw begrip. Ik weet dan ook niet zo goed waar ik een mesje tussen moet zetten. Bedoel je op de plek waar de structuur langs een hele lijn een beetje merkwaardig is, op zo'n 10cm links en rechts van het spant? Ik vroeg me al af wat dat was. Maar die structuur is een heel stuk boven en onder de scheur nog steeds gek. Bedoel je dat ik dat allemaal moet loshalen?




Die gekke rand naast het spant is onderdeel van het spant. Dit is apart gemaakt en tegen de romp gelijmd met die 'flens', de lijmflens. Omdat de breuk doorloopt in die flens, ga ik er van uit, dat de lijmverbinding ook stuk is. Als je nu een mesje of een plamuurmes langs die rand haalt, kan je dat er waarschijnlijk onderdoor steken bij die breuk. Als dat zo is, dan zou ik daar alles wegslijpen, totdat je een harde lijmverbinding hebt (een stukje naar boven/beneden).

Bij dit soort reparaties bouw je een heel nieuw laminaat op en daar kan je weinig aan verkeerd doen, maar je moet wel zorgen dat alle losse en kapotte troep weg is, voordat je aan het nieuwe begint, dat is het belangrijkste deel van je voorbereiding.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 apr 2022 09:18 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 10:09 #1381116

Goed nieuws over de lijmflens. Die zit nog heel vast, ik krijg er zeker geen mesje onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 10:19 #1381119

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1395
Wat je misschien ook kunt overwegen is om de stang te verlengen en een nieuw aangrijppunt op het spant te maken. Dat hoeft nog niet eens veel te zijn, je kunt er net onder al terecht.
Daar is het polyester nog onbeschadigd.
Mijn idee zou zijn om dan een langere metalen plaat er achter aan te brengen (van boven af invoeren en over een grotere lengte op meerdere plaatsen vastbouten.
Op deze manier hoef je niet constructie technisch met polyester aan de gang.
Tevens ook even aan de andere zijde kijken hoe het daar gesteld is.
Succes
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 17:58 #1381217

Ja, daar heb ik ook eerst aan gedacht. Omdat ik opzag tegen het epoxy-werk. Maar ik kon niet bedenken hoe ik die verlengde metalen strip vast zou kunnen krijgen. Dus nu toch maar epoxy-en. Ik vind het eigenlijk wel leuk, althans het schuurwerk tot nu toe. Morgen komt het serieuzere werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 19:11 #1381236

Ik heb nog één vraag, als het nog mag.
Kan ik alles nat in nat doen, of moet ik laten drogen:
- na het aanbrengen van de fillet
- tussen de verschillende legsels
?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 03 apr 2022 21:11 #1381249

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Nat in nat kan prima. Heb je de flens waar het spant mee aan de huid gelijmd zit al zover weg geslepen dat die zonder hoogteverschil overgaat in de huid? Het mooiste is als dat in een vloeiende lijn vanaf het spant is, maar een afschuining aan de zijkant onder iets van 30graden is ook al goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 04 apr 2022 07:04 #1381271

blauweaaf schreef :
Ik heb nog één vraag, als het nog mag.
Kan ik alles nat in nat doen, of moet ik laten drogen:
- na het aanbrengen van de fillet
- tussen de verschillende legsels
?

Je kunt nooit teveel vragen.
Alles nat in nat kan, maar kan een uitdaging zijn voor een first timer. Je kunt ook zien hoe het gaat en zelf bepalen wel of niet doorgaan. Eindig in ieder geval met peelply. (niet één lap, verdeel over kleinere stukken)
De oude flens moet indrrdaad xondrr hoogteverschil op de romp eindigen. Dat kan door schuren, door opvullen met aerosill of een combi van beiden. Dat laatste is mijn praktijk
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 04 apr 2022 07:51 #1381283

Noballast schreef :
Die scheur diep uitslijpen brengt niets behalve een verse ondergrond. Dat is goed maar hoeft niet zo diep. Net wijd genoeg maken om er wat aerosill epoxy in te krijgen. Het vullen van de naad is nodig voor een vlakke ondergrond, geldt ook voor andere oneffenheden. Het terugbrengen van de structurele sterkte doet het laminaat wat je erop aanbrengt. Daarmee komt er weer verband in het spant.

Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. De modulus van het oude laminaat is anders dan het nieuwe en zo ober een stompe scheur heen lamineren geeft kerfwerking in je nieuwe laminaat ik zou afschuinen met de bekende 1:10 hoek tot ik bijna door het spant heen was zodat er geen (grote) stompe kant meer is in de breuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 04 apr 2022 08:17 #1381291

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Ik heb het in de 2e pots al gemeld en Reed heeft het ook nog eens herhaald.
De discussie ontwikkeld zich weer in een zelfbenoemde epoxyspecialisten (er zijn uitzonderingen) gevecht om de afschuining en lapjespatronen. So be it.
Ts zou er verstandig aan doen om het aangrijpingspunt van de stalen bevestiging te vergroten bijvoorbeeld door een onderliggende stalen strip, liefst een beetje u-vormig (voor de buigvastheid) om het spant heen. Naar onderen vooral en wat naar boven.
De puntbelasting op dat spantje is te groot. Daarom breekt ie en zal die misschien weer opnieuw breken na reparatie. Neem ook de meteen het spant aan de andere kant mee.
Succes er mee!
Laatst bewerkt: 04 apr 2022 09:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 04 apr 2022 10:19 #1381328

boarderbas schreef :
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. De modulus van het oude laminaat is anders dan het nieuwe en zo ober een stompe scheur heen lamineren geeft kerfwerking in je nieuwe laminaat ik zou afschuinen met de bekende 1:10 hoek tot ik bijna door het spant heen was zodat er geen (grote) stompe kant meer is in de breuk.

Daar zit wat in, maar dan meer dan 1:10, zeg eerder 10cm haar beide kanten. Maar in mijn optiek overbodig. Met het nieuwe laminaat mask je in feite een nieuw spant met het oude als mal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spant reparatie 04 apr 2022 10:20 #1381329

holtere schreef :
Ik heb het in de 2e pots al gemeld en Reed heeft het ook nog eens herhaald.
De discussie ontwikkeld zich weer in een zelfbenoemde epoxyspecialisten (er zijn uitzonderingen) gevecht om de afschuining en lapjespatronen. So be it.
Ts zou er verstandig aan doen om het aangrijpingspunt van de stalen bevestiging te vergroten bijvoorbeeld door een onderliggende stalen strip, liefst een beetje u-vormig (voor de buigvastheid) om het spant heen. Naar onderen vooral en wat naar boven.
De puntbelasting op dat spantje is te groot. Daarom breekt ie en zal die misschien weer opnieuw breken na reparatie. Neem ook de meteen het spant aan de andere kant mee.
Succes er mee!

Als de ontwerper een tank wilde bouwen had hij dat wel vantevoren bedacht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl