Graag deel ik als scheepstimmerman mijn kennis en ervaring over hout epoxy bouw. Eerst het verschil tussen polyester en epoxy hars, polyester hars is niet dampdicht, vandaar dat vele oude polyester schepen osmose krijgen, deze worden gerepareerd met epoxy om een dampdichte laag te krijgen zodat je geen osmose meer krijgt.
Verder is het belangrijk van welke houtsoort de binnenkern is, in het verleden werd er wel is balsa hout gebruik om zo licht mogelijk een wedstrijd boot te bouwen, doordat dit een zachte houtsoort, is kan het verpulveren bij langdurige klappen bijvoorbeeld op zee, dat kan ook met een zachte schuimkern.
Met epoxy en een harde houtsoort kan alleen hooguit rond een beschadiging rot ontstaan, net zoals bij elk ander materiaal als polyester en staal, maar dit is goed en gemakkelijk te repareren.
Het is onzin dat er na 20 jaar problemen zouden ontstaan met lattenbouw ingepakt in glasmat, omdat het één sterk geheel vormt.
Een doodskleed ontstaat alleen als er polyesterhars is gebruikt of het hout niet goed droog is geweest.
Een toerboot wordt nooit gebouwd met zo’n kern omdat dat andere eisen aan worden gesteld, daar is sterkte en veiligheid belangrijk.
Een kern van red ceddar of mahonie(beide nemen bijna geen water op) in combinatie met epoxy en glasmat aan binnen en buitenkant is erg sterk en vormt 1 geheel.
Wij hebben nu 35 jaar voor ons zelf woodcore/ plakhout epoxy gebouwd en veel op zee gezeild, o.a. Rondje Atlantic, met een kolibri 900.(plakhout epoxy) en hout epoxy Puffin in de Baltics, Engeland, Frankrijk, Noorwegen.
Maar ook een oude boot, kan op deze manier gered worden, mits je de romp minstens een half jaar binnen laten drogen, nadat de romp is kaal gehaald.
Zelf hebben we een 5.5 mtr op die manier van de sloop gered en met aan beide zijde glasmat, om een sterk geheel te krijgen. Overnaads is in dit geval idd een stuk moeilijker.
We durven na 35 jaar ervaring wel te zeggen dat er geen beter materiaal is om nieuw te bouwen qua onderhoud.
Maar ook de sterkte en stijfheid van de romp is erg fijn, bij het tuigen van onze hout epoxy puffin, zei de zeilmaker dat hij nog nooit zo’n stijve sterke romp had mee gemaakt, hij hoefde de verstaging niet nog extra na te spannen, t.o.v. een stalen romp.
Dus geen koud watervrees voor dit prachtig materiaal.