Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voor en nadelen houten boot in epoxy

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 06:45 #1383160

Graag word ik bijgepraat over jullie ervaring van een houten boot die volledig in de epoxy staat. Is het echt zo duurzaam en onderhoudsvrij als soms wordt aangedragen? Wat zijn de voor en nadelen van een houten boot volledig in de epoxy. Andere relevante informatie is natuurlijk ook welkom. Ik vaar vnl op zout water.
Dank
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 06:51 door Philip1962. Reden: Taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:01 #1383164

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Hi Philip ;)

Over wat voor boot gaat het? Een overnaadsgebouwd bootje van tig jaar oud dat pas na al een hele vaarcarriere in de epoxy is gezet, is een heel ander verhaal als een plakhouten, hechthouten of woodcore bootje dat bij de bouw al in de epoxy is gezet. En alles wat er tussen in zit. Ook de omstandigheden en kunde hebben veel invloed. Het kan geweldig uitpakken en het kan ook mis gaan.

Met mijn 2 plakhouten boten niks dan lof. Door epoxy en een kleurlak is de boot inderdaad redelijk onderhoudsvrij geworden.
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 07:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:06 #1383168

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Een persoon hier op het forum heeft zijn boot zien verloren gaan door houtrot aan zijn epoxy boot. Ik zou het niet willen hebben.
Zelf een (volgens mij) volglas boot van 35 jaar oud. Ik zou niet weten waarom deze niet nog eens zo lang kan meegaan.
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 09:56 door hfx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:08 #1383169

Ik lees wel eens de term 'doodskleed' als het over houten boten inpakken in epoxy gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:08 #1383171

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
Philip1962 schreef :
Graag word ik bijgepraat over jullie ervaring van een houten boot die volledig in de epoxy staat. Is het echt zo duurzaam en onderhoudsvrij als soms wordt aangedragen? Wat zijn de voor en nadelen van een houten boot volledig in de epoxy. Andere relevante informatie is natuurlijk ook welkom. Ik vaar vnl op zout water.
Dank
Er zijn heel veel oude wedstrijdboten(Regenboog, Pampus, 16m2)in de epoxy gezet door professionele werven. Die zijn als nieuw terwijl ze 80 jaar oud zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:09 #1383173

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 07:22 #1383179

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
De benaming “doodskleed” is ontstaan toen men lekkende houten boten ging bekleden met stukken blik. Dat werd natuurlijk nooit echt waterdicht en omdat er water tussen het hout en de bekleding bleef ging het rotten gewoon door. Als je een boot aan de buitenkant voorziet van een huid van polyester en glasmat krijg je hetzelfde: een laag polyester is niet echt waterdicht. Niet voor niets hebben onze moderne polyester boten een toplaag van gelcoat.
Een houten boot kun je heel goed bekleden met glasweefsel en epoxy, mits dit zorgvuldig gebeurt. Het hout moet volkomen droog zijn, het weefsel niet te licht en de epoxy van goede kwaliteit. Zoals hier onder al werd geschreven doen professionele werven dit al jaren. Bij een gladde boot gaat het beter dan bij een overnaadse boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 17:35 #1383382

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Vooral: het hout moet goed droog zijn en droog blijven. Water dat in het hout zit kan er niet meer uit na een behandeling. En water dat toch weet binnen te dringen kruipt dieper het hout in verdampt ook niet zomaar meer. Gevolg/ het hout gaat rotten.
Als het hout goed droog is en blijft is het prima. Probleem is dat sommige bouwmethodes tijdens de bouw niet waterdicht zijn, maar eenmaal in het water zet het hout uit en dicht dan af (min of meer, vaak moet men nog “breeuwen” (schrijf je dat zo?)).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 18:38 #1383395

In het kort, nog maar een keer:
Epoxy is prachtig spul voor nieuwbouw van nieuw schoon dun droog hout, mits de goede constructies worden toegepast onder de juiste omstandigheden.

In alle andere gevallen doet epoxy meer kwaad dan goed.

Epoxy is absoluut ongeschikt voor toepassing op bestaande boten, op dik hout, op vochtig hout, op vuil hout.
Waarom? Het idee achter houtbescherming met epoxy, is dat het hout volledig wordt afgesloten van vochtinwerking. In de praktijk lukt dat nooit, echt nooit.
Het gevolg: water trekt gretig in het hout via vergeten plekjes, scheurtjes, schroefgaatjes enz. en kan niet meer verdampen.
Het effect is vergelijkbaar met de afgesloten plastic zak met natte sportkleren van je puber, na twee weken meurt die de tent uit.
Ik heb erg veel ellende gezien van boten, masten, zwaarden e.d. die met de allerbeste bedoelingen in de epoxy waren gezet (ook door professionele werven) en vervolgens in een adembenemend tempo verrot raakten.

Mocht je plannen hebben om een met epoxy “gerestaureerde” boot te kopen, dan raad ik je dat met kracht af, hoe mooi die er ook uitziet.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 19:04 #1383400

  • Willem65
  • Willem65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Na een aantal jaren begin ik te zoeken naar alternatieven voor epoxy of lak op hout.
Als je ook maar het kleinste gaatje in je epoxy of laklaag hebt, dan kruipt er water naar binnen en begint het hout te rotten. Door de epoxy/lak kan het water niet meer "weg".

Weet iemand alternatieven?

Ik heb een houten stacaravan van 25 jaar oud, die gaat regelmatig in de beits (beits laat het hout ademen). De caravan ligt natuurlijk niet constant in of op het water, die krijgt regelmatig een regenbui.
Maar het houtwerk van de caravan is er na al die jaren beter aan toe dan het houtwerk op de boot :unsure:

Zou beits een optie zijn om het houtwerk in (bijv.) de kuip wat langer goed te houden?
Lemster Zeekruiser, staal, 28 voet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 19:17 #1383406

Willem65 schreef :
....................
Zou beits een optie zijn om het houtwerk in (bijv.) de kuip wat langer goed te houden?

Ja.
Maar dan wel een vette beits. Er bestaan nu ook beitsen op acrylbasis (water verdunbaar), die zijn waardeloos.
Een goede vette beits is Perkoleum van Koopmans. Als ik het gebruik giet ik er nog een extra scheut gekookte lijnolie bij.

Het principe is simpel, als je het hout vet maakt (met bijvoorbeeld lijnolie of vette beits), neemt het geen water op. En eventueel aanwezig water kan gewoon verdampen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 20:03 #1383417

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1040
Waarschepen worden af werf aan de buitenkant in epoxy afgewerkt, aan de binnenkant in een ademende lak gezet die worden met goed onderhoud zomaar 40 jaar en ouder
Volgens mij zit hier de truuk in de laklaag aan de binnenkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 11 apr 2022 22:56 #1383431

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
Nieuwbouw in hout/epoxy is een prima bouwmethode, je krijgt een vrijwel
onderhouds-vrije romp.

Restauratie van een (klassiek) houten jacht met epoxy gaat vaker mis dan dat het
succesvol is, door de reden die Berghout-2 al aangeeft.
Je krijgt een bestaande houten romp vaak niet helemaal dicht, met rot als
gevolg. De regenboog van mijn opa was ook in de epoxy gezet, maar alleen de
buitenkant. Aan de binnenkant een dampdoorlatende verf. dat is wel goed gegaan.

Een ander punt is dat oudere houten boten een beetje torderen/buigen/vervormen tijdens
het zeilen.
Epoxy is een zeer stijf materiaal en zal bij buigen en torderen afbreken of
het hout laten breken.
Daarom is het af te raden om houten masten/boegsprieten te verlijmen met epoxy.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 22:59 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 12 apr 2022 07:10 #1383447

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Eens met de voorgaande post. Ik voorzie een houten romp altijd aan de buitenkant van een laag glasweefsel als ik epoxy gebruik. De romp wordt daar ook stijver van. En ja, de binnenkant laat ik ademen door er normale verf op te smeren. Verder raad ik de kopers van mijn bootjes ( huid van 5 mm multiplex) altijd aan de boot op de wal te stallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 12 apr 2022 10:17 #1383492

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Makkie schreef :
Waarschepen worden af werf aan de buitenkant in epoxy afgewerkt, aan de binnenkant in een ademende lak gezet die worden met goed onderhoud zomaar 40 jaar en ouder
Volgens mij zit hier de truuk in de laklaag aan de binnenkant.

waarschepen rotten vrijwel altijd van binnen uit weg nadat er lekkerij aan het dek ontstaat.
overigens is er erg groot verschil tussen een multiplex boot(werkt niet/amper) een woodcore boot(flink ingepakt met vezel bij de bouw) en een houten boot gemaakt van latten of planken. De laatste krijgt op den duur altijd problemen. Dat het bij de eerder genoemde 16 kwadraten en regenbogen niet gebeurt, is omdat die vrijwel altijd na elke keer zeilen weer uit het water getakeld worden en ergens binnen gezet worden. Daar komt amper water bij.
maar ja, hoeveel van die dingen zijn wel niet vergaan door de jaren heen? zelfde geld voor waarschepen en houten valken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 16 juli 2023 13:13 #1494828

  • Pvk
  • Pvk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Graag deel ik als scheepstimmerman mijn kennis en ervaring over hout epoxy bouw. Eerst het verschil tussen polyester en epoxy hars, polyester hars is niet dampdicht, vandaar dat vele oude polyester schepen osmose krijgen, deze worden gerepareerd met epoxy om een dampdichte laag te krijgen zodat je geen osmose meer krijgt.

Verder is het belangrijk van welke houtsoort de binnenkern is, in het verleden werd er wel is balsa hout gebruik om zo licht mogelijk een wedstrijd boot te bouwen, doordat dit een zachte houtsoort, is kan het verpulveren bij langdurige klappen bijvoorbeeld op zee, dat kan ook met een zachte schuimkern.
Met epoxy en een harde houtsoort kan alleen hooguit rond een beschadiging rot ontstaan, net zoals bij elk ander materiaal als polyester en staal, maar dit is goed en gemakkelijk te repareren.
Het is onzin dat er na 20 jaar problemen zouden ontstaan met lattenbouw ingepakt in glasmat, omdat het één sterk geheel vormt.
Een doodskleed ontstaat alleen als er polyesterhars is gebruikt of het hout niet goed droog is geweest.

Een toerboot wordt nooit gebouwd met zo’n kern omdat dat andere eisen aan worden gesteld, daar is sterkte en veiligheid belangrijk.
Een kern van red ceddar of mahonie(beide nemen bijna geen water op) in combinatie met epoxy en glasmat aan binnen en buitenkant is erg sterk en vormt 1 geheel.
Wij hebben nu 35 jaar voor ons zelf woodcore/ plakhout epoxy gebouwd en veel op zee gezeild, o.a. Rondje Atlantic, met een kolibri 900.(plakhout epoxy) en hout epoxy Puffin in de Baltics, Engeland, Frankrijk, Noorwegen.
Maar ook een oude boot, kan op deze manier gered worden, mits je de romp minstens een half jaar binnen laten drogen, nadat de romp is kaal gehaald.
Zelf hebben we een 5.5 mtr op die manier van de sloop gered en met aan beide zijde glasmat, om een sterk geheel te krijgen. Overnaads is in dit geval idd een stuk moeilijker.
We durven na 35 jaar ervaring wel te zeggen dat er geen beter materiaal is om nieuw te bouwen qua onderhoud.
Maar ook de sterkte en stijfheid van de romp is erg fijn, bij het tuigen van onze hout epoxy puffin, zei de zeilmaker dat hij nog nooit zo’n stijve sterke romp had mee gemaakt, hij hoefde de verstaging niet nog extra na te spannen, t.o.v. een stalen romp.
Dus geen koud watervrees voor dit prachtig materiaal.
Laatst bewerkt: 16 juli 2023 15:34 door Pvk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 16 juli 2023 13:51 #1494836

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Als amateur scheepstimmerman (met maar 20 jaar ervaring ) ben ik het hier voor 100% mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 16 juli 2023 18:26 #1494882

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
jerry schreef :
Als amateur scheepstimmerman (met maar 20 jaar ervaring ) ben ik het hier voor 100% mee eens.
En daar mag je mijn 50 jaar ervaring bij optellen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 16 juli 2023 18:30 #1494883

En mijn 30 jaar als botenbouwer.
Een opmerking echter, je lijkt te suggereren dat een woodcore boot stijver is als een stalen boot, dit is echter bijna nooit het geval.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 juli 2023 18:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 15:04 #1517869

  • janfrans
  • janfrans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
goedemiddag ik las dit artikel en had een paar vragen waar u mij mischien van goede raad kan voorzien waar is zeer dankbaar voor zou zijn .
Het gaat om het volgende.
Ik bezit al een jaar of 8 een storebro adler IV van 1969 dit is een jacht van 10.500 lang van geheel gebouwd van mahoney hout in sweden zie de website storebro passion.de . Ik heb de boot gekocht was ook strak in de lak maar na 2 jaren begon je de naden van de overgang van de planken toch weer te zien kleine scheurtjes enz . Onder de waterlijn was de boot echter vanaf fabriek al behandeld met epoxy en de boot is dan ook waterdicht . Omdat ik de boot graag strak wilde houden qua verfwerk wilde ik graag het onderschip dus lamineren met epoxy en een glazvezel mat .De boot zelf is inmiddels 4 jaar uit het water en staat in droge loods 1 zijde volledig kaal nu en ontdaan van alle verf . Nu wilde ik de boot alleen vanaf de buitenzijde lamineren en de vraag is dat verstandig of niet en welke middelen hiervoor gebruiken .Ik ben al zover met de boot heen dat ik dit project ook moet afmaken en niet graag verkeerde oftewel domme keuze,s maken. als u mij zou kunnen helpen met advies dan heel graag en zou u er zeer dankbaar voor zijn .laat maar even weten gr jan frans .
Bijlagen:
storebro 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 15:24 #1517872

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Welkom op dit forum Janfrans. Je schrijft dat de boot al 4 jaar in een droge loods ligt en al grotendeels kaal is. Het onderwaterschip is al behandeld met epoxy en zou waterdicht zijn. Geen reden om ook het bovenwaterschip met epoxy te behandelen. Als de boot weer in het water gaat trekken de naden vast weer dicht : dit is normaal bij een houten boot. Schilder het bovenwaterschip met een goede primer, plamuur en bootverf en het wordt net strak als je zelf wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 17:21 #1517897

  • janfrans
  • janfrans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bedankt voor je antwoord Jerry maar ..... Ik vind die naden die er dan na een paar jaar weer inkomen dus zo lelijk daar komt bij dat de storebro schepen vanaf 1970 tot eind jaren 80 een polyester romp hadden .
Ik wil dus niet weer alles voorbehandelen schuren lakken en dan na een 2 a 3 jaren zie je weer de naden er in .het moet dus een gladde romp worden .het bovendek en de gehele kajuit blijft gewoon hout en dus opnieuw in de vele keren lak ..ook de kajuit gaat helemaal blank .op de foto kan je zien wat er gebeurt en wat ik graag niet weer zie is de overgangs naden van de planken. dus vandaar dat mij lamineren het beste leek . of je moet een andere suggestie hebben zolang de romp maar strak blijft.
Bijlagen:
storebro 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 17:26 #1517899

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Je hebt wel een verrekte fijne trekker! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 17:34 #1517902

  • janfrans
  • janfrans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Klopt en hij heeft totaal geen moeite met het slepen van de boot ondanks zijn leeftijd van 72 jaar oud
storebro 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor en nadelen houten boot in epoxy 22 okt 2023 18:18 #1517911

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Superding, ik heb een semi smalspoor gehad, gereviseerd en mee verbouwd. Ging er mee naar het werk (25 km). Zelfs een traantje weggepinkt toen die verkocht werd en de straat uitreed :kiss:
Laatst bewerkt: 22 okt 2023 18:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl