@ René
ik volg het natuurlijk ook , maar de clickbait titls van de filmpjes staan me een beetje tegen
ik weet namelijk niet wat er allemaal met het bootje gebeurt is de afgelopen 20 jaar ?
ze vertellen zelf dat voordat ze de indische oceaan zijn overgestoken *alle* bulkheads en de hele boot gecontroleerd hebben (net zoals ze de net vervangen bedrading , in een vorig filmpje , gecontroleerd hebben ?)
Ik was toevallig met Colin van Parlay , de 'aanzwengelaars' van het hele lagoon bulkhead verhaal in Panama en ben samen met Colin and Jamie de hele boot doorgegaan . Wij hadden namelijk net een bod gedaan op een zelfde boot maar er kriebelde ook nog het eea
www.svbluepearl.com/blue-pearl...28-tomino-in-greece/
na alle foto's te hebben vergeleken met 'Parlay" zijn we tot de conclusie gekomen dat er 'iets' niet klopte , zowel op 'onze' boot niet als op Parlay . Toen de verkopers nog een keer uitstel vroegen op de deadline van het contract (papierwerk niet in orde) hebben wij het koopcontract ontbonden
Bij Parlay begonnen de problemen pas nadat het staand want opnieuw was 'getuned' , achteraf bleek dit te zijn gebeurt met een spanning die 2x zo hoog was dan de maximale spanning die lagoon (en z-spar) aangaf , toen is de boot letterlijk krom getrokken .
Mag dit zomaar gebeuren ? geen idee maar het staand want op deze cats is ervoor om de mast omhoog te houden , niet om een 'pre bend' etc te geven , dat doen de diamanten op de mast , de lij kant vh want moet zelfs slap hangen bij 20 knopen wind and een windhoek van 90 graden
Anyway , misschien hebben de mensen in het filmpje ook de rigging 'nog even' laten spannen ? en daarmee de rompen omhoog getrokken waardoor ze nu problmen hebben ?
Allemaal speculatie van mijn kant maar ik weet wel dat je iedere catamaran (of misschien zelfs wel iedere boot ?) stuk kunt trekken