Rohax schreef :
Voor de eerste keer post ik iets op dit forum nadat ik al veel heb geleerd van vele op deze super informatieve plek. Echter een onderwerp dat vaak voorbij is gekomen maar vaak in een ver verleden zijn de patrijspoorten van een Dehler optima 92.
We hebben nu 2 raampjes waarvan het aluminium profiel geoxideerd is, ik zou graag met mensenin contact komen die er redelijk recent mee te maken hebben gehad en leren hoe ze het hebben opgelost.
Op dit moment twee scenario's:
GEBO ramen er in a 380 ex btw x 6 raampjes
Huidige profielen eruit halen, stralen en er terug in zetten met hars en afkitten
Is er een 3de scenario? Zijn er mensen die hier mee te maken hebben gehad?
Hoor het graag,
Groet,
Rolf[/b][/b][/b]
Je 2e scenario is onvolledig. Aluminum oxideert als de pieten, zeker in de nabijheid van zeewater. De stap die je overslaat, is: opnieuw anodiseren. Dat kun je niet zelf. Dat moet je uitbesteden.
Net als de mast, en andere "blanke" aluminium delen, zijn de framepjes van de ramen geanodiseerd. Anodiseren is een electrisch chemisch proces waarbij een redelijk dikke oxidehuid gevormd wordt. Die wordt vervolgens gesealed door hem te behandelen met stoom.
Als je dus prijzen gaat opvragen moet je dus vragen om "geanodiseerd en gesealed".
let ook hierop: de exacte tint van anodiseerwerk is heel erg afhankelijk van de oppervlakte gesteldheid. Ook porien die je niet ziet in een verder gepolijst oppervlak, geven een donkere vertekening. Aangezien je raampjes al geoxideerd zijn, denk ik niet dat je ze nog helemaal netjes gaat krijgen.
Een 3e scenario zou kunnen zijn een ander merk en/of een ander materiaal (RVS of brons) te monteren.