Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorfundatie repareren

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 16:19 #1455294

Ach so, dat gaat inderdaad niet werken. Mogelijk nog wel aan de voorkant.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 16:40 #1455301

Fijn dat jullie zo meedenken.

Rampa blijkt naast een productnaam ook een merknaam te zijn, net als bv. Helicoil dat is. Zoeken op “rampa muffer” geeft veel info.

M8 “thread inserts” met inbus zijn in lengtes tussen 15 en > 80 mm verkrijgbaar (in staal). Ik heb een Duitse webshop gevonden die ook aan particulieren levert. 50 mm lijkt mij lang zat om (ingelijmd…) voldoende vlees van het mahonie te benutten. De achterste steunen dan in 40 of 30 mm lengte (eerst nameten)



Kwam ook ergens nog een tip tegen hoe je kunt voorkomen dat korte inserts zonder inbus gaan kantelen:



Gebruik van die rampa moeren lijkt mij eenvoudiger, preciezer en goedkoper dan “dwarspennen met draad” te laten maken. De plaats van de dempers is kritisch ivm horizontale uitlijning, waarbij de stel mogelijkheid klein is.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 16:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 17:26 #1455317

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Maar waarom per-se inlijmen?
Ik bedoel wanneer je kwaliteit hout gebruikt en met de juiste maat voorboort, dan is inlijmen toch helemaal niet meer nodig? Inlijmen kan ook toekomstige nadelen hebben en die zijn nu simpelweg te voorkomen.
8 van die bouten in kwaliteit hout, kun je waarschijnlijk je hele boot veilig aan ophangen, dat is sterk hoor. Enige wat er gebeurd daar zijn wat axiale krachten en de boel op z`n plek houden.
Zou het hout wel behandelen zodat het er mooi uit blijft zien onder zo`n motorretje.
Is maar een advies, succes.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 17:27 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 17:48 #1455319

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Rampamoeren: die zou ik ook gebruiken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 17:50 #1455320

Reed schreef :
Maar waarom per-se inlijmen?
Ik bedoel wanneer je kwaliteit hout gebruikt en met de juiste maat voorboort, dan is inlijmen toch helemaal niet meer nodig?

Kijk, dat is nu het mooie van dit forum. Real life ervaring dat aangeeft dat de praktijk toch wat weerbarstiger is. Zie de opmerking van 3Noreen hieronder. Overigens is mijn eigen voorkeur voor zo constructie altijd iets met een bout en een moer.
3Noreen schreef :
Mijn motor heeft in het verleden met houtdraadbouten (niet)vast gezeten. Werkt zich dus los. En die waren langer (8x50mm) dan jij wilt gebruiken.
.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 29 jan 2023 19:36 #1455360

Reed schreef :
Maar waarom per-se inlijmen? Ik bedoel wanneer je kwaliteit hout gebruikt en met de juiste maat voorboort, dan is inlijmen toch helemaal niet meer nodig?

Meer een gevoel; om loswerken te voorkomen. Mss overbodig inderdaad… Wat zie jij als nadelen?

Reed schreef :
Zou het hout wel behandelen zodat het er mooi uit blijft zien onder zo`n motorretje.

Het geheel wordt met 3 mm laminaat ingepakt en aan het vlak en bestaande fundatie gelapt.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 19:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 06:10 #1455395

Hier dezelfde ervaring dat dit sort bouten zichzelf loswerken over tijd als ze niet gelijmd zijn. Bouten+moer is nog beter, maar ik zie niet helemaal hoe je dat kunt doen met het dunne verloop aan de achterkant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 06:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 06:44 #1455396

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Nadeel van vastlijmen is nu ik een motorsteun wil vervangen ik de zeskantkop van de houtdraaibout afbreek.
Ik ben er niet verder mee gegaan en nu zit deze motorsteun nog met een bout (muur)vast in de polyester motorfundatie. Dit zit nu al zo`n 500 draaiuren zo en ik hou het in de gaten, maar ik kom een keer aan de beurt en dan wordt het wel lastig wanneer ze allemaal afbreken. Ondanks de ervaringen van loskomende bouten bij anderen vraag ik me af wanneer je de juiste materialen gebruikt (kwaliteit, lengte e.d.) en je ze op de juiste wijze monteert dat dit geen enkel probleem zou hoeven zijn. IK heb twee keer zelf een her-motorisatie uitgevoerd en in beide gevallen is dat zonder vastlijmen goed gegaan. Vastlijmen kan later altijd nog wanneer dat nodig blijkt te zijn. Succes met je overweging.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 07:07 #1455400

Je kunt een met epoxy vastgelijmde bout losdraaien door hem eerst te verwarmen.
Wat ik veel doe voor montagewerk is een bout van achteren inlijmen zodat er een stukje draadeind naar buiten steekt. Dit had voor de achterste steunen ook wel gekunt denk ik. Met als nadeel dat de montage van de steunen iets lastiger is. Maar daar zitten tbv het afstellen slobgaten in als het goed is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 07:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 08:51 #1455424

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Voor wat het waard is vind ik langer dan standaard rampa moeren wel een goede oplossing. Die dingen kunnen een hoop meer hebben dan een schroef of houtdraadbout. Acht van *deze dingen en klaar is Klara, nou ja Nachtvlinder.

* link werkt niet netjes met de forum software. Wel aan de prijs :ohmy:


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 08:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 10:20 #1455440

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Om wat meer vlees te krijgen misschien aan de onderkant een dik plaatje RVS met draad getapt, of iets dunner met een moer er op gelast. Stukje uitfrezen, hakken om vlak met de bovenkant te krijgen en eventueel vastzetten met twee schroefjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 11:01 #1455451

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
In grotere fundaties zit inderdaad vaak een plaatje rvs waar de mounts komen, maar dan zit er ook geen hardhout in, maar schuim, of multiplex. Paar inserts met een klodder epoxy zal in dit geval meer dan genoeg moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 19:43 #1455568

Reed schreef :
Nadeel van vastlijmen is nu ik een motorsteun wil vervangen ik de zeskantkop van de houtdraaibout afbreek.
Ik ben er niet verder mee gegaan en nu zit deze motorsteun nog met een bout (muur)vast in de polyester motorfundatie. Dit zit nu al zo`n 500 draaiuren zo en ik hou het in de gaten, maar ik kom een keer aan de beurt en dan wordt het wel lastig wanneer ze allemaal afbreken.
er vanuitgaande dat deze bouten in hardhout zitten kun je ze makkelijk losbranden. Neem een stevige soldeerbout (elektrische) en druk die tegen de kop van de bout. Als deze warmgenoeg is laat de lijm zo los. Eventueel met een hamer even laten schrikken voor je ze losdraaid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 21:06 #1455583

Dank wederom. Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest: ik ben van plan de rampamoeren in het mahonie te lijmen. De M8 bouten worden nergens aan verlijmd en kunnen dus losgedraaid worden als dat nodig is…

Het wordt tijd dat het wat warmer wordt! Dit weekend zat ‘t op het randje om te epoxiën, maar ik vond het te vochtig om de weefsels in de kuip in te soppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 30 jan 2023 22:02 #1455588

Te koud en te vochtig? Je bent toch geen hele boot aan het bouwen, die motorfundatie kun wel wel lamineren hoor, wordt vanzelf hard en sterk zat.
Droogtijden zijn wellicht wat langer, maarja is dat erg?
Ik gebruik zelf altijd de winterharder in de winter. Werkt perfect voor het plakselwerk wat ik verricht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:00 #1458566

Eindelijk goed epoxy-klus-weer vandaag :) Ook 's nachts boven 4 graden en geen regen of te harde wind om in de kuip te kunnen werken.

Vanmorgen de SB kant van de motorfundatie gelamineerd. Van een gewapende boodschappentas had ik een mal geknipt en thuis de lagen glas al op maat geknipt. Op diezelfde mal de "sticker" gaan opbouwen; toen de sticker klaar was en mooi doorzichtig, ging dat oppakken en naar binnen klauteren inclusief rekvrije mal heel veel beter dan eerder aan BB, waar de hele sticker nogal vervormde.

Dank voor deze tip dus!
JRomkes schreef :
ik lamineer m'n lapjes altijd op plastic, dan kun je het fatsoenlijk optillen zonder dat het uit vorm raakt.



Vraagje: als ik het peelply eraf trek, houd ik een soort wafelpatroontje over. Hoe werk ik dat glad af? Moet de verf dat vullen, schuren of plamuren?

Volgende fase wordt het maken van een zwaardere, lucht- en rammeldichte motorkist. Deze moet in delen wegneembaar zijn, net als nu. De achterkant en zijkant zijn nu met houtschoeven tegen vertikale houten latten aan hondenkooi-langsschot resp. kajuitschot geschroefd. In de 90 graden hoek die deze panelen met elkaar maken zijn ze tegen elkaar geschroefd wen ontstaat er een beetje verband.

Maar niet aan het vlak en onderkant kuipvloer dus. Dat geeft luchtlekken en gerammel. Ik wil deze schotten dus óók kunnen vastschroeven aan die vlakken.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?


Schot moet er (naar rechts toe) uit kunnen. Het gaat om de paarse latten/fillets/stroken. Vlak is in breedterichting ook gebogen uiteraard. Wat is de handigste manier om te werken? Ik zal éérst het schot pas moeten schaven en droog passen; maar hoe dan verder?
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 13:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:06 #1458568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
3Noreen schreef :
Voor wat het waard is vind ik langer dan standaard rampa moeren wel een goede oplossing. Die dingen kunnen een hoop meer hebben dan een schroef of houtdraadbout. Acht van *deze dingen en klaar is Klara, nou ja Nachtvlinder.

* link werkt niet netjes met de forum software. Wel aan de prijs :ohmy:



Meubelmoeren, prutswerk voor spaanplaat. Ik heb daar gemengde ervaringen mee. Maar waarom zo'n montage met alle krachten op een 1/4 uM3???
Je kan ook een dergelijke soort bus ingieten in een uitgeboorde holte van epoxy? Grotere vluegelboor in de fundatie balk en een soort schroefdraad bus als getoond daar in plaatsten o.i.d..
Hout is per definitie lastig vormvast maar bovenal gevoelig voor indringing van olie en water. Met zo'n epoxy fundatie sluit je ook het hout hermetisch af van boven en het grotere oppervlak van het gat heeft veel meer hechting. desnoods nog wat kleine schuine zijgaten als extra ankertjes
Eigenlijk lijkt het iets op een gat maken in een sandwich constructie.

Maar ja, zal wel weer te ver buiten de doos oplossing zijn?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 13:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:10 #1458571

Rampamoeren zijn voor vele materialen beschikbaar Calidris:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:19 #1458576

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Maar dat blijft alle kracht op een minimaal anker opperlvlakje. Ze zijn niet bedoeld voor trillingen, maar voor stationaire opstellingen zoals meubels.

Als je deze meubelmoeren inbed in een epoxy fundatie als schroefdraadbus, werkt dat extreem goed.

Als zijtak: je hebt ze ook voor gipsplaat = drama.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 13:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:24 #1458579

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Volgens de leverancier
rampamoer voor hardhout
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:31 #1458581

Calidris schreef :
alle krachten op een 1/4 uM3???

Je kan ook een dergelijke soort bus ingieten in een uitgeboorde holte van epoxy? Grotere vluegelboor in de fundatie balk en een soort schroefdraad bus als getoond daar in plaatsten o.i.d..
Hout is per definitie lastig vormvast maar bovenal gevoelig voor indringing van olie en water. Met zo'n epoxy fundatie sluit je ook het hout hermetisch af van boven en het grotere oppervlak van het gat heeft veel meer hechting. desnoods nog wat kleine schuine zijgaten als extra ankertjes
Eigenlijk lijkt het iets op een gat maken in een sandwich constructie.

Het gaat om rampamoeren voor hardhout en M8 bouten; twee per steun.

Maar jij raadt aan de rampamoeren hiervoor (in mahonie) niet in te lijmen door de buitenkant draad in te smeren met epoxy, maar (veel) groter voor te boren en de rampamoeren “zwemmend in epoxyhars” in te gieten?
Ik zie niet voor mij waarom dat sterker zou zijn: kan de “rampamoer inclusief prop” dan niet loskomen van het hout? Hoe hecht die prop zich beter aan de mahonie dan dat de draad van de rampamoer zich in dit hout vast bijt? Ook is ongewapende epoxy bros; trilt dat niet kapot, of zou je daar katoenvezel door mengen?

Alles kan nog hoor, en zo heel ver out-of-the-box dat ik dit niet durf vind ik dit nog niet ;) Wil wel graag snappen waarom dit beter zou zijn.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 13:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:45 #1458585

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Hechting van Epoxy op RVS is ronduit k*t. Ook dan houdt je een puur mechanische bevestiging over.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 13:58 #1458592

Zou staal dan een betere optie zijn; heeft deze techniek dán de betere papieren dan voorboren volgens de datasheet (met wat lijm rondom de draad)?
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 14:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 14:15 #1458596

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Nachtvlinder schreef :
Zou staal dan een betere optie zijn; heeft deze techniek dán de betere papieren dan voorboren volgens de datasheet (met wat lijm rondom de draad)?

Als je het mij vraagt. Ik heb meer vertrouwen in hout dan epoxy. Puur epoxy zonder toegevoegde vezels heeft niet zo goede mechanische eigenschappen.
Rampa moeren worden gebruikt voor deurscharnieren bij deuren met tripel gles van een paar honderd kg. Die krijgen ook behoorlijke schok/piek belastingen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 11 feb 2023 14:19 #1458597

Dan houd ik het bij het eerdere plan!

Mijn verse vragen raakten wat ondergesneeuwd:
Nachtvlinder schreef :
Vraagje: als ik het peelply eraf trek, houd ik een soort wafelpatroontje over. Hoe werk ik dat glad af? Moet de verf dat vullen, schuren of plamuren?

Volgende fase wordt het maken van een zwaardere, lucht- en rammeldichte motorkist. Deze moet in delen wegneembaar zijn, net als nu. De achterkant en zijkant zijn nu met houtschoeven tegen vertikale houten latten aan hondenkooi-langsschot resp. kajuitschot geschroefd. In de 90 graden hoek die deze panelen met elkaar maken zijn ze tegen elkaar geschroefd wen ontstaat er een beetje verband.

Maar niet aan het vlak en onderkant kuipvloer dus. Dat geeft luchtlekken en gerammel. Ik wil deze schotten dus óók kunnen vastschroeven aan die vlakken.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?


Schot moet er (naar rechts toe) uit kunnen. Het gaat om de paarse latten/fillets/stroken. Vlak is in breedterichting ook gebogen uiteraard. Wat is de handigste manier om te werken? Ik zal éérst het schot pas moeten schaven en droog passen; maar hoe dan verder?
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 14:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl