hey hoi, leuke boot.
Dat blaasjes, verdwijnen na een paar dagen wil als JRomkes zei, en ja, helaas niet zeggen dat die niet door osmose komen.
Mij erving is dat jaren zeventig, hand layup boten nauwelijks osmose vertonen, maar dit een begin jaren tachtig fenomeen is van toevoegingen aan de glasvezel, (als aardappelmeel) goedkope harsen door oliecrisis, en de eerste ervaringen met het spuiten van polyester met veel lucht.
Maar voor je gaat hakken.... en een hele boot kaal gaat halen.
Onderzoek een een plek waar blaasjes zitten. Zijn ze moeilijk te zien door het drogen, maak de huid dan nat en kijk er langsop. dan zie je de welvingen beter.
Haal daar de coatings weg (schraper) over een stuk van 20 x 20 tot op de gelcoat.
Beoordeel of de witte gelcoat ook welft of wat op plekken wat boller staat.
maw zitten de baasjes onder de gelcoat of tussen gelcoat en coating?
zit het onder de gelcoat->osmose-> koffie gaan drinken.
zit het tussen gelcoat en coating->slechte, niet elkaar verdragende of slechte binding tussen coatings-> kaal halen.
Tijdens het somotisch koffiedrinken stel je je zelf de volgende vragen.
1. wat wil ik met de boot?
2. Hoe lang verwacht ik dit te gaan doen voor ik mss een andere koop of hem weer verkoop.
3. Hoeveel tijd heb ik om aan de boot te werken.
Wil ik volgend seizoen lekker zeilen? en kan de boot binnen staan?
4. Hoeveel tijd is reëel om in de winter periode na bv het kaalhalen de boot binnen te zetten en bij een temperatuur van boven de 15 graden te werken en jun jij dan ook?
5. 2e bak koffie.
Osmose stopt niet. Het is een weer doorgaand proces zodra de boot weer in het water ligt.
En vergeet even alle verhalen van fabrikanten over de dampdichtheid. Ook van binnenuit neemt het laminaat vocht op.
Een osmose blaasje is slechts een plek waar vocht en zuur zich verzameld en opgebouwd heeft.
Het heeft stoffen uit de omgeving onttrokken.
Betrek dus bij het onderzoek naar zo'n blaasje altijd de omgeving.
Hieronder zie je dat onder de gelcoat en blaasjes aan het hele laminaat stoffen zijn onttrokken Een belangrijk kriterium is of de mate waarin dit is gebeurd die de binding van hars en vezel teniet gedaan hebben.
Hieronder zie je nog een voorbeeld van onder de gelcoat en maar enkele blaasjes.
Duidelijk is te zien hoe met opspuiten putten, holle ruimtes in het laminaat zijn gespoten. Holle ruimten die zich vullen met vocht waarin onopgeloste delen van vezel de binder van de mat en hars zich verzamelen tot een chemisch cocktail.
Op de meest witte delen is er ook geen voldoende hechting meer en is de constructie verzwakt.
Of dat erg is hangt van de dikte van de huid af.
In de jaren 70 bouwde men met de hand dik zwaar en degelijk. Door het ontbreken van computers was ervaring en tabellen de grootste raadgever. In de jaren 80 veranderde dat er werd er een stuk dunner gebouwd. En als er vraag naar een boot was verdween alles wat men had liggen of vinden kon in de hars. hout, ijzer, kartonnen tapijtrollen, touw, plastic buizen en slangen etc etc.
Als je al je vragen beantwoord hebt is een volgende de kosten.
Hoeveel geld heb je er naast de tijd er voor over?
vergeet niet dat als alles perfect gemaakt is, je bovenwater nog steeds een oude boot hebt en ook vast nog het nodige werk te doen is en kosten met zich mee brengt.
Ik heb het wel gedaan, kaal halen, schillen, opbouwen, omdat ik heel graag wilde leren werken met een materiaal waar ik nog nooit mee gewerkt had.
Kostentechnisch loonde zich dat niet. En ik heb een tweede boot gekocht want wilde eigenlijk gewoon zeilen maar stond in een loods te prutsen.
Met je onderzoek op kleine delen krijg je een goede indruk. Onderzoek ook de gevoelige plekken achter bij roer en het roer en ophanging de plakken waar veel krachten samenkomen.
Als je niet meteen ergens doorheen steekt, wordt het voor een kleine oudere boot waar je geen grote vaarplannen als oversteken mee hebt en met wat osmose al snel....boeien, opschuren en antifouing erover, klaar.
van elke laag die je eraf haalt moet je deze ook weer opbouwen. Wat kan maar ook tijd en geld kost.
Zet eens wat mogelijkheden van kaal halen en kosten op een rij. En kies dan.
Als je met expoxy en glasvezel gaat werken kan je de volgende zaken alvast op je sinterklaaslijstje zetten.
1. Goed masker met FP3 stoffilters, en voor lakken dampfilters, veiligheidsbril, of volgelaatsmasker. Handschoenen, witte overals. Etos scrubhandschoentje om vezels uit je huid te scrubben:)
2. nitril handschoenen,
3. wil je epoxy goed mengen is deze op temperatuur hebben in een loods fijn. Piepschuim platen, Ali 220 volt temp regelaar, een 3D print verwarmingsmat, heet lijmpistool om een kist te maken voor je tanks zijn super. koop bij een tank ook de bijpassende pomp.
4. ontluchtingsrollers, digitale keukenweegschaal, plastic party bekers, roer houtjes, tank aceton, glasvezelschaar, permanentstiften, een paar schragen en een oude gladde deur, afdekfolie.
5. schraper, haakse slijper, lamellenschijven, schuurschijven, schuurmachine, stofafzuiging etc etc.
Het wordt vast een hele mooie Sint en Kerst dit jaar:))