scope schreef :
Hoewel expoxy bij wat lagere temperaturen nog werkt, mengt het ook heel veel slechter.
Praktisch betekent dit erg lang en extreem goed roeren, zonder te weten of het voldoende en goed is.
Door de temperatuur en dus de viscositeit van de nog ongemengde hars en harder te verhogen, voorkom je dat probleem.
Omdat bij epoxy de reactietijd veel lager is dan bij bv polyester, is die wat hogere temperatuur bij het mengen geen probleem.
Ook het mengen van vulstoffen als aerosil, fenol etc gaat veel makkelijker.
Met oplosmiddelvrije epoxy (normale lamineer-epoxy) werken bij lage temperaturen benende de 15 graden is inderdaad een beetje problematisch. De hars is te dik en behalve dat het mengen lastiger is, zuigt de epoxy zich ook veel minder goed in allerlei poriën en holtes.
Temperatuur verhogen kan een optie zijn, maar de stelling "Omdat bij epoxy de reactietijd veel lager is dan bij bv polyester, is die wat hogere temperatuur bij het mengen geen probleem" kan mensen makkelijk op het verkeerde been zetten.
In de praktijk moet je die temperatuur vrij exact kunnen regelen en meer dan 20 graden moeten hars en harder ook niet zijn tijdens het mengen. Boven de 20 graden komt de reactie, zeker als het product nog in een wat dikkere laag in een mengbeker of een rollerbakje zit, snel op gang.
Het idee van de verwarmingskist werkt alleen als de temperatuur goed te regelen is en als je hars en harder een paar uur voor verwerking in die kist plaatst. De warmteoverdracht via lucht gaat heel traag.
Tenslotte koelt het aangebrachte mengsel op de huid van de boot weer heel snel af, waardoor je jezelf van het in porien en holtes zuigen ook weer niet teveel moet voorstellen.
Wachten tot de buitenlucht-luchttemperatuur en daarme de temperatuur van de romp hoger ligt werkt makkelijker en probleemlozer. Het kost je hoogstens een paar weken vaarseizoen.