Onlangs een midget 13 aangeschaft met kiel en dubbele bodem. In het water vult de dubbele bodem op met water, met als idee dat de dan boot minder verlijerd, als alternatief voor het zwaard dat afwezig is. Zoals in de bijlage te zien is de zwaardkast nog wel aanwezig, maar afgedicht. Nu de boot uit het water is gehaald hebben we het water uit de dubbele bodem eruit laten lopen. We zijn met de veronderstelling gekomen dat een midget 13 normaal gesproken geen kiel heeft, maar alleen maar een zwaard. Aangezien wij de boot aangeschaft hebben om op ondiepe wateren, met veel stenen, te kunnen zeilen, zien wij in de toevoeging van de kiel niet veel verbetering. De trailer van de boot die met de aankoop kwam, zoals in de bijlage te zien is, past niet meer door de kiel, hierdoor hebben we de boot moeten ondersteunen met een balk om de trailer te kunnen gebruiken. De harde coating op het puntje van de kiel is opengebroken, en de binnenkant van de kiel voelt nat en rot aan. Op het moment hebben we besloten de kiel te laten drogen. Het idee van de dubbele bodem vinden we ook onhandig, het maakt de boot erg zwaar, en bewijst niet bijzonder effectief, we willen daarom gaan kijken waar in de romp onder de waterlijn het gat zit dat de dubbele bodem vult met water. Zodat we dat kunnen dichten.
Nu is de vraag of iemand weet hoe de kiel aangebracht zou kunnen zijn op de originele romp, en hoe we de kiel mogelijk zouden kunnen dichten of zelfs weghalen? Zit eronder de kiel nog de originele romp?
Het liefst zouden we de kiel weghalen en daarmee zwaardsysteem terugbrengen, (momenteel zit dek kiel daar waar het zwaard het water in zou steken).
Als iemand met ervaring met polyester boten of midgets hier ons mee zou kunnen helpen zou dat tot grote hulp zijn.