Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meekijken met nog een onderwaterschipvraag?

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 16:38 #1448215

Dag allemaal,
Ik heb ook een vraag over het onderhoud van m'n onderwaterschip. Getwijfeld of ik hem aan de recente vraag over osmose zou hangen, maar doe het toch maar niet om niet het draadje te kapen.
Onze Jantar 21 is ook niet meer zo mooi van onderen. We hebben er nu twee jaar in gezeild en afgelopen jaar niets aan de romp gedaan.
Nu zien we wel wat schade ontstaan, vooral langs de waterlijn. Zie de foto's. Het liefst zou ik er niet al te veel tijd/geld in steken, maar toch iets doen om verdere schade te voorkomen. Nou ja, eerst maar eens een diagnose. Ik denk dat er nu zelfslijpende antifouling op zit, waaronder blaasjes zijn ontstaan, hoewel die ook de witte laag eronder, de gelcoat?, hebben beschadigd. Ook zie je op 1 foto dat in het wit boven de waterlijn ook vele kleine putjes ontstaan. Dus nu weet ik het niet meer.
Wat denken jullie? Wat is het probleem en hoe zouden jullie het aanpakken?









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 16:44 #1448219

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
ik heb het idee dat dat witte de gelcoat is, de rest is daar in alle lagen vanafgebrokkeld.
op de ander stukken zijn laagjes afgebrokkeld en niet alle lagen.

ik zou zeggen pak de gele krabber en amuseer je paar dagen en bouw hem opnieuw op, het lijkt mij daar wel tijd voor.
die witte putjes in je gelcoat boven de waterlijn vind ik vreemd, of het open osmosegaatjes zijn ofzo.

als er bultjes zijn krab ze maar open en kijk maar of er vocht uit komt die zuur ruikt

maar je onderwaterschip mag je wel aanpakken, dat staat vast..


ik zeg gele krabber en alles eraf.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 28 dec 2022 16:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 16:56 #1448224

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Begrijp ik nu goed dat dit er twee jaar geleden nog picobello uitzag?
Ik kan me dat nauwelijks voorstellen. Om dit weer in een ordentelijke staat te brengen is toch wel een substantiele investering in tijd dan wel geld nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 16:59 #1448226

Hoe oud is de boot? Ik ben geen expert maar totaal plaatje is ongebruikelijk.
Laatst bewerkt: 28 dec 2022 17:01 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 17:07 #1448227

De boot is van 1993. Wij hebben hem in tamelijk erbarmelijke staat gekocht in het voorjaar van 2021. Overgezeild van Zeeland naar Arnhem en er tot het eind van de zomer heerlijk mee gezeild totdat we de kiel verloren. :(
In de winter een andere kiel erin gehesen en geen tijd meer voor andere zaken dus hop, zo weer het water in. Dit jaar kwam ook aan het vaarseizoen een vroeg einde toen ik m'n been brak, opnieuw :( , en nu dat been het weer ongeveer doet, maar weer eens naar de boot gekeken. Omdat m'n been nog moet revalideren, zie ik mezelf niet al te veel werk maken van het onderwaterschip. Maar wat moet, dat moet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 17:23 #1448229

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
IK heb dit vaker gezien, o.a. bij een Wing 7.2. De gelcoat is dan dun of slecht en er ontstaan gaatjes. Onderwater is dat wel op te lossen door `m er af te schuren en na meten vochtigheid er weer een nieuwe beschermende laag op te zetten. Bovenwater (op de romp) zou je misschien iets met striping of waterlijn cosmetisch kunnen wegwerken. Let op meestal wordt het met dit soort oplossingen niet echt mooier van. daarnaast weet ik niet of het scheepje het waard is, anders gewoon negeren en lekker zeilen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 19:28 #1448257

Oke, gele krabber dus. Hoe zou dat eruit zien qua tijdsbestek?

Dat wat kan nu het nog koud is:
- 21 voet afkrabben = hoeveel dagen?
- putjes openfrezen = ?

Dat waarvoor het warmer moet zijn. Minimaal 15 graden?
- plamuren en schuren = ?
- hele boot in een laagje epoxy = ?
- antifouling = ?

Vanaf 20 maart is het altijd een week of 8 heel druk op m'n werk, dus dan zie ik me niet aan de boot werken. Liever ligt die dan weer in het water, zodat we in de weinige vrije tijd kunnen zeilen. Ik zoek dus een verwarmde loods. Bestaat zoiets nog tegenwoordig? Ik zal morgen eens navragen op de werf in Arnhem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 20:32 #1448272

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
Gele krabber en doe je in 2 volle dagen (ik ben in 8uur over de helft van mijn 26 voets S-spant ) reken wat langer als je het niet 8 uur vol houdt en je moet ook nog schuren).
Veel producten kunnen al va 5gr (oa Epoxy met snelle harder).
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 28 dec 2022 22:19 #1448295

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
De gele krabber..
Kijk eens of ze op je stalling de bok/steun van de Jantar wat hoger kunnen
zetten. En regel dan een oude bureaustoel, via kennissen, kringloop oid.
Je gaat er dan makkelijker onderdoor en het scheelt rug/nek en knie klachten.

Die putjes en blaasjes heb ik ook al vaker gezien. Het is bijna altijd het gevolg
van 2 verf-systemen die chemisch gezien niet elkaars vriendje zijn.
Je kan dat oplossen door het weg te schuren met korrel 80, daarna 120 en 200.
Dan er een barrier-coat of epoxy primer op zetten, dan is het oude verf-systeem
geïsoleerd van de volgende lagen.
Probleem is dat het boven de waterlijn zit, daar zul je een elegante oplossing voor
moeten vinden zonder meteen de hele romp te moeten overschilderen.

Na de gele krabber,
het hele onderwaterschip vanuit je luie stoel schuren met korrel 80.
Daarna de beschadigingen repareren met dikke epoxy vermengd met losse glasvezels (strands).
Vooral niet teveel gebruiken want uitgeharde epoxy laat zich niet zo makkelijk wegschuren.
Daarna nog een keer schuren met korrel 120 en eventueel 200 ( het is geen wedstrijd schip).
Dan het hele onderwaterschip in de 2 componenten pantsercoat, daarna antifouling er op.

Geschatte tijd voor een 21 voets met vrijwel vlakke bodem?
3,5 dag effectief werken (schuren schilderen) en 4 dagen voor het harden van de epoxy.

Gebruik alleen epoxy producten, deze kunnen namelijk met de JUISTE harder al vanaf 5 gr C
gebruikt worden.

Alles is te krijgen bij onze sponsor hier, of bij Polyservice.

Sterkte en plezier.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 29 dec 2022 11:27 #1448388

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
waarom met glasvezels en geen microballoons, dat schuurt wat makkelijker weg
AdB schreef :
De gele krabber..
Kijk eens of ze op je stalling de bok/steun van de Jantar wat hoger kunnen
zetten. En regel dan een oude bureaustoel, via kennissen, kringloop oid.
Je gaat er dan makkelijker onderdoor en het scheelt rug/nek en knie klachten.

Die putjes en blaasjes heb ik ook al vaker gezien. Het is bijna altijd het gevolg
van 2 verf-systemen die chemisch gezien niet elkaars vriendje zijn.
Je kan dat oplossen door het weg te schuren met korrel 80, daarna 120 en 200.
Dan er een barrier-coat of epoxy primer op zetten, dan is het oude verf-systeem
geïsoleerd van de volgende lagen.
Probleem is dat het boven de waterlijn zit, daar zul je een elegante oplossing voor
moeten vinden zonder meteen de hele romp te moeten overschilderen.

Na de gele krabber,
het hele onderwaterschip vanuit je luie stoel schuren met korrel 80.
Daarna de beschadigingen repareren met dikke epoxy vermengd met losse glasvezels (strands).
Vooral niet teveel gebruiken want uitgeharde epoxy laat zich niet zo makkelijk wegschuren.
Daarna nog een keer schuren met korrel 120 en eventueel 200 ( het is geen wedstrijd schip).
Dan het hele onderwaterschip in de 2 componenten pantsercoat, daarna antifouling er op.

Geschatte tijd voor een 21 voets met vrijwel vlakke bodem?
3,5 dag effectief werken (schuren schilderen) en 4 dagen voor het harden van de epoxy.

Gebruik alleen epoxy producten, deze kunnen namelijk met de JUISTE harder al vanaf 5 gr C
gebruikt worden.

Alles is te krijgen bij onze sponsor hier, of bij Polyservice.

Sterkte en plezier.

A
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 29 dec 2022 13:02 #1448415

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4120
peter1 schreef :
waarom met glasvezels en geen microballoons, dat schuurt wat makkelijker weg

Microballoons kan ook, ik heb het gevoel dat er met de juiste hoeveelheid
chopped strands iets meer stevigheid in een reparatie zit, maar dat is een gevoel.
En qua schuren blijft epoxy lastig, bij allebei. Gewoon niet teveel opbrengen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 29 dec 2022 16:30 #1448502

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1330
AdB schreef :
peter1 schreef :
waarom met glasvezels en geen microballoons, dat schuurt wat makkelijker weg

Microballoons kan ook, ik heb het gevoel dat er met de juiste hoeveelheid
chopped strands iets meer stevigheid in een reparatie zit, maar dat is een gevoel.
En qua schuren blijft epoxy lastig, bij allebei. Gewoon niet teveel opbrengen.

A

Chopped strand NIET doen. De glasvezeltjes steken alle kanten op dus ook loodrecht op het schuurvlak.
De uiteindjes steken als rietjes uit het laminaat en zuigen het water op.
Glasbolletjes mengen met epoxy, pindakaas dikte en afplamuren. Schuurt perfect glad.
Er is hier geen sprake van trek of duwbelaste delen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 29 dec 2022 17:14 #1448519

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
dus gewoon lekker microballoons met epoxi...schuurmachine erop en zo glad.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 29 dec 2022 17:24 #1448521

Naar de supermarkt, 2 kratjes bier kopen.
Bier thuis laten.
Boot niet te hoog opbokken, en de kratjes gebruiken als zeer verstelbaar zit gebeuren.

En dat bier komt na een dagje klussen dan weer van pas...
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 01 jan 2023 15:15 #1449208

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Ik heb meer het idee dat het plamuur is dat zich heeft volgezogen met vocht en nu afvalt. Na het kaal krabben kan je dat heel goed zien lijkt mij. Eerst maar eens dat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 01 jan 2023 16:22 #1449218

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
Er is dan wel een kans dat ie thuis blijft.
Jumpinjack schreef :
Naar de supermarkt, 2 kratjes bier kopen.
Bier thuis laten.
Boot niet te hoog opbokken, en de kratjes gebruiken als zeer verstelbaar zit gebeuren.

En dat bier komt na een dagje klussen dan weer van pas...
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 04 jan 2023 11:10 #1449829

Vandaag gaan we beginnen met kaalkrabben. Omdat de slechte plekken vooral langs de waterlijn zitten, overweeg ik om alleen dat stuk te doen. Maar vaag ik herinner ik me dat ik bij uit het water halen eerder ook lager blazen heb zien zitten, maar die zijn nu niet meer te zien. Heeft het zin om het onderwaterschip nat te spuiten om te kijken of er meer naar onderen blazen ontstaan? Of is dat pas na dagenlang in het water liggen?

Wat zou het fijn zijn als het vooral een probleem is van natgeworden plamuur!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 04 jan 2023 12:36 #1449843

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
ik zou het hele onderwaterschip aanpakken...ben je voor een hele tijd vanaf.

zo wordt het een beetje oplappen en dat is zonder van je werk, zonde van je boot.

en als dat plamuur is wat volzuigt, rol je het onderwaterschip als ie kaal en vlak is met een aantal lagen epoxi voordat je er een systeem opzet..

Beter even doorbijten, zo oplappen is niet oke
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 jan 2023 13:08 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 04 jan 2023 16:55 #1449882

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1796
Nat spuiten heeft geen zin vlgs mij; blazen ontstaan pas onder water (evt door osmose, maar kan ook door vocht tussen slecht hechtende lagen.
Ik ga er vanuit dat je niets moet repareren dat niet kapot is, dus ik zou aanpakken wat nu niet goed zit en de rest (wat vast zit) goed opschuren. AF erop (evt icm geadviseerde primer) en klaar.
Gewoon elk jaar (of elke 2 jaar) bijhouden als ie weer op de kant gaat.
NB: tig lagen epoxy op een oude (lees natte) boot is onzin vlgs mij......maar daar verschillen de meningen nogal over hier op het forum :whistle:
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 04 jan 2023 18:59 #1449897

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Nah, vergeet even alle behandelingen even.
Eerst maar de bureaustoel, pallets, kratjes, dat scheelt veel!! en de krabber.

En dan eens kijken wat er tevoorschijn komt (foto's maken en hier plaatsen:))
en wat een mogelijke aanpak deels of geheel kan zijn.


Succes!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 04 jan 2023 19:18 #1449899

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
? natgeworden plamuur ! ?
Als de goede plamuur is gebruikt moet die totaal waterbestenig en waterdicht zijn .
Heb ik iets gemist in dit topic, is er ergens sprake van ondeugdelijk plamuur ?

Indien er niet waterdicht / watervast plamuur is gebruikt, dan moet dit er af. Want dat laten zitten zijn volgende jaren gegarandeerd extra problemen.

Als je na het afschrapen, schuren, plamuren en coating opzetten klaar bent, zou je de eerstvolgende winters geen werken aan het onderwaterschip meer mogen hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 05 jan 2023 11:52 #1450038

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
Precies, dwars door de zure appel heen bijten en kaal halen dat onderwaterschip
ben je er voor jaren vanaf....en de jaren erop veel minder werk.

ik heb er ook geen zin in, maar ben ook bezig.
hoort erbij


enTony2920 schreef :
? natgeworden plamuur ! ?
Als de goede plamuur is gebruikt moet die totaal waterbestenig en waterdicht zijn .
Heb ik iets gemist in dit topic, is er ergens sprake van ondeugdelijk plamuur ?

Indien er niet waterdicht / watervast plamuur is gebruikt, dan moet dit er af. Want dat laten zitten zijn volgende jaren gegarandeerd extra problemen.

Als je na het afschrapen, schuren, plamuren en coating opzetten klaar bent, zou je de eerstvolgende winters geen werken aan het onderwaterschip meer mogen hebben.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 jan 2023 11:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 19 mrt 2023 16:26 #1467204

Dank voor alle hulp! Inmiddels heb ik het onderwaterschip kaal. Eerst bootje opgehangen, toen afzien met de gele krabber en daarna afzien met de schuurmachine. Vraag is, hoe nu verder?

De beschadigingen die de aanleiding voor deze actie vormden, zijn over het algemeen oppervlakkig en komen niet tot op het laminaat. Het lijkt of de topcoat er in een paar lagen op is gezet en dat daartussen het probleem is ontstaan. Soms heet dat ertoe geleid tot de buitenste laag topcoat eraf gesprongen is. Daar heb ik met de multi-toel tandarts gespeeld en alles weggeslepen tot in mijn ogen gezond ogende topcoat en soms ook laminaat. Dit wil ik gaan dichtplamuren. Hierboven wordt epoxy met microballoons daarvoor aangeraden. Vanwege ingebeelde haast heb ik iets anders gekocht, namelijk Poly-Pox Plamuur set, Maat: 1 kg Kleur: Groen. Is dat een goed idee, of kan ik die beter terugsturen?

Verder is de topcoat ook beschadigd in de form van hele kleine luchtbelletjes, zo tussen de 1 en 3 mm diameter. Op sommige stukken zitten ze helemaal niet, op andere stukken tientallen bij elkaar. Een enkele keer zitten de gaatjes top op het laminaat, maar dat is een uitzondering. Wat moet ik daar nou mee? Ik heb niet zo'n zin om die hele topcoat weg te schuren en denk dus aan vullen. Of met plamuur, of wellicht vullen ze zich vanzelf als ik er verschillende lagen pantsercoat overheen zet? Wat denken jullie? Probleem is natuurlijk dat de belltjes zo klein zijn dat ik ze niet echt kan schuren, dus dat geeft wellicht hechtingsproblemen.

De waterlijn was ook flink beschadigd dus die heb ik ook met de multitool uitgeschuurd. Gek genoeg is mijn waterlijn veel harder dan de topcoat op mijn onderwaterschip. Zouden ze die van epoxy hebben gemaakt? Echt keihard. Die moet ook geplamuurd en in de pantsercoat. Maar, hoe zorg ik nu dat ik mijn waterlijn niet kwijtraak? Hoe zorg ik dat dat een mooie rechte lijn blijft, als ik er overheen ga schilderen? De romp boven de waterlijn is in redelijke staat en die wil ik het liefst niet ook nog voor het seizoen gaan 'doen', want ik wil nog wel graag aan zeilen toekomen.

Dank bij voorbaat voor jullie ideeën. Hieronder wat foto's.









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 19 mrt 2023 17:10 #1467218

Als je je boot rechtop neet zet, kun je met een schrijvende waterpas een lijntje projecteren en dit overnemen.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 17:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meekijken met nog een onderwaterschipvraag? 19 mrt 2023 18:42 #1467239

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Je hebt meteen kiel en mast er ook afgehaald? Dan zou ik er nieuwe kielbouten op zetten en de bedrading in de mast nakijken/vervangen.
De gele snor boven je waterlijn haal je weg met Oxaalzuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl