Beste lezers,
Voor mijn Efsix renovatie heb ik een paar vragen aan de ervaringsdeskundigen voordat ik producten ga bestellen.
Een belangrijke beperking is dat ik mezelf beperk tot polyester producten waar mogelijk, om de boot zo origineel als mogelijk te houden.
De boot is dus kaal geschuurd, lang verhaal (zie
forum/projecten). Bij het onderwaterschip en de kuipvloer en spiegel ligt het polyester nu bloot. De opbouw wordt als volgt:
- Stofzuigen, schoonboenen met aceton
- Behandelen met PU hechtmiddel Fa. Duursma, relatief voordelig en zover ik kan lezen de enige impregneer die goed omgaat met resterend vocht in de huid;
- Gaten vullen met PU-schuim, stukje uithalen met staalborstelschijfje, met constructiepoeder verstevigde polyesterhars schades herstellen. Tevens meer stevigheid in romp voor traileren naar Efsix clubuitjes (eerste kennismaking was erg positief!);
- Glasmatten 3x200 gr, in een bewerking, polyesterhars (niet giethars zijnde) met roller aanbrengen, ontluchtingsroller uitrollen (vacuum waar mogelijk/handiger werkt)
- reinigen met aceton om eventuele wax voor drogen op te lossen, schuren, reinigen met aceton
En dan de twijfels. Wat zijn in jullie ogen de beste vervolgstappen?
- Nieuwe gelcoat aanbrengen, wat lastig strak te krijgen is, alleen onderwaterschip aflakken;
- Gelcoat met schuurmiddel, primer en aflak;
- Plamuur met primer en aflak.
Gevoelsmatig zou ik de gelcoat terug willen zetten, maar hier vind ik wisselende reacties op. De gelcoat op de romp boven waterlijn heb ik behouden omdat ik bang was dit nooit meer strak te krijgen.
Onderwaterschip wordt met lak afgewerkt, de boot wordt steeds uit het water gehaald. Zelfslijpende/schurende middelen zijn voor mij een no-go.
Ik lees soms dat het lakwerk van de romp overlappend geschilderd dient te worden, dit lijkt mij een ramp voor het terugvinden van de waterlijn. Waar is dit goed voor, heeft iemand hier voorbeelden van?
Alvast hartelijk dank voor het meelezen en de eventuele antwoorden.
vr gr Roy