Wil mijn dek volgend seizoen ook doen. Voor wat betreft de pyramide/wafelstructuur in de originele gelcoat, dat heb ik ook. De gladde delen van het dek/opbouw kun je makkelijk schuren in je voorbereiding, maar deze antislip delen niet goed (zonder ze te verliezen).
Mij is aangeraden deze ribbeltjes vlakken héél grondig schoon te maken en schuren met 3M schuurpads (heette voorheen scotch-brite). Tussentijds uiteraard telkens ontvetten. Pas op met machinaal schuren, want je kunt de ribbels in de gelcoat snel verliezen waardoor de antislip werking verloren is.
Wat lak betreft, mijn ervaring met 2 componenten lak (De Ijssel DD lak of Epifanes poly urethane) is dat je perfecte omstandigheden nodig hebt om het eindresultaat echt mooi glanzend te krijgen. Dat kan eigenlijk alléén binnen in een werkloods. Buiten kan dat echt uitsluitend op nét die ene goede dag (juiste temperatuur, juiste dauwpunt, geen directe zon, en geen wind). Dit is bij mijn vorige boot uiteindelijk maar één keer gelukt en daar ik niet meer op gokken.
Ik heb meermaals langdurig met Epifanes gebeld wat nu het handigst is voor het dek. Wel grappig, want (naast gratis advies) krijg je verschillende mensen aan de lijn met elk zo hun eigen inzichten. Bij buiten werken blijft toch meestal het advies; gebruik 1 component (mono) urethane lak, in ieder geval op de gladde delen. Deze doet qua glans niet onder voor DD/poly urethane, ook bij aanbrengen onder moeilijkere buiten-omstandigheden. Ook hier op het forum lees ik veel positieve ervaring met mono urethane (ook bij dek toepassing). Alleen heeft deze inderdaad (veel) meer tijd nodig om echt goed uit te harden. De mono urethane is verder een stuk makkelijker te verwerken en ook later bijwerken. Je moet alleen accepteren dat je op zeer lange termijn misschien net iets eerder moet gaan bijwerken dan 2componenten DD/poly urethane.
Verder zei Epifanes; als je meerdere lagen Mono urethane ook op het antislip/ribbel deel gaat zetten, verlies je best veel van de antislip werking. Je vult namelijk de "dalen" met die lagen verf. Waar je bijv 's zomers bij wijze van spreken nog prima op bloten voeten grip had, heb je volgens Epifanes na dit schilderen echt wel schoenen nodig.
Als je echt buiten wilt werken zoals ik, stelden ze een tussenoplossing voor, waarbij je toch 2 componenten PU-lak gebruikt op de antislip delen. Je hebt dan wellicht maar 1 laag nodig, en verliest minder antislip werking. De andere gladde delen kun je dan evt weer met mono-urethane doen, voor het makkelijke verwerken in buiten-omstandigheden. Ik vind dat alleen nogal een omslachtige oplossing, met al die verschillende soorten lak op het dek. Dan doe ik liever de antislip vlakken gewoon afplakken en origineel houden (want deze zijn bij mij eigenlijk nog mooi en zonder craquelé), en uitsluitend de gladde delen met 1 laksoort behandelen. Je krijgt dan alleen kleur verschil tov de de ribbel/antislip delen, maar dat is misschien niet eens lelijk.
Lang verhaal kort; er zijn vele wegen naar Rome..