Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras?

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 20:54 #1590214

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Even een vraag voor de carbon experts hier:
Is deze carbonbuis bruikbaar om als roeras te gebruiken voor een windvaan stuurinrichting?
Het (balans)roerblad met trimtab is 800x240mm, met profiel. Is deze buis hiervoor bruikbaar? Ik kan er eventueel een extra buis inlijmen, om hem nog wat stijver te maken. De hele winvaan is nog een probeersel, grotendeels 3D geprint.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 21:18 #1590216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 21:25 #1590218

Ik zou een stijvere gewikkelde versie kiezen
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 21:43 #1590219

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Noballast schreef :
Ik zou een stijvere gewikkelde versie kiezen

Zoiets?


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 21:47 #1590220

mrtnm schreef :
Noballast schreef :
Ik zou een stijvere gewikkelde versie kiezen

Zoiets?


Martijn :)

Ja. Ik kan niet beoordelen of de diameter en wanddikte wel of niet voldoet voor jouw toepassing. Iig beter dan een poltrusie buis.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 21:50 #1590221

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Ik ga er 1 bestellen, bij twijfel lijm ik er een extra stok in.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 09 okt 2024 22:02 #1590223

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 03:28 #1590228

laag eigen gewicht en zeer grote trek, druk en buigsterkte. De torsiesterkte is echter aanzienlijk minder dan die van gewikkelde buizen. De buizen worden o.a. toegepast als vliegerstokken, vleugelpennen, frame elementen en stuurstangen.

In tegenstelling tot de typische toepassingen die genoemd worden heb jij ook die torsiesterkte nodig lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 05:31 #1590231

Calidris schreef :
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.

De schroefaskoker denk ik?
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 05:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 06:23 #1590233

  • wboekel
  • wboekel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Calidris schreef :
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.

Jollenbaas schreef:
De schroefaskoker denk ik?

nee, bij dit soort performance boten worden de schroefassen wel eens van carbon gemaakt:
https://centapowertransmissions.com/nl/centa-product/centa-carbon-2/
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 06:32 door wboekel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 06:37 #1590235

Calidris schreef :
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 07:27 #1590243

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Hi,

Voor toepassingen aan boord voldoen meestal alleen profielen met meer dan alleen UD vezels (lengterichting).
Wat je zoekt zijn pull-winding profielen, daar worden nog extra vezels over de UD gewikkeld tijdens de pultrusie :blink:

Ik ben geen geschoolde ingenieur, maar volgens mij bepaalt de diameter voor het grootste deel de stijfheid, de vezelorientatie voor het grootste deel de torsiestijfheid en de wanddikte is bepalend voor de weerstand tegen knikken, maar daar kunnen we ongetwijfeld nog dagen over dooremmeren ;)

Ik zou eens bij Prince in Dronten kijken. Je kunt alles gewoon per meter bestellen tegenwoordig.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 07:33 #1590245

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En ?

Lees de twijfel van TS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 07:39 #1590247

Calidris schreef :
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En ?

Lees de twijfel van TS.

Jouw opmerking is in de trant van “Wikipedia over auto’s, ze hebben 4 wielen”

Vezelgehalte is in al die buizen hoog. Torsiestijfheid lijkt mij in zo’n toepassing belangrijk. Dat heeft te maken met vezelrichting. Alleen poltrusie blinkt daar niet in uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 08:50 #1590288

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En ?

Lees de twijfel van TS.

Jouw opmerking is in de trant van “Wikipedia over auto’s, ze hebben 4 wielen”

Vezelgehalte is in al die buizen hoog. Torsiestijfheid lijkt mij in zo’n toepassing belangrijk. Dat heeft te maken met vezelrichting. Alleen poltrusie blinkt daar niet in uit.

oke
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 08:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 12:17 #1590349

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Calidris schreef :
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.

Even voor de volledigheid, niet de schroefas, maar cardan as. De schroefas zelf (in de waterjet) is "gewoon" van duplex.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 12:36 #1590352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
trotti schreef :
Calidris schreef :
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.

Even voor de volledigheid, niet de schroefas, maar cardan as. De schroefas zelf (in de waterjet) is "gewoon" van duplex.

Groeten,
Johnnie

Ja, klopt, Maar dat is maar een kort stukje. De verbinding krukas-jet is rond de 2 meter lang met cardankoppelingen aan beide zijden.
Halverwege zit een een soort waterdichte flensdoorvoer door het schot. Door de klappen van het schip benut de motor alle ruimte in de motorrubbers. Als die WD flens niet voldoende ruimte kan geven kan je je voorstellen wat er mis gaat. Ravage met 2x 450PK. Dat was een leermomentje met een steile leercurve.

Vandaar da ik vroeg naar de vezel richting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 12:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 13:21 #1590362

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Calidris schreef :
trotti schreef :
Calidris schreef :
Ik weet niet hoe de vezel loopt? Maar op reddingboten maken ze de schroefas ook van koolstof.

Even voor de volledigheid, niet de schroefas, maar cardan as. De schroefas zelf (in de waterjet) is "gewoon" van duplex.

Groeten,
Johnnie

Ja, klopt, Maar dat is maar een kort stukje. De verbinding krukas-jet is rond de 2 meter lang met cardankoppelingen aan beide zijden.
Halverwege zit een een soort waterdichte flensdoorvoer door het schot. Door de klappen van het schip benut de motor alle ruimte in de motorrubbers. Als die WD flens niet voldoende ruimte kan geven kan je je voorstellen wat er mis gaat. Ravage met 2x 450PK. Dat was een leermomentje met een steile leercurve.

Vandaar da ik vroeg naar de vezel richting.

2 x 450? Dat is maar een kleine KNRM boot ;) De grotere hebben 2 x 1500 pk...

Maar goed, cardan assen en schroefassen hebben niet veel in gemeen met roerassen, behalve dat ze meestal rond zijn...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 13:25 #1590364

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
trotti schreef :
2 x 450? Dat is maar een kleine KNRM boot ;) De grotere hebben 2 x 1500 pk...

Maar goed, cardan assen en schroefassen hebben niet veel in gemeen met roerassen, behalve dat ze meestal rond zijn...

Groeten,
Johnnie

Ik schreef ook valentijn klasse, niet Engelenburg of Arie Visser klasse :)
Ik heb 15 jaar door gebracht met de bouw van de valentijn klasse, ik heb ze allemaal tenminste 3x onderhanden gehad met groot onderhoud (elektronisch). Vandaar dat ik als varensman en bemanning er altijd bij stond en mee bemoeide. :whistle:

Ook wel diverse Arie Visser klasse, ook in Woudsend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 13:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 18:14 #1590446

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Calidris schreef :
Wikipedia over pultrusie:

Er is een hoog vezelvolumegehalte (tot 70%) haalbaar, en daardoor een hoge specifiek stijfheid en sterkte.

Dat spul splijt als een malle, Pft (zie link Arent) wikkelt er nog vezels omheen zodat het zooitje ook torsie kan hebben en bij elkaar gehouden wordt. Daarnaast heb je nog de buizen die met de hand gemaakt worden, daar zitten vaak veel meer vezels in andere richtingen in, maar vaak veel duurder (uit china nog wel eens goedkoop), maar beter aan te passen aan speciale toepassingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 19:36 #1590467

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8177
mrtnm schreef :
Even een vraag voor de carbon experts hier:
Is deze carbonbuis bruikbaar om als roeras te gebruiken voor een windvaan stuurinrichting?
Het (balans)roerblad met trimtab is 800x240mm, met profiel. Is deze buis hiervoor bruikbaar? Ik kan er eventueel een extra buis inlijmen, om hem nog wat stijver te maken. De hele winvaan is nog een probeersel, grotendeels 3D geprint.


Martijn :)

Deze buis wordt geëxtrudeerd met doorgetrokken vezels. Dat betekent dat alle vezels in lengte richting lopen. De vezels kunnen heel goed trekkracht aan, maar geen bij druk gaan ze uitknikken en komen uit het laminaat los. Dus buigsterkte is beperkt. Ook torsie is suboptimaal: de vezels liggen naast elkaar maar zitten niet werkelijk aan elkaar vast.

Voor low tech toepassing misschien best goed. En misschien kun je er best wat mee. Met gewikkelde buis heb je in ieder geval een stuk minder materiaal nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 19:46 #1590474

Joop66 schreef :
Deze buis wordt geëxtrudeerd met doorgetrokken vezels.

Je bedoelt gepultrudeerd. Extruderen is een heel ander proces.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 20:03 #1590483

Wat zou je voor torsie voor vezelrichtingen nodig hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 20:07 #1590487

Nachtvlinder schreef :
Wat zou je voor torsie voor vezelrichtingen nodig hebben?
90 en 45 in een verhouding afhankelijk van de toepassing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is deze carbonbuis bruikbaar als roeras? 10 okt 2024 20:21 #1590489

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8177
Nachtvlinder schreef :
Wat zou je voor torsie voor vezelrichtingen nodig hebben?

Puur torsie komt nauwelijks voor. En dan is er zoiets als de spanningscirkel van Mohr.

Pure torsie zou betekenen: puur gewikkeld: in de ricthing van de kracht. Maar dan heb je geen beperking in de diameter. De vezels hebben onderling geen verband. Dus praktisch wordt dan 45graden of zo. Liefst gevlochten. Dan heb je echt het beste van alle werelden. Ook voor buiging trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl