Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatieprojectje

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 11:42 #1613994

AndreAzuree schreef :
Die issues worden door (een fatsoenlijke) werf goed opgelost.

Heeft hier de werf nog wat voor je betekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 11:47 #1613996

ja, de werf heeft de rekening betaald van de reparateur in Griekenland. Helaas was die niet goed uitgevoerd (3 jaar terug). Dat bleek pas vorig seizoen, toen er toch weer een barst kwam in de reparatie. Heb het nu zelf opgelost met bescheiden kosten aan epoxy en voor het RVS dat OPtimaal heeft gemaakt.

De werf was zeer coulant met issues. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs een whatsapp van de servicemanager uit Istanbul (toen had ik de boot al 4 jaar ofzo): "hoe bevalt de boot, zijn er nog service issues?"
Laatst bewerkt: 01 mrt 2025 11:48 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 13:11 #1614013

Netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 13:47 #1614026

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30072
Ik snap dat iedereen dweept met het fraaie uitgevoerde werk, maar het blijft in de grond een knip en plak of houtje touwtje constructie.

Niet de beugel van Optimaal, alhoewel lijmen van RVS met Kracht? (ik had door en door gedaan met tegenplaat er achter)

Dat hele houten stoeltje van de lier, dat moet het hele schip houden? Enkel via polyester/epoxy?

Anker gerei kan eigenlijk nooit sterk genoeg uitgevoerd worden, vind ik. Als je tenminste uitgaat van minder vrolijke scenario's. E.e.a. ook afhankelijk van de waterverplaatsing en windvang.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 15:17 #1614040

Tegenplaat erachter hebben wij natuurlijk ook overwogen, maar dat komt dan in het interieur uit.
Dat "houten stoeltje" is zwaar uitgevoerd (dik multiplex), en heel dik ingelamineerd. Zo worden hele boten gebouwd (ingelamineerd hout)... ik snap je punt niet helemaal. Misschien is het op de foto lastig te beoordelen, maar ankerlier zit op 3 punten heel stevig aan de boot vast (aan romp en schot). In mijn ogen niet minder stevig dan een ankerlier die gewoon op het dek gebout is.
Maar goed, ik ben geen scheepsbouwer of expert.

In de praktijk belast je de ankerlier niet als je eenmaal ligt, omdat je altijd een snubber gebruikt. De echte (dwars)krachten komen vooral op het ankerbeslag onder de boegspriet tijdens het proces van ankeren zelf, wanneer bijv. de ketting dwars op de boot komt te staan. Daar moet het wel tegen kunnen natuurlijk.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2025 15:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 15:28 #1614042

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5448
Los van wel of niet stevig genoeg, de snubber kan niet functioneren/losraken van de ketting en dan moet de lier toch de kracht opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 20:07 #1614071

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8928
Dan moet het al lelijk doen om daarin niet te slagen. En waarschijnlijk heeft het boegbeslag dan ook al de geest gegeven.

Vanuit de klimwereld ben ik gewend redundant te werken.
Ik leg bij vies weer dan ook twee snubbers aan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 21:51 #1614084

Als dyneema breekt, en kikkers gaan falen, .. dan wordt het tijd om de boot de boot te laten, je verzekeraar te bellen, en in een warme kroeg te gaan zitten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 21:54 #1614085

AndreAzuree schreef :
Als dyneema breekt, en kikkers gaan falen, .. dan wordt het tijd om de boot de boot te laten, je verzekeraar te bellen, en in een warme kroeg te gaan zitten ;)

Zelfs de Bismarck en Yamamoto zonken ondanks alle voorzieningen.

Bij dat soort doom scenario's geen boot kopen en idd de kroeg in
Laatst bewerkt: 01 mrt 2025 21:55 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 01 mrt 2025 22:28 #1614086

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18601
De Optimaal schreef :
Zelfs de Bismarck en Yamamoto zonken
:lol:
De Azuree is nu ongetwijfeld nog sterker dus zou me inderdaad hierover geen zorgen maken :P
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 02 mrt 2025 07:25 #1614100

Tja of de Azuree een bommenregen in combinatie met torpedo’s doorstaat moet nog blijken. Alles kan stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 02 mrt 2025 08:11 #1614103

Met die oorlogsschepen op de Turks-Griekse grens, heb ik daar wel eens over nagedacht. ;) Gelukkig gingen daar alleen (hele harde) losse flodders heen en weer. Ook niet heel geruststellend trouwens....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatieprojectje 02 mrt 2025 15:13 #1614143

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5658
AndreAzuree schreef :
Kock1964 schreef :
Als je nu een oude zeilboot had gekocht had je dit allemaal bespaard :P

Maar voor alle nieuwe bootkopers: een boot zonder wat kinderziektes bestaat niet.

Dat is zeker een feit. Keurig dat die werf na 4 jaar een bericht stuurt. Dat hoor je zelden.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl