Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Epoxy in de volle zon.

Epoxy in de volle zon. 05 mrt 2025 11:51 #1614575

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
De beperkte temperatuursbestendigheid is voor veel applicaties niet echt een probleem.
De theorie is dat je een bepaalde waarde hebt waarbij de hars van glasachtig naar rubberachtig gaat, en daarbij ruimte geeft aan onderliggende lagen om iets door te gaan printen. Dit heet de Tg waarde, en is in de datasheet terug te vinden. Het is niet zo dat het gelijk helemaal zacht of vervormbaar wordt. Het uitharden van de epoxy gebeurt tot die ongeveer zo bestendig is dat de Tg 10 graden boven zijn maximale temperatuur bij het uitharden ligt. Daarna gaat het crosslinken nog even door, de meeste basis consumentenharsen harden uit tot ze een Tg van ongeveer 50 graden bereiken. (zijn ook vaak wat 'reactiever' dan temperatuursbestendige harsen)
Dat houdt in dat je epoxy glasachtig blijft tot 50 graden.
Donkere kleuren worden veel warmer in de zon(120+ graden), maar met wit zit je aardig veilig. Ook bijvoorbeeld bootrompen die veelal niet in de directe zomermiddagzon verblijven, en zo vlak boven het wateroppervlak ook nog iets verkoeld worden, kunnen daardoor vaak zonder door te printen een (licht) kleurtje hebben.

Pas als je je zorgen gaat maken dat je het weefseltje er door gaat zien, wordt het tijd om een postcure te gaan doen. Bij de meeste amateurs wordt de afwerking wat afgeraffelt (de boot is bijna klaar en het heeft al veel langer geduurd dan gedacht, en schuren is niet leuk), dus dan kun je de postcure ook wel laten. Een hars met een hogere temperatuursbestendigheid pakken kan dan wel een idee zijn, dan komt die postcure wel tijdens de eerste warme dag in de zon, en houdt de hars daarna wel op met werken (tot die nog warmer wordt), en kun je na een jaar of wat gebruik alsnog weer eens de schuurmachine ter hand nemen.

Nu ik toch aan het typen ben, de rest van het verhaal er ook maar bij:
Om print (of zelfs vervorming) te voorkomen tijdens een post cure blijf je altijd 10 graden onder je Tg. Dit houdt in dat je zonder mal de temperatuur ongeveer 10 graden per uur kan verhogen, tot je de gewenste of maximale Tg hebt bereikt. Daarna blijft de temperatuur nog een aantal uur op die waarde. Voor een postcure in een mal, waarbij het oppervlak en de vorm steun heeft, kun je wat sneller. Je drukt dan door de Tg heen. Ik houd daar meestal 1 graad per minuut voor aan, maar met haast zou je met de meeste harsen ook naar de 2 graden per minuut kunnen.
Ik gebruik daarvoor een computergestuurde oven.

Oh, en om aan polyethyleen te lijmen, er even met een brandertje overheen. Het oxideren van het oppervlak zorgt er voor dat er ruimte in de molecuulstreng komt voor andere stoffen om aan te binden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epoxy in de volle zon. 05 mrt 2025 14:00 #1614586

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6848
@Philip Ik had heus wel begrepen dat je pantsercoat bedoelde hoor. Vond het gewoon grappig.
@JRomkes Dank voor de perfecte uiteenzetting.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 05 mrt 2025 14:03 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epoxy in de volle zon. 06 mrt 2025 13:38 #1614645

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6848
Baasklusje schreef :
Heb je al gekeken hoe bros het plastic al is?
Klein tikje ertegen en er valt een gat in?
Straks steek je de kwast er nog doorheen ;-)

Daar hield ik zelf ook rekening mee, maar dat valt eigenlijk enorm mee. Er zit één flinke barst in de behuizing, op het breedste gedeelte ongeveer een centimeter breed. Voor de rest is het nog behoorlijk stevig. Gevalletje "duidelijk nog een tweede leven waard".
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl