Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag over kiel-scheur in occasion

Vraag over kiel-scheur in occasion 20 aug 2025 18:05 #1644539

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 819
Ik weet dat het niet een echt antwoord is op je vraag, maar ik vind het een veeg teken wanneer de eigenaar de prijs verlaagd nadat de schade is geconstateerd.

De eigenaar weet dus dat er wat aan de hand is wat de prijs doet verlagen. Als het echt alleen cosmetisch zou zijn, had hij het zelf beter kunnen verhelpen en de boot dan te koop kunnen zetten.

Alleen wanneer de prijs past bij het slechtst denkbare scenario zou ik ermee akkoord gaan, tenzij de verkoper akkoord gaat met het “destructieve” onderzoek. Het zou mij niets verbazen als hij daar niet (zomaar) mee akkoord gaat.

Wat niet weg neemt dat eea gerepareerd kan worden…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 20 aug 2025 18:08 #1644541

Waterrimpels schreef :
@ Hans, de casus waar je op doelt was een Kieviet denk ik):

www.marktplaats.nl/v/waterspor...-inruil-bespreekbaar

Nee die casus was hier op Zf. Bootje is gesloopt begreep ik.
Ik doel op een artikel in het Dehler clubblad waarin die reparatie is beschreven ( en vaart weer vrolijk verder.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 20 aug 2025 19:05 #1644551

Oké, helder, het Dehler-verhaal kende ik niet, maar wel het (jammere) verhaal van de Kieviet.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 20 aug 2025 19:50 #1644563

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
@RickVis
Die aanname over de prijs klopt niet: ik heb de boot vorig jaar bekeken bij de toenmalige eigenaar. Zijn boot stond nog niet te koop, maar hij was aan het overwegen en zo kwam ik hem bekijken. Zijn vraagprijs was echter totaal irreëel.

Nu is de boot van een makelaar, waar hij de boot heeft ingeruild voor een nieuw schip. De schade kwam pas aan het licht toen de 1e geïnteresseerde de boot onder de waterlijn wilde bekijken.



Ondertussen heb ik mijn aantekeningen van de bezichtiging terug gevonden en ik denk dat mijn onderzoek daarmee stopt: het stond vol twijfels over voornamelijk de ergonomie. Kuip prettig, maar slecht zicht en binnen erg krap. Dat vind ik elke keer van die Hurleys, er zit teveel op en in.

Dus ik denk dat ik er nog een nachtje over slaap en dit studieobject dan laat voor wat het is.Een interessante studie was het in elk geval.
Optimist, Barnegat-Pluis, Laser, Wibo I, Shark 24, Albin Vega, Maxi 77, zonder boot(!)
(Ben ik nu een landrot...?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 20 aug 2025 21:48 #1644586

Hoe meer boten je bekijkt, hoe scherper je keuze uiteindelijk... niet de Hurley dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 06:26 #1644597

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
AndreAzuree schreef :
Hoe meer boten je bekijkt, hoe scherper je keuze uiteindelijk... niet de Hurley dus...

Tja, dat weet ik niet hoor, ik zie juist bij elke boot dingen die me niet bevallen. De ideale boot bestaat niet en tweedehands al helemaal niet :side:

De kleinere bootjes zijn allemaal ingericht voor een gezin met drie kinderen (tenminste... als je het aantal slaapplaatsen telt) en daardoor zo propperig ingedeeld.

Maar er komt vast wel iets langs waarvan ik denk Ja! Dat wordt 'm. Het kijkt in elk geval al heel anders nu ik bootloos ben. Nu kijk ik naar wat er voor me ligt terwijl daarvoor vergeleek ik alles met de Maxi waar ik een soort eenheid mee vormde.
Optimist, Barnegat-Pluis, Laser, Wibo I, Shark 24, Albin Vega, Maxi 77, zonder boot(!)
(Ben ik nu een landrot...?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 06:28 #1644598

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 819
@woodstock. Ah, excuus. Ik dacht dat de eerste eigenaar en de makelaar nu één en dezelfde persoon waren…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 09:10 #1644636

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Woodstock schreef :
Jawel, het type wil ik wel kwijt, dat praat een stuk makkelijker, het gaat om een Hurley 800 uit Twente.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen of die uit een gedeelde mal komt of hoe de kiel precies is geconstrueerd. Ook weet ik niet of deze boot ijzer of lood als ballast heeft, dat naast denk ik ook wel uit. Lood lijkt me niet uit kunnen zetten, ijzer wel.

De boot is weer terug in het water gelegd voor het gemak, dus ik kan deze week alleen van binnenuit kijken. Een sterke magneet zou handig zijn, dan merk je vast wel of er ijzer of lood is gebruikt, maar die heb ik niet.

Kwa type: ik had ingezet op een Hurley700, en vroeg me af of dit misschien de mijne is geweest. Maar nee, dus.

Hurleys hebben een romp die in 2 helften gelamineerd is, en daarna tegen elkaar geplakt. De kielmassa bestaat uit gietijzer of ponsdoppen in een hars ingegoten. (ballast-producten.nl/product/b...erpakt-polypropyleen) Daar kan soms vocht bij, gaan roesten en opzetten.

De polyester schade is behoorlijk te fixen volgens de tips van (edit) Noballast 3Noreen. Zelfs als je alle polyester weg moet halen, dat maakt niet eens zo heel veel uit. Roestende ponsdoppen... Dat is lastiger.
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 11:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 09:13 #1644638

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Woodstock schreef :
AndreAzuree schreef :
Hoe meer boten je bekijkt, hoe scherper je keuze uiteindelijk... niet de Hurley dus...

Tja, dat weet ik niet hoor, ik zie juist bij elke boot dingen die me niet bevallen. De ideale boot bestaat niet en tweedehands al helemaal niet :side:

De kleinere bootjes zijn allemaal ingericht voor een gezin met drie kinderen (tenminste... als je het aantal slaapplaatsen telt) en daardoor zo propperig ingedeeld.

Maar er komt vast wel iets langs waarvan ik denk Ja! Dat wordt 'm. Het kijkt in elk geval al heel anders nu ik bootloos ben. Nu kijk ik naar wat er voor me ligt terwijl daarvoor vergeleek ik alles met de Maxi waar ik een soort eenheid mee vormde.

Als ik kleiner zou willen, zou ik serieus kijken naar een Clever23/Sportina680.

Leuk sportief, hefkiel, leuk ingedeeld binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 09:36 #1644646

Joop66 schreef :
Hurleys hebben een romp die in 2 helften gelamineerd is, en daarna tegen elkaar geplakt. De kielmassa bestaat uit gietijzer of ponsdoppen in een hars ingegoten. (ballast-producten.nl/product/b...erpakt-polypropyleen) Daar kan soms vocht bij, gaan roesten en opzetten.

De polyester schade is behoorlijk te fixen volgens de tips van 3Noreen. Zelfs als je alle polyester weg moet halen, dat maakt niet eens zo heel veel uit. Roestende ponsdoppen... Dat is lastiger.

Twee helften dus, kijk, dat maakt het al een stuk minder dramatisch :)

Overigens ben ik niet 3Noreen. We hebben weliswaar allebei een trimaran maar verder houdt elke gelijkenis wel op.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 09:41 #1644648

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Woodstock schreef :
ik zoek een degelijk, handzaam, zeewaardig jachtje met en beetje leefruimte, jonger dan 1990 en niet dieper dan 140cm. Dat zijn er niet zoveel ;)
Op mijn short list staan momenteel: de Victoire 855, de North Beach 24 en dus de Hurley. Daarbij nog twee vreemdere eendjes, de Victoria 800 en de Marieholm 261.
De Hurley vind ik het saaist, dus nee, niet verliefd, maar de Hurley komt toch steeds terug op het lijstje.

Een kruising van deze boten vind je misschien in een Rommel 26: mooie romp, veel zeil, veel diepgang met 2,1m, maar ook opklapbaar tot 0,6m. Eén van de leukste boten aan onze steiger.
Een nadeel vind ik de bbm, maar die heeft wel een mooie plek. Elektrisch kan je de gewichtsverdeling natuurlijk aanpassen en accu’s lozen voor de doordeweeksewedstrijden.
Ondanks maar 31 gebouwd staan er een paar te koop hier (0,6-1,7m) en in Duitsland (0,6-2,1m!).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 10:10 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 09:44 #1644649

Noballast schreef :
we hebben weliswaar allebei een trimaran maar verder houdt elke gelijkenis wel op.

:woohoo: :woohoo: :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 09:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 10:24 #1644654

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18153
Dan zijn er idd meer overeenkomsten dan verschillen, dat is zeker :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 10:48 #1644655

holtere schreef :
Dan zijn er idd meer overeenkomsten dan verschillen, dat is zeker :)

Heb je de verkeerde bril op ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 12:42 #1644673

Noballast schreef :
Joop66 schreef :
Hurleys hebben een romp die in 2 helften gelamineerd is, en daarna tegen elkaar geplakt. De kielmassa bestaat uit gietijzer of ponsdoppen in een hars ingegoten. (ballast-producten.nl/product/b...erpakt-polypropyleen) Daar kan soms vocht bij, gaan roesten en opzetten.

De polyester schade is behoorlijk te fixen volgens de tips van 3Noreen. Zelfs als je alle polyester weg moet halen, dat maakt niet eens zo heel veel uit. Roestende ponsdoppen... Dat is lastiger.

Twee helften dus, kijk, dat maakt het al een stuk minder dramatisch :)

Overigens ben ik niet 3Noreen. We hebben weliswaar allebei een trimaran maar verder houdt elke gelijkenis wel op.


Nou, erg veel vertrouwen geeft het niet, een boot die in "twee helften uiteenvalt". Zelfs bij een S-spant (zonder aangeboute kiel) moet je kennelijk opletten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 12:53 #1644679

AndreAzuree schreef :

Nou, erg veel vertrouwen geeft het niet, een boot die in "twee helften uiteenvalt". Zelfs bij een S-spant (zonder aangeboute kiel) moet je kennelijk opletten.

Je opmerking zal wel “grappig” bedoeld zijn. Iig kent die bouwmethode geen brakke romp-dek verbinding :woohoo:

De verbinding over midden dek en kiel is daarbij ook nog eens veel eenvoudiger. Ik denk nu dat het scheurtje cosmetisch is (gelcoat) alhoewel goed kaal maken wel nodig is om dit zeker te weten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 12:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 12:59 #1644685

Nee, ik was serieus. Is dit geen structurele schade dan? Als het cosmetisch is: hoe komt dat scheurtje er dan in?

Ik begrijp ook niet helemaal wat de romp-dek verbinding er mee te maken heeft. Ik doel op kiel-romp verbinding (die normaal gesproken bij een S-spant sterker is) en op de verbinding tussen de 2 helften.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 13:15 #1644688

Oh wacht, ik nam even aan dat het een complete romphelft zou zijn (zoals bij mijn boot) maar dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Waarschijnlijk niet zelfs :blush:

Twee delen die achteraf aan elkaar gezet zijn en eventueel niet homogeen afgewerkt (gelcoat) met de rest van de romp kan op termijn een scheurtje geven. Dat is cosmetisch.

Structureel is er niets mis met met zo’n bouwwijze. Veel boten worden op die manier in elkaar geplakt. Ook die doorgaan voor degelijk en robuust (zoals een Midget zeg ik nu even uit mijn hoofd) en kennelijk dus ook Hurley.

Maar nogmaals, wel goed onderzoeken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 13:17 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 13:24 #1644697

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18153
Nou, erg veel vertrouwen geeft het niet, een boot die in "twee helften uiteenvalt". Zelfs bij een S-spant (zonder aangeboute kiel) moet je kennelijk opletten.

Zo hebben ze Hobiecats uitgevonden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 13:50 #1644703

  • JasperL
  • JasperL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
holtere schreef :
Dik en lomp lijkt vaak sterk terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Integendeel, het is vaak het gevolg van niet snappen waar het om gaat. ;)

:woohoo: :silly: :laugh: that's what she said
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 13:51 door JasperL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 14:09 #1644705

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :

Nou, erg veel vertrouwen geeft het niet, een boot die in "twee helften uiteenvalt". Zelfs bij een S-spant (zonder aangeboute kiel) moet je kennelijk opletten.

Je opmerking zal wel “grappig” bedoeld zijn. Iig kent die bouwmethode geen brakke romp-dek verbinding :woohoo:

De verbinding over midden dek en kiel is daarbij ook nog eens veel eenvoudiger. Ik denk nu dat het scheurtje cosmetisch is (gelcoat) alhoewel goed kaal maken wel nodig is om dit zeker te weten.

Eh nee hoor. het dek is alsnog later er op gezet. Alleen de romp, is bij mijn weten, in 2 helften gemaakt.

En de kiel romp versterking, was ik in ieder geval op de H700 ook niet vreselijk van onder de indruk. Er waren gewoon een paar (stalen?) strippen ingelamineerd van links naar rechts, waarna er bij de mijne een klont gietijzer in is laten zakken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 14:11 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 17:48 #1644758

Als voormalig Hurley bezitter twijfel ik aan de stelling dat de romp bestaat uit 2 helften. Inwendig is daar in ieder geval niets van te zien. Ook is het toegepaste laminaat is behoorlijk van afmeting/dikte. Het weegt ook maar liefst 3400 kilo op 8.3 mtr. Waar de scheur van komt blijft gissen
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 17:56 #1644762

Het lijkt erop dat Hurley’s door de jaren heen op meerdere werven zijn gebouwd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 18:17 #1644769

Is ook zo: Aanvankelijk door Holstebro Plastværk in Denemarken, onder de noemer Junker 26. Dit bedrijf leverde casco’s aan Holland Yachting BV Harderwijk, de importeur voor Nederland. En verkocht de Junker 26 als Hurley 800.

Jachtbouw Twente, de opvolgende leverancier van Holland Yachting nam casco’s af van Conyplex BV in Medemblik, de bouwer van Contest jachten. Daarna volgde Flevo Mouldings / Jachtwerf Eemhof in Zeewolde.

Voorafgaand was er Hurley Marine Ltd in Plymouth. Onder andere de bouwer van de Hurley 22. In Nederland op de markt gebracht als Hurley 700. Met Triba in Edam als importeur van de Engelse Hurley 22/700.

Bij de ontmanteling van het Engelse bedrijf heeft Holland Yachting (importeur van de Engelse Hurley 22/700) de mallen en de rechten op de merknaam overgenomen. Op die grond kon de Deense Junker 26 als Hurley 800 in de markt worden gezet.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 21:41 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kiel-scheur in occasion 21 aug 2025 20:02 #1644781

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
Hurley Ruud schreef :
Als voormalig Hurley bezitter twijfel ik aan de stelling dat de romp bestaat uit 2 helften. Inwendig is daar in ieder geval niets van te zien. Ook is het toegepaste laminaat is behoorlijk van afmeting/dikte. Het weegt ook maar liefst 3400 kilo op 8.3 mtr. Waar de scheur van komt blijft gissen

Als de kiel een vast onderdeel is van de romp en van polyester, dan is het niet onlogisch om de romp gedeeld te bouwen.
Als de mal uit één stuk is, wordt die kiel een smal, diep gat waar je liever niet in wilt lamineren. Twee losse helften is geen probleem, en een strook over de deelnaad is te overzien.

Ik ga voor de gedeelde mal. Dat er een scheur/barst op de deelnaad is ontstaan betekent wel, dat er bij de afwerking fouten zijn gemaakt en dat er in elk geval cosmetisch iets gedaan moet worden.
Een extra laagje glas over de naad zal ook geen kwaad kunnen.

Hurley Ruud schreef :
Inwendig is daar in ieder geval niets van te zien.

Dat hoeft ook niet per sé, als het laminaat over de deelnaad netjes getrapt is en er daarna flink topcoat overheen is gegaan, moet je goed kijken om dit te herkennen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 21 aug 2025 20:04 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl