Hallo iedereen,
Ik heb deze beschrijving gevonden via google.
En dacht wellicht zijn er andere mensen die hier ook iets aan hebben.
Nou ik hoor het graag van jullie.
Mvg Jelle
Ik wil even wat rechtzetten wat in de loop der tijd achterhaald is.
De mengverhouding van polyester met de harder: minimaal 1%, maximaal 3%. Bij meer dan 5% harder wordt het niet hard omdat de chemische reactie niet op gang komt. Bij meer dan 3% moet je echt heel snel kunnen werken. Bij minder dan 1% kan het dagen of weken duren, of helemaal niet uitharden of slechts gedeeltelijk uitharden. Ideaal voor de beginner is 1,5%
1,5 procent wordt als max aanbevolen voor de beste eigenschappen bij de meeste peroxides
Polyester is echt 100% waterdicht. Het kan zelfs worden gebruikt voor het maken van benzine tanks.
Leg het eens uit met het uitdampen van styreen
Verder:
Eerst de veiligheid: :!: :!:
* Zorg dat je werkt in een goed geventileerde ruimte, denk eraan dat de gassen niet bij de buren terrecht kunnen komen. Met name het bestanddeel MEKPEROXIDE (Methyl Ethyl Keton) wat een oplosmiddel is en zorgt voor de bekende, kenmerkende polyestergeur is giftig en kan leiden tot zeer enrstige en onherstelbare hersenbeschadiging.
het is de styreen die je ruikt
Bij kinderen al in minder dan een half uur blootstelling. Neem dit alsjeblieft serieus, ook al ben ik nog maar nieuw hier op het forum.
* Draag een veiligheidsbril.
* Als je brildragend bent, vertrouw dan niet op je eigen bril, maar koop dan een grote veiligheidbril (duikbril model) die je over je eigen bril kan dragen. Je eigen bril zal A: meestal te klein zijn om bescherming tegen spatten te bieden en B: beschadigd raken als er polyesterspatten op komen die later zeer moeilijk verwijderbaar zijn.
* Draag een gasmasker met een actief koolfilter er in, geschikt voor chemische toepassingen. North maakt deze maskers en filters voor een redelijke prijs.
* Draag rubberen handschoenen.
* Voorkom elk contakt met blote lichaamdelen met inbegrip van het haar. Ik gebruik zelf een oud regenpak voor werken met polyester.
* Kleed je desnoods buiten om, maar zorg ervoor dat er geen glasvezels in huis kunnen komen, zeker als je kinderen hebt. De fijne vezels kunnen dagenlang een irriterende jeuk veroorzaken. Bij inademing ben je nog verder van huis, dan zonder uitstel naar de doker of de ehbo van het ziekenhuis.
* Zorg ervoor dat in iedergaval kinderen NOOIT in de ruimte kunnen komen waar je met polyester werkt, niet eerder dan het grondig is schoongemaakt.
* Wees ervan bewust dat zeer veel mensen allergiesch voor MEKP zijn.
* Polyester bewerken is chemie, chemie is per definiete gevaarlijk, je kan niet voorzichtig genoeg zijn, zeker niet al je kinderen hebt.
* Als je klaar bent ga dan grondig douchen en je haar wassen, ook al heb je nog zo'n honger. Ga nooit tijdens het bewerken van polyester of voor het douchen nadat je met polyester heb gewerkt eten. Liever ook niet drinken.
* Dit geld ook voor het schuren van polyester waarbij zeer fijn stof vrijkomt die glasvezel bevat.
* Pas nadat het produkt is uitgehard en/of geschuurd waarna het met veel water word afgespoeld is het veilig om met blote handen aan te pakken. Alleen afvegen met een doek of afblazen met perslucht is niet voldoende.
Op één of andere manier wordt het werken met en, het bewerken van kunststoffen en kunstharsen als minder gevaarlijk gezien dan werken met metaal. Mogelijk komt dit omdat in de metaal met lawaaierige machines wordt gewerkt en lassen vaak een indrukwekkende vonkenregen en hitte uitstraalt. In de metaal ontkom je niet aan het gebruik van één of meerdere van deze machines als je een boot wil gaan maken.
Toch kan het werken met kunststoffen en kunstharsen een riskante bezigheid zijn, temeer omdat de ingredienten van deze materialen vaak niet tot de gezondste behoren. MEKP steekt hier kop en schouders bovenuit. En laat uitgerekend MEKP een onderdeel van polyester zijn.
mekp is geen onderdeel, het is de harder
Het schijnbare gevaarloze steekt hem ook in het feit dat het maken van een polyesterromp met een kwast, maatbeker, rollertje en een schaar gepaard gaat en in alle stilte kan worden gedaan. Het gevaar van hunstharsen is juist het ontzichtbare, de dampen en de zeer fijne glasvezeltjes die door de lucht zullen gaan dwarrelen.
Werken met polyester:
Hou er rekening mee dat er verschillende soorten poyester zijn voor verschillende toepassingen en in verschillende sterktes. Vliegtuig en raceautobouwers moeten rekening houden met het feit dat polyester een vrij zware kunststof is. Voor hun zal carbon wellicht aantrekkelijker zijn.
carbon is de vezel, glas en carbon verschillen niet zo veel van gewicht, net als de harsen. het is alleen minder sterk.
* Het mooist zou zijn een kamer met een temperatuur van 20 graden en een luchtvochtigheid van 40% of minder. Ga liever niet onder de 15 graden werken en ook niet boven de 25 graden.
* Voor alles: eerst je mallen 5 tot 7 keer in de was zetten en een loslak aanbrengen. Het is erg sneu als je dit in je enthousiastme eens vergeet.
* Zorg dat de ruimte waarin je werkt goed opgeruimd is en je vlot door kan werken.
* Zorg dat je de mal goed kan draaien en er vlot van alle kanten bij kan voor wat betreft het gedeelte dat gepolyesterd moet worden.
* Trek nu je veiligheidkleding aan, compleet met masker en bril.
* Als je gelcoat gebruikt, breng die dan nu aan. Zorg dat dit een gelijkmatige, dekkende laag wordt die overal even dik is. Aldus zoveel mogelijk, met handwerk zal er altijd iets verschil zijn.
* Knip je glasmatten op maat en maak voldoende voorraad zodat je kan blijven doorwerken.
kun je beter van te voren doen, net als handschoenen dragen bij het gebruik en aanbrengen van losmiddelen
* Maak nu je mix aan in een maatbeker. Maak nooit meer aan dan je in maximaal 15 minuten kan verwerken bij een mengverhouding van 1,5%. Bij 3% zal dit slechts 5 minuten zijn. Gebruik je pigment inplaats van gelcoat, dan mix je die nu gelijk met de harder door de polyestermix.
* Smeer eerst een dunne laag polyester op de mal voor je de eerste laag glasmatten legt.
* Leg nu de eerste laag glasvezelmatten, zorg ervoor dat de verschillende matten elkaar iets overlappen.
* Breng nu weer een laag polyester aan met deppende bewegingen. Doe dit niet te lang op dezelfde plaats omdat je dan de glasmat uit elkaar kan trekken.
* Gebruik een roller met kleine tandjes en rol daarme over de aangebrachte lagen zodat de lucht er goed tussenuit gaat. Dit maakt het polyester waterdicht omdat het zo een homogene massa wordt met goede aansluitingen tussen de verschillende lagen en glasmatten.
ontluchten is waterdicht maken? beetje verkeerde denkwijze hier. ontluchten zorgt voor een goede hechting tussen de lagen, en een stijver geheel.
* Ga nu verder met de volgende lagen. Er hoeft nu niet meer eerst een voorlaag te worden aangebracht als de vorige lagen nog vloeibaar of kleverig zijn. Deze voorlaag moet wel weer worden aangebracht als de vorige lagen reeds uitgehard zijn.
* Laat bij de volgende laag glasvezel de matten naast de eerste overlapping elkaar overlappen, dit om te voorkomen dat er een bult ontstaat.
* Nieuwe lagen hechten zeer goed aan reeds uitgeharde lagen.
Dit heeft zeker bij moderne polyesters zijn grenzen
* Werk bij elke laag telkens in dezelfde volgorde als je eerste laag.
Tip: je kan zien of een serie lagen homogeen is, de glasmat zal dan onzichtbaar worden. Zolang deze mat en zichtbaar is, is er nog lucht in de polyester. Dit kan gevolgen hebben voor de waterdichtheid.
jaja... waterdichtheid
Tip: werk in ruim voldoende licht zodat je de glasmat goed kan zien, of eigelijks juist niet kan zien, immers dat is de bedoeling.
Tip: gebruik "kant en klare" polyester. Dit houd in dat de kathelysator, een appart ingredient in polyester, al in de basisvloeistof (hars) zit zodat je alleen nog maar de activator (meesal foutief harder genoemt, ik gebruik ook het foutive harder omdat dit al is ingeburgerd) hoeft toe te voegen. Deze polyester is echte beperkt houdbaar omdat de kathelysator langzaam in de hars begint te werken. Zonder de kathelysator is polyester zeer lang houdbaar. Echter, het zelf mengen van de kathelysator is een uiterst preciese aangelegenheid en daarom niet aan te bevelen voor mensen die af en toe iets van polyester maken.
Er werd/wordt veel met gelcoat gewerkt die eerst op de mal moet worden aangebracht voor je gaan polyesteren. Natuurlijk kan je het ook zonder gelcoat doen en de romp later in gewenste kleur spuiten. Gebruik dan wel eerst een kunststofprimer. Maar wat tegenwoordig ook kan is een pigment door de polyestermix mengen, tegelijk met de harder dus. Dan wordt de hele romp "massief" in die kleur.
Globale ingredienten van polyester:
* Kunsthars PET, polyethyleen tereftalaat
* HARDER MEKP, mehtyl ethyl keton peroxide (zeer gevaarlijk spul, toxisch, halucinerend, irriterend, narcotisch, giftig, zeer licht ontvlambaar)
*styreen, een oplosmiddel en tevens deel van de reactie
* Glasvezel in de vorm van geweven matten of losse vezels (gevaarlijk, irriterend, bij inademing kankerverwekkend (glasvezels blijven in de luchtwegen steken))
* Kathelysator, feitelijk is dit de harder.
* Accelerator, dit is wat wij harder noemen, maar in werkelijkheid activeert het de reactie.
* eventueel: Gelcoat, wordt eerst aangebracht, het is een kleurcoat die zich aan de polyster hecht.
* eventueel: Pigment, wordt door de mix gemengt, is een zeer geconcentreerde kleurlak die een ingredient van de poyester wordt.
Opmerking: ik doe dit zo uit mijn hoofd, de chemische samenstrelling van de kathelysator en de accelerator weet ik niet
Kuch, ik geloof dat het na 20 keer aanpassen redelijk leesbaar is.
Mvg Jelle[/b]
Ik weet niet waar je dit allemaal weghaalt, maar er staan fouten in. Jezelf beschermen is belangrijk, maar hier staan fouten in over hoe en wat.
neem niet alles op het internet aan voor waar, er zijn veel van dit soort mensen die er iets van denken te weten, maar er fouten in maken wat jou problemen kan opleveren.