Zeilen/reparatie en nieuwe zeilen.
Nou na een afgelaste Braassemwedstrijd en twee afgelaste Grevelingetrainingen eindelijk weer zicht op een zondag zeilen!
Het gaat er om spannen of de training van 3 februari op de Braassem met Martin en Marc door kan gaan , aanstaandeweek "hoge" temperaturen en redelijk wat wind maar de kans blijft klein dat de plas ijs vrij is.
Voor de wedstrijd op de Braassem van 10 februari schat ik de kansen hoger in en de wedstrijd op de Grevelingen zal zeker geen probleen zijn door het zoute water.
Het blokje boven in de mast [Braassem] van de fokkeval is stuk, de mast moet naar beneden zodat Hans jansen [leverancier van de mast] het kan repareren.
Heb hans gebeld en als er geen ijs meer is kan ik naar hem toe voor een reparatie en gelijk er een beter blokje in te zetten.
De mast zelf laten zakken kan wel , ben dan bang dat de verstaging gaat knikken, dyform verstaging heeft dikkere strengen als een staandaard verstaging en is minder flexibel .
Als Hans de mast er af haald gebeurd dat met een heftruck recht omhoog en daarna kan de mast netjes neergelegd worden zonder de verstaging te beschadigen.
Na 7 jaar goed mee te kunnen met wedstrijden is het nu tijd voor en nieuw setje zeilen.
Omdat het pentex fok zonder taffetas het heel goed heeft gedaan die 7 jaar en nagenoeg nog heel is is de keus gevallen op de triradiale pentex zeilen van North Sails. Zie onderstaande:
Afspraken gemaakt over onderstaand grootzeil:
www.northsails.nl/SailProducts...e/en-US/Default.aspx
Meting mastbuiging, na 1x reven 10m2 zeilopp. over , na 2x reven 6/7m2 zeil over.
De eis voor de zeewedstrijd naar Lowestoft is dat het grootzeil 3x gereefd kan worden, in deze configuratie is het 2e rif eigenlijk het 3x rif.
Omdat van een derde rif het grootzeil niet beter word,het niet nodig is en ook gewoon geld kost heb ik die weggelaten.
Het grootzeil krijgt ook meer "power" [bolling] om de relatief zware kievit meer acceleratievermogen te geven en de lichtweer prestaties te verbeteren.
Doordat de trimmogelijkheden van de mast nu optimaal gebruikt kunnen worden [grootzeil vlakker en boller maken dmv mastbuiging]kunnen we bij alle windsterktes beter presteren.
Er worden patches bijgeleverd om op het grootzeil te plakken op zaling hoogte om het grootzeil te beschermen tegen beschadigen.
Afpraken gemaakt over onderstaand voorzeil:
www.northsails.nl/SailProducts...e/en-US/Default.aspx
Omdat er het vaargebied hoofdzakelijk de Braassem is [vlak water] en Sarina bewezen heeft een meer dan uitstekend stuurvrouw te worden ; } word de entry [het gedeelte waar de wind het eerst het zeil raakt] relatief vlak gehouden om lekker hoog aan de wind te kunnen varen.
Het zeil word gesneden als een genua 1, dwz. meer bolling als een standaard high aspect fok die normaal gebruikt word boven de 3/4 beaufort.
Bij een zeil ontwerp word rekening gehouden met het doorhangen van de voorstag met maximale windsterkte voor dit zeil [voorlijkcurve], die maat van de doorhang geeft Anton door zodat we een goede trimbasis hebben om mee te beginnen.
Het zeil word zo gemaakt dat er weinig valspanning nodig is en met een klein "rukje" op de juiste voorlijkspanning gezet kan worden.
Voordelen: makkelijker te trimmen, je hoeft de lier haast niet te gebruiken en minder mastcompressie dus een stabilere mast.
[door hoge valspanning, de val loopt door de mast, trek je de mastuiteinden naar elkaar toe]
Beide zeilen worden op maximale grote gemaakt zonder een al te grote handicap penalty.
Mocht je na deze tekst [nog] zin hebben om meer te weten tekomen wat er precies gebeurt met een zeil als je aan de trimtouwtjes trekt zie :
www.northsails.nl/TIPSADVICE/M...e/en-US/Default.aspx
www.northsails.nl/TIPSADVICE/G...e/en-US/Default.aspx
Wat opvalt als je bij North Sails zeilen wil bestellen dat er veel tijd voor je genomen word om uit te vinden wat je echt wil, echt nodig is en wat de mogelijkheden zijn.
Nu begint het wachten tot de nieuwe zeilen klaar zijn , gelukkig gaat de vorst er snel "uit" zodat er gemeten kan gaan worden!