OK luitjes, bedankt voor de waarschuwingen. Tot nu toe heb ik nog niet 1 advies gezien waar wij ons niet van bewust zijn. Ik begrijp de goede bedoelingen, dat wordt ook gewaardeerd. De conclusie "slecht zeemanschap" is echter wel een knap staaltje hyperbool - vooral als alweer de 72 uur aangehaald wordt waar wij NOOIT over gesproken hebben. Maar goed, dat gebeurt hier wel vaker.
Ik zal het nog maar eens herhalen: wij zijn GEEN risiconemers. We hebben een plan dat ambitieus is maar indien het niet lukt, dan lukt het maar niet. Dat neemt niet weg dat het prima mogelijk is. Waarom zou je meteen maar bij de pakken neer gaan zitten en je handen ten hemel heffen omdat er een kans is dat het niet lukt? Wij gaan ervoor en dan zien we wel of we op de 21e, 22e, 23e of nog later aankomen.
V.w.b. nieuwe systemen die niet getest zijn: dit is ook weer een aanname die misschien gestoeld is op ervaring maar niet op kennis van onze boot. Alle systemen die niet getest zijn zijn niet van belang voor het veilig aankomen (Hydrovane, Watt&Sea, miniVSAT), alle andere systemen zijn wel getest afgelopen zomer.
Wij bereiden ons maar voor op het zelf overzeilen want wie zou op zo'n boot nog mee willen zeilen? Want twee mensen die 20 jaar zeilervaring hebben en enige zeezeilervaring, zich al twee jaar hebben voorbereid op getijdenvaren, op Jersey hebben gewoond dus al jaren van de Alderney Races weten, cursussen Offshore Survival, Radar, SRC, Day Skipper, VBI+II, EHBO hebben volbracht en bezig zijn met Yachtmaster, een kotterstag en -zeil hebben laten installeren, de volledige rodverstaging hebben vervangen, een motor hebben met vers groot onderhoud en slechts weinig uren op de klok, accubank hebben laten uitbreiden tot 550ah, EPRIB aan boord hebben, satelliettelefoon (x2), rescuesling, veiligheidsladder, joon, bulletallie, 2 reddingsboeien met licht, fluit en lijn, 2x Secumar Survival vests + 2x Bolero, 5x bilgpompen (zowel hand- als elektrisch, vast en backup, bedienbaar vanuit zowel kuip als kajuit), ISO 9650 Type 1 reddingsvlot, vrijwel nieuwe zeilen, hydrogenerator, 3 ankers aan boord, waterscheider in de dieselleiding, nieuwe acculader, gescheiden start accu, afsluiters hebben laten vervangen, extra accu, radar, AIS, actieve radarreflector, zeeanker, veiligheidslijnen, aanhaakpunten in kuip, bij kajuitingang, en op voordek, motoronderdelen voor onderhoud onderweg.
Het is duidelijk, die gaan het niet overleven.
@ErikSnel - bedankt voor je persoonlijke ervaringen, was leuk om te lezen en die neem ik mee.
Onno